"Jeg har fundet ud af, at de bliver gode til mange ting. Pludselig slukker de for min mikrofon. Så jeg skulle lige lære, hvordan jeg skulle blokere for de muligheder, så de ikke kunne tage over. Jeg bliver dygtigere for hver dag, der går", siger børnehaveklasseleder Dorthe Clausen.

Sådan fjernunderviser man børnehaveklassen

Undervisning på skærm fra 8.30 til 13.25 er hverdag for 20 børnehaveklasseelever på Vestfjendsskolen i Vridsted. Børnehaveklasseleder Dorthe Clausen er imponeret over, hvor dygtige de små elever er til at modtage fjernundervisning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børnehaveklasseleder Dorthe Clausen er imponeret over sine 20 elever i børnehaveklassen på Vestfjendsskolen i Vridsted i Viborg Kommune. Hver dag logger alle elever ind på Teams og følger hendes og kollegernes undervisning.

"Jeg underviser online fra 8.30 til 13.25. Jeg har ikke alle timerne, men jeg følger mit normale skema. Det vil sige, at der også er nogle pædagoger, der tager deres timer, mens jeg underviser i eksempel billedkunst i 1. klasse", siger Dorthe Clausen.

Følger normalt skema

Eleverne har lidt færre timer, end de plejer, når de er i skole, og så er pauserne også blevet lidt længere end dem, som er på skolen. Men i det store og hele følger børnehaveklassen ringetiderne på skolen.Det er nødvendigt, fordi Dorthe Clausen har lige nu fire elever på skolen i nødundervisning, og hun forventer, der kommer flere.

"Fordi vi har børn i nødundervisning og børn, der sidder hjemme, så følger vi skolens ringetider. Vi bliver nødt til at skyde det lidt, for dem der er på skolen, skal have tid til at vaske hænder og komme ud af tøjet, når de kommer ind fra frikvarteret".

Dorthe Clausen mærker tydeligt, at dem som er på skolen bliver mere luftet i frikvartererne end de elever, der sidder hjemme.  

"Dem, der er hjemme, kommer ikke så meget ud. De kan blive grebet af at spille på iPad'en eller se fjernsyn i pauserne. De har ikke de samme rytmer som på skolen, men det er også en speciel situation, og alle familier skal have det til at fungere bedst muligt, med job og mindre søskende der skal aktiveres".

Fjernundervisning for de mindste letter forældrene

I foråret fik børnehaveklassen ikke undervisning på Teams. Her kørte de med ugeplan, opgaver og Ipad. Men ved anden nedlukning valgte hele skolen, at alle elever fra børnehaveklasse til 9. klasse får undervisning på Teams. Eleverne havde allerede iPads, og Dorthe Clausen og pædagogen installerede Teams på alle iPads og loggede ind med den rette kommunemail lige efter nytår. På den måde kunne forældre og elever komme bedst muligt fra start

"Ved at undervise børnehaveklassen på Teams, så letter vi arbejdet for forældrene. Det er ikke dem, der skal undervise børnene, for mange af forældrene har jo selv et arbejde, de skal passe. Derfor er målet, at eleverne kan klare så meget som muligt selv. Det betyder, at vi skal keep it simple", siger Dorthe Clausen.

De mindste lærer hurtigt

Ind i mellem er der tekniske udfordringer, som eleverne skal have hjælp til. Men langt det meste klarer de selv.  

"Jeg er vildt imponeret over, hvor dygtige de er til at slukke mikrofonen, række hånden og logge ind, når de skal til ny lektion. De har dansk, matematik, natur/teknologi, billedkunst og idræt og så bevægelsesbånd. Vi kører faktisk ligesom vi plejer", siger Dorthe Clausen.  

I den første uge var Dorthe Clausen på skolen, for alt var så nyt. Men nu underviser hun hjemmefra, og pædagogen har opsyn med eleverne på skolen. I bevægelsesbåndet er det pædagogen, der underviser hele gruppen fra skolen.

