Forskning

Lærer-elev-relationen bliver stærk, når man som lærer tør træde ned fra en kunstig piedestal og vise sig som et menneske, siger Louise Klinge Nielsen.
Lærer-elev-relationen bliver stærk, når man som lærer tør træde ned fra en kunstig piedestal og vise sig som et menneske, siger Louise Klinge Nielsen.

Sådan får du en god relation til eleverne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forskning viser, at et godt forhold mellem ­lærer og elev har enorm betydning for elevens læring og trivsel. Men hvordan kan læreren egentlig skabe en positiv relation til ­eleverne? Det skriver Louise Klinge Nielsen i øjeblikket ph.d.-afhandling om. Hun har fulgt fire læreres ­undervisning i 5., 6. og 7. klasse på to forskellige skoler. Indtil videre har hun fundet frem til følgende egenskaber:

• Ofte ignorering af negativ adfærd

• Meget positiv opmærksomhed

• Anvisning af handlingsalternativ

• Tydelighed

• At vise sig selv som et menneske

• At vise menneskelig interesse

• Udtrykke forståelse

• Humor

• Konsekvens

• Positive forventninger.

Læs, hvad der gemmer sig under disse ­overskrifter i Louise Klinge Nielsens artikel, på dcum.dk/institution/hvordan-skaber-en-laerer-positive-relationer-til-sin-klasse.

Powered by Labrador CMS