Anmeldelse

Talk Klima

Talk Klima

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Talk Klima", et debatmagasin i sprælsk layout, lægger op til dialog på de ældste klassetrin. Med udgangspunkt i fagene vises centrale problemstillinger i arbejdet med udviklingslande. Ud fra klimavinklen koncentreres indholdet om konsekvenserne af den globale opvarmning for en stor del af verdens befolkning.

Fakta:

Titel: Talk Klima

Type: Hæfte

Forlag: Dansk Røde Kors

Magasinet er opdelt i afsnit, der behandler henholdsvis katastrofer, konflikter og klimaflygtninge. Eleverne tvinges til at tage stilling, da der ikke serveres løsningsforslag. Afsnittene består af konkrete historier, dilemmaer, test, lidt fakta og holdninger. Vi hører om 15-årige Diigar Alii fra tørkeramte Etiopien, danske hjælpearbejder Pia Andersen og Tataua Pese fra den lave østat Tuvalu i Stillehavet.

Typografien veksler fra minibogstaver på lilla baggrund til magnaprint, så der er brug for alle brillestyrker. Men overblikket hjælpes, fordi elevhæftets afsnit rent grafisk tydeligt er markeret med hver sin farve.

I lærervejledningen er der ideer til, hvordan magasinet kan bruges i både faglig og flerfaglig undervisning. Her er forslag til dialog i klassen eller blandt eleverne indbyrdes. Til hvert tema er der beskrevet konkrete forløb opdelt på fag fra en til flere lektioners varighed. Bagest har vejledningen en række debatark og ark med redskaber som interviewguide og argumentanalyse.

Magasinet har den største effekt i et flerfagligt, aktivt og debatskabende forløb, hvor elevernes forudsætninger fra de enkelte fag trækkes ind. Eller det kan bruges direkte i et fagsamarbejde, hvor det enkelte fagteam supplerer med andre læremidler.

Der er taget udgangspunkt i nuværende Fælles Mål - men materialet lever også op til den fra august 2009 gældende nye version af fagenes mål, hvor flerfagligheden styrkes i forhold til nu.