"De kender deres iPad. Men de havde ikke prøvet Teams inden nedlukningen. Så det er helt fantastisk, at det virker. Vi har styringen med deres iPads, så vi kan installere apps på børnehaveklassens ipads. Derfor kan de bruge de læringsapps, som vi bruger uden de store problemer".

Eleverne sætter stor pris på, at Dorthe Clausen følger det kendte skema.

"Det er nemmeste for mig er, at vi har skemaet. Det er for besværligt at skulle finde på nye ting, og børnene har det godt med genkendelighed. Hvis jeg kommer til at springe over engelsk, så råber de: 'Ví skal have engelsk", siger hun.  

Gode gratis webmaterialer

Dorthe Clausen gør meget brug af de internetsider som i forbindelse med coronaen er blevet mulige at bruge gratis.

"Vi bruger 'Sunshine Primary Club'  og 'Super Simple Songs' i engelsk, og bla. 'Pandatræneren', når de skal træne skriftsprogsudvikling. Så bruger jeg 'Hop om bord med lyd og ord med Kaptajn Karlsen', når vi skal have bogstavindlæring. Fysisk fortæller jeg om dyr, der kommer om bord. Så præsenterer jeg dyrene på billeder, og så har jeg på forhånd sendt materialer med hjem, som de skal arbejde med".

Alle klassens 20 elever møder op hver dag.  

"De første 14 dage var forældre og børn meget glade for det, og det fungerede rigtig godt. Nu begynder metaltrætheden at melde sig. De savner deres kammerater. Det begynder at knase lidt for nogle af eleverne. Men jeg har fået og får stadig ros fra forældrene om, at det fungerer med onlineundervisning".

Fjernundervisning kan ikke erstatte mødet i klassen

En af de ting, som Dorthe Clausen savner, er at kunne gribe de uforudsete episoder, der opstår i klassen.

"I klassen kan jeg høre og se, hvad der sker. Det er meget svært på Teams. Selvfølgelig er det langt nemmere at motivere dem, når man har dem foran sig. Jeg kan ikke fremme deres deltagelse, som man kan, når man går rundt og lige lægger hånden på en skulder og griber fat i det, som sker". 

Hun føler dog, at hun har en meget bedre kontakt til eleverne end i foråret, hvor hun ikke mødte eleverne hver dag på skærmen.

"Jeg kan godt fornemme, når nogle har det dårligt. Så kontakter jeg familien, og så får vi en snak om eventuelle løsningsmuligheder. Jeg snakker også med eleverne. Det gør en stor forskel, at jeg kan se eleverne, når vi snakker sammen to og to. Jeg er begyndt at tage dem ud i mindre rum, hvor vi måske er fire eller fem elever. Så kan de smalltalke. Det har de brug for. Så får vi lidt nærvær og leger lidt sammen. Vi viser for eksempel julegaver frem og kigger lidt rundt i værelset, så vi kan vise hinanden, hvordan vi bor".

Savner kollegial sparring

Dorthe Clausen er også ny på Teams, og hun er blevet nødt til at lære hurtigt.

"Jeg har fundet ud af, at de bliver gode til mange ting. Pludselig slukker de for min mikrofon. Så jeg skulle lige lære, hvordan jeg skulle blokere for de muligheder, så de ikke kunne tage over. Jeg bliver dygtigere for hver dag, der går".

Det hun savner allermest er sparring med kolleger.

"Man kan ikke længere lige spørge om et hurtigt spørgsmål i forberedelsen. Man skal ringe op, og så tager det ofte lidt længere tid", fortæller hun.

"Vi må være i det, og derfor kan det ikke nytte noget, at der er en klagesang over det. Når vi ikke kan give undervisning på normal vis, så må vi gøre det virtuelt. Ved at give virtuel undervisning viser vi, at vi vil dem. Jeg ser hver eneste af dem hver dag. Vi skal have det her overstået, så vi kan komme tilbage i klasselokalet, for det ser vi frem til - både børn og voksne".

Powered by Labrador CMS