"Jeg synes stadigvæk ikke, at billedkunst har den plads i folkeskolen, som det bør have. Faget rummer mange flere muligheder, end der bliver udnyttet", lyder det fra folkeskolen.dk's nye faglige billedkunstrådgiver Sarah Urgaard.

Folkeskolen.dk byder velkommen til ny faglig rådgiver på billedkunst-netværket

Sarah Urgaard blev i sidste uge folkeskolen.dk’s nye faglige rådgiver på billedkunst-netværket. Her vil hun blandt andet bruge sine indlæg til at sætte fokus på, hvordan man får eleverne til at tage faget ligeså seriøst som et stort fag som dansk.

Publiceret

FÅ NY VIDEN OM DINE FAG

De faglige netværk på folkeskolen.dk dækker alle folkeskolensfag. Her kan du følge med i de nyeste artikler, lærer til lærer ogblogindlæg samt deltage i debatten og videndele med kolleger frahele landet - alt fra undervisere, forskere, fagpersoner,specialister og andre af folkeskolens interessenter.

Få ny viden og faglig inspiration direkte i din indbakke -tilmeld dig på:

folkeskolen.dk/fag

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sommerferien er overstået. Udover at det betyder starten på et nyt skoleår, har det på folkeskolens.dk's billedkunst-netværk også betydet en ny faglig rådgiver.

Billedkunstlærer Sarah Urgaard har taget over efter den tidligere rådgiver Vicky Kjær Søndergaard Sørensen, som måtte sende stafetten videre, da hun tiltrådte i et fuldtidsjob på Herning Billedskole og derfor ikke længere underviser i folkeskolen.

Fremover bliver det i stedet Sarah Urgaard, som til daglig underviser på Kobberbakkeskolen afdeling Sydby i Næstved, der har rollen som den faglige rådgiver på folkeskolen.dk/billedkunst.

Sarah Urgaard overtog rollen i sidste uge, og det bliver fremover hendes opgave at blogge, deltage i debatten på billedkunstnetværket, finde nye bloggere og være bindeleddet til Folkeskolens redaktion om, hvad der rører sig i faget.

Faget kræver god klasseledelse

Og selvom hun kun har haft rollen i lidt over en uges tid, har hun allerede gjort sig tanker om, hvad hun især vil sætte fokus på som rådgiver.

"For mig er klasseledelse enormt vigtigt, når det handler om billedkunst. For det stiller store krav til ens evner som klasseleder at undervise i faget, fordi mange elever er vant til, at billedkunst er et fag, hvor man tegner, hygger og snakker", fortæller hun.

Ministeriet: Der bør være lærere nok til valgfag i de praktisk-musiske fag

Hun oplever, at det ofte er klasselæreren, som får klassen i billedkunst, selvom vedkommende ikke er uddannet til det.

"Det er ærgerligt, men det skyldes nok, at læreren så kender eleverne. For der er ikke den samme arbejdsmoral i billedkunst, som vi for eksempel ser i dansk. Så der er brug for en lærer, som kender eleverne", siger hun.

Ifølge Sarah Urgaard tilbyder billedkunst noget helt specielt sammenlignet med de boglige fag.

"Faget har nogle videre rammer, hvor der er større mulighed for at arbejde mere individuelt med eleverne. Og så er det vigtigt at finde en balance mellem at kunne arbejde i et faglokale samtidig med, at jeg kan være personlig - uden det kammer over i en snak om de nyeste Playstationspil hele tiden".

Klar til at provokere og uddele gode råd

På sin profilside på folkeskolen.dk skriver Sarah Urgaard, at hun som rådgiver blandt andet vil "lægge op til debat og diskussioner omkring faget, stikke til måden vi tænker 'billedkunst' på og måske til tider provokere for at vække jer der læser med".

Organisationer og lærere: Hvor er pengene til den nye praksisfaglighed?

Og så vil hun uddele gode råd, som hun selv har opdaget gennem sin undervisning, fortæller hun.

"Jeg kan give nogle gode ideer og inspirere til, hvordan man kan gennemføre en god faglig billedkunstundervisning, hvor børnene kommer ud på den anden side uden at have fået dræbt lysten til billedkunst. Som lærer får man hele tiden nye klasser med nye elever, og derfor er det forskelligt, hvad der virker. Jeg forsøger at finde ud af, hvad der virker i elevernes andre fag og så tage det med mig. Og det deler jeg selvfølgelig gerne med andre", siger hun.

Billedkunst har et uforløst potentiale

Selvom billedkunst er blandt de fire praktisk-musiske fag, som skolerne fra næste år kan tilbyde som et toårigt valgfag i udskolingen, mener Sarah Urgaard, at billedkunst ikke bliver prioriteret højt nok.

Faglige formænd er begejstrede for styrkelsen af praktiske fag 

"Jeg synes stadigvæk ikke, at billedkunst har den plads i folkeskolen, som det bør have. Faget rummer mange flere muligheder, end der bliver udnyttet", siger hun og forklarer:

"Vi skal i folkeskolen inkludere i højere og højere grad, så synes jeg, at det er underligt, at man ikke udnytter billedkunst til at inkludere nogle af de børn, som har det bogligt svært. Så jeg tror, at man ligesom mangler at få øjnene op for, hvad billedkunst egentlig kan", siger hun og kalder billedkunst for et "kæmpe dannelsesfag".

Den tidligere rådgiver takker af

Den nu tidligere faglige rådgiver på billedkunstnetværket Vicky Kjær Søndergaard Sørensen fortæller, at hun har nydt at have haft rollen som rådgiver.

"Jeg har været utroligt glad for mit virke som faglig rådgiver. Det har været skønt at formidle min glæde og entusiasme for billedkunst gennem mine blogindlæg. Jeg har forsøgt at have et sjovt, inspirerende, lettilgængeligt og positivt fokus på faget og arbejdet som lærer", siger hun og fremhæver også samarbejdet med de øvrige faglige rådgivere fra folkeskolen.dk's andre fag-netværk.

Beslutningen om at takke farvel til folkeskolen og deraf også rådgiverrollen var ikke let, fortæller hun.

"Det var ikke en nem beslutning at sige farvel til mit lærer- og rådgiverjob, men en dagligdag i billedkunstens tegn på Herning Billedskole er jo et drømmejob".

Læs Sarah Urgaards tre første blogindlæg som faglig rådgiver: 

Skoleårets første to uger

Faglige portaler eller den dybe tallerken?

At tegne er at se

Følg Sarah Urgaard på folkeskolen.dk her.