Anmeldelse

Fimbulsommer / Grøn Guide / Kloden sveder / www.klimaundervisning.dk

Med en afvekslende og tværfaglig tilgang til klima undgås løftede pegefingre og korslagte arme.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

CO2-kuller ... Denne overskrift fra en leder i avisen falder meget godt i tråd med mit eget klimabarometer, der snart nærmer sig niveauet "klimakvalme". Som grundlag for denne anmeldelse modtog jeg ikke mindre end 15 spændende materialer lige fra skønlitteratur, hjemmesider til temadage om klima og den globale opvarmning. Blot et lille udsnit af det væld af tiltag på området, som ligesom begreberne CO2-neutral, bæredygtighed og klimaprofiler nærmest sniger sig ind alle vegne i en sådan grad, at mange danskere, desværre, har fået nok af at høre om klima længe inden FN-topmødet i København til december.

Fakta:

Titel: Fimbulsommer

Pris: 169 kroner

Sider: 158 sider

Type: Bog

Forlag: Forlaget Tøkk

Titel: Grøn Guide

Forfatter: Cathy Hopkins

Oversætter: Astrid Heise-Fjeldgren

Pris: 89,95 kroner

Sider: 160 sider

Serie: Fyre og Flammer

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Titel: Kloden sveder

Forfatter: Ilse Lærke Kristensen, Ulrik Norup Jørgensen

Pris: 122,40 kroner

Sider: 104 sider

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Titel: www.klimaundervisning.dk

Type: Internet

Forlag: Undervisningsministeriet

Når det handler om at engagere den næste generation i klimaproblematikken, er det vigtigt, at vi stopper op og virkelig tænker os om, inden vi planlægger vores undervisning. En stor del af indholdet i diverse undervisningsmaterialer om klima og miljø har fokus på det forebyggende perspektiv, idet vi beder børn og unge om at forholde sig og ændre adfærd, fordi det på nuværende tidspunkt har nogle konsekvenser for andre mennesker på jorden og måske nogle langsigtede konsekvenser for dem selv. Yngre børn er måske lettere at præge i retningen af at etablere en miljøvenlig adfærd (hvis vi voksne vel at mærke er positive rollemodeller), men de unge er straks en lidt større udfordring. De har allerede etableret nogle vaner, der fungerer for dem, og de vil opleve det som et stort og måske urimeligt krav at skulle ændre væsentligt på dette. Man kan også forestille sig, hvordan de i ren protest over (over)fokuseringen på klimaet brager helt op for radiatoren, med vilje undlader at slukke på standby-funktionen på fjernsynet og vælger at spise 700 gram oksekød tilsat et spinkelt salatblad. Og det vil da ærlig talt være ærgerligt for miljøet.

Jeg tror, at man kan vinde meget ved nøje at have fokus på processen og ikke køre udelukkende efter et undervisningsmateriale. Det vil nok være en fordel at tænke emnet ind i et tværfagligt forløb. Når der veksles mellem forskellige tilgange, begrænses "bombardementet". Ud af de førnævnte 15 materialer mener jeg ikke, at der er nogle af dem, der bør stå alene, hvis man vil undgå, at eleverne falder i søvn, eller at de krydser armene som et forsvar imod, hvad de oplever som løftede pegefingre.

En konkret idé kunne være at dele et klimaprojekt op i emner/workshopper, som eleverne selv kan vælge sig ind på og tage ansvar for at videreformidle igennem diverse medier og fora, hvilket kan udmunde i alt fra et topmøde til en klimafest. Ansvar og indflydelse tror jeg er vigtige begreber i processen, hvis klimaundervisningen skal blive vedkommende for eleverne.

Jeg vil afslutningsvis nævne et par titler, som jeg selv vil anvende som fremtidig klimaunderviser. Novellesamlingen "Fimbulsommer" henvender sig til mellemtrinet, og genremæssigt spænder den vidt: realisme, dystopi, fantasy, fabel og drama. Det er alle lidt skæve, sjove og fængslede fortællinger, hvor nogle med fordel kan benyttes til at digte videre på.

Mange unge piger kender måske til serien "Fyre og Flammer", som er børnenes svar på chic-litt. Lidt belastende for os voksne måske, men ikke desto mindre er det den bog, der kommer med flest og ikke mindst de sjoveste ideer til grøn adfærd, hvorfor titlen også er "Grøn Guide". Den repræsenterer en holdning, som jeg tror, en del unge har: "Jeg har fattet det. Planeten har problemer. Vi har snart opbrugt alle resurserne. Vi er nødt til at gøre noget. Min holdning er: Sig mig, hvad jeg skal gøre. Og fat jer i korthed. Tak".

Til udskolingen er materialet "Kloden sveder" et godt, gennemarbejdet og afvekslende materiale. Materialet rummer opgaver og mulighed for et rollespil, som kan hentes på hjemmesiden www.klodensveder.gyldendal.dk

Da materialeudbuddet som sagt er enormt på dette område, har Undervisningsministeriet i anledning af klimatopmødet lanceret en hjemmeside, www.klimaundervisning.dk, hvor lærere kan finde inspiration til klimaundervisning og temaer med klimarelaterede undervisningsforløb.