Christine Antorini søsætter i dag et projekt, der skal give mere aktivitet i skoler og dagtilbud. Hun vil gerne indsamle gode erfaringer, så de kan deles med andre skoler.
Antorini vil gøre eleverne mere aktive i skolen
I dag mødes Christine Antorini med 29 organisationer for at se på, hvordan børn bliver mere fysisk aktive i skolen og dagtilbud. Næstformand i DLF Dorte Lange ser gerne mere fysisk aktivitet i skolen, men ønsker ikke, det går ud over faget idræt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Projektet Læring og bevægelse søsættes i dag, når børne- og undervisningsminister Christine Antorini mødes med blandt andre idrætsorganisationer, lærer- og pædagogorganisationer, elev- og forældreorganisationer og arbejdsmarkedets parter. Alle er indbudt for at komme til ideer til projektet.
"Fysisk aktivitet for børn handler ikke kun om at springe over buk i gymnastiksalen. Det er også orienteringsløb med opgaver i dansk, at bygge tårn i matematik og aktive pauser - altså bevægelse i andre timer end blot idræt. Det er der mange lærere, ledere og pædagoger, der allerede er opmærksomme på, fordi de ved, at der er en positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og børns evne til at lære. Og så er der en række sidegevinster som øget selvværd hos børnene, mindre mobning, bedre sociale kompetencer og mere motivation", siger Christine Antorini.
Idræt i alle fag skal styrke inklusionen
DLF: Mere fysisk aktivitet er en god idé Næstformand i DLF Dorte Lange mener, at ministeriet har fat i en rigtig god idé. Hun understreger, at mange lærere bruger meget tid på at planlægge undervisningen, så fysisk aktivitet indgår - også i eksempelvis dansk og matematik.
"Der er ingen tvivl om, at bevægelse i undervisningen er en god idé. Når ministeren nu sætter et projekt i gang er det vigtigt at huske, at der er forskel på fysisk aktivitet og faget idræt. Der må meget gerne være mere fysisk aktivitet i skolen, men der skal også være idrætsundervisning", siger Dorte Lange og fortæller, at idræt adskiller sig fra blot at spille fodbold eller lave atletik ved at være organiseret, have et bredt dannelsesperspektiv og at inkludere alle elever. Hun glæder sig til at få mere at vide om projektet til mødet kl. 13.00 i dag.
Idrætslærere: Idræt er ikke bare motion
De bedste eksempler skal samles Organisationerne skal i gang med at tænke på, hvilke gode eksempler , de kender til, og så skal projektet ud i virkeligheden med forsøg på demonstrationsskoler og demonstrationsdagtilbud
Forsøgene vil tage udgangspunkt i, at gode erfaringer og såkaldt bedste praksis indsamles, og at disse diskuteres og udvikles på et symposium i efteråret.
"Projektet 'Læring i bevægelse' skal samle alle de gode erfaringer, der allerede er rundt omkring på institutionerne, og samtidig skal vi skabe ny viden om, hvordan bevægelse kan blive en større del af undervisningen. Mødet i dag med de mange organisationer skal få projektet godt fra start. Herefter vil vi samle god praksis, som vi fremlægger og diskuterer i løbet efteråret. Når ideerne er på plads, skal vi gennemføre forsøg på demonstrationsskoler og demonstrationsdagtilbud", siger Christine Antorini.
Forsøgene skal foregå i skoleåret 2013-14, hvorefter der skal effektmåles. Forsøgene udvælges på baggrund af idrætsorganisationerne og skolernes/institutionernes beskrivelse af god praksis, som præsenteres og diskuteres på et symposium i efteråret. Forsøgene vil herefter blive udviklet i samarbejde med en evaluator, skoler og institutioner samt idrætsorganisationer. Projektet omfatter dagtilbud, folkeskolen, gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser.