Lærer, faglig rådgiver og meningsdanner
Næstved Kommune
Lærer, meningsdanner og Folkeskolens faglige billedkunstrådgiver. Til dagligt underviser jeg på en folkeskole i Næstved, hvor jeg altid forsøger at inddrage praktisk/musiske elementer i min undervisning. Derudover er jeg en del af Folkeskolen.dk's netværk af faglige rådgivere, hvor jeg repræsenterer faget billedkunst. Som rådgiver blogger jeg om undervisning i billedkunst, lægger op til debat og diskussioner omkring faget, stikke til måden vi tænker ’billedkunst’ på. Jeg er altid nysgerrig og meget opsat på selv at blive rystet lidt, så jeg opsøger jævnligt og aktivt debatter og andres tanker, så jeg bliver tvunget til at tage stilling til, hvorfor jeg gør som jeg gør i min undervisning. Billedkunst er et lille fag, så det fylder ikke altid meget i debatten. Men jeg har ofte meget på hjertet, så derfor har jeg også en blog under eget navn, som handler om lærerliv, arbejdsliv og skolepolitik. Her deler jeg oplevelser, erfaringer og aha-oplevelser. Du er altid velkommen til at kontakte mig pr. mail, hvis du vil dele oplevelser, erfaringer, undervisningsforløb, gode idéer, udfordringer, når teori støder sammen med virkelighed eller bare strøtanker. Går du rundt og har så mange tanker og holdninger til faget billedkunst, og kunne du godt tænke dig at blive blogger, så kan du også sende mig en mail på sarahurgaard@live.dk eller finde mig som administrator for gruppen @kundskabogkaos billedkunst i folkeskoeln på Facebook . Venlig hilsen Sarah
Idé # 2 til billedkunst i den virtuelle skole. Denne gang handler det om den klassiske billedanalyse. Eleverne vælger deres egen favorit, som analyseres i en Google slide skabelon, inden den fremlægges virtuelt i grupper af 2, 4 eller for hele klassen.
Nu er vi her igen. Den virtuelle skoleklokke har ringet ind. Denne gang skal mange undervise i alle fag og i fuldt skema. Det kan udfordre især de praktisk musiske fag, men der er også potentialer. Jeg laver en række indlæg med overskriften "billedkunst i den virtuelle skole", det først handler om fabeldyr.
Nu er vi her igen. Coronaskolen er åben, men det er ikke som i foråret. Nogle elever undervises i fuldt skema også i de praktisk-musiske.
Graffiti er en kunstform og subkultur udført med spraymaling på store flader som vægge og mure. Graffitimalerne er kendt for at male deres "pieces" og "tags" i det offentlige rum, hvor det er ulovligt, vi nøjes med tuscher på A3 papir.
De amerikanske skoler har længe lavet juledøre og udsmykningskonkurrencer. Nu har den tradition fundet vej til Danmark.
I år må mine elever undvære. De får jul ind på så mange andre tidspunkter, at jeg næsten tror, at de bliver jule-mætte, og gerne vil lave noget helt andet, bare engang imellem. Det bliver så i billedkunst. Lige nu arbejder vi med streetart; grafitti.
Efteråret er en smuk og farverig sæson, og det er nu man skal benytte sig af naturens smukke farver, til at skærpe elevernes fokus på farver, nuancer og lys. Jeg har indsamlet et par smukke og farverige idéer til arbejdet i billedkunst.
Jeg har et ambivalent forhold til sæsonbestemt billedkunst, men mine elever elsker det. Jeg udfordrer mig selv, ved at finde teknikker, materialer og teori, som kan passe til elevernes ønsker, og det jeg gerne vil rette undervisning imod.
Helt lavpraktisk betyder det, at eleverne har indflydelse på indhold, form og struktur i deres undervisning. Jeg har det overordnede ansvar og jeg er deres guide.
Det er urimeligt at forvente, at den virtuelle corona-undervisning i de praktisk-musiske fag, kunne være undervisning, der levede op til fagenes mål. Vores fokus var på andre kernefag, for det var dét, vi var blevet bedt om at have. Nu fortæller PRT os, at eleverne havde krav på praktisk-musisk nødundervisning, og derfor bør kunne gå til eksamen til sommer.
Jeg samler på sjove og inspirerende idéer til et billedkunstlokale. Del din bedste idé og få i bytte et rengøringstip til en gammel vask fyldt med malerpletter.
Det er en fluffy arbejdstidsaftale de har forhandlet os frem til. Eller i virkeligheden er det en forpligtende SAMARBEJDSaftale vi ser, når vi nærlæser den. Er vi klar til at forpligte os, uden et sikkerhedsnet og værn?
At skabe sammenhæng i faget fra 0. til eksamen i 8. er ikke en helt nem opgave. Samtidig er det en opgave der kan løses på mange måder. Min kollega og jeg, har lavet et udsnit fra 4.-6. Klasse.
I denne uge arbejder min 4.klasse med et tværfagligt, projektorienteret forløb med FISK, som det overordnede tema. Der var selvfølgelig også et kreativt element.
I denne tid er der mange, som modtager skemaer og opgaveoversigter, til det kommende skoleår. Nogen har fået fagtilsyn i billedkunst. Har du selv valgt opgaven eller har du bare fået den? Jeg har nogle råd til dig uanset hvad.
Den forsømte billedsamtale. Et område som tit nedprioriteres i den praktiske undervisning, måske fordi det er svært at motivere og engagere eleverne, når de mest af alt vil være kreative. Jeg har samlet 6 bud på arbejdsformer, som involverer og engagerer alle eleverne i en billedsamtale. De er lige til at downloade som PDF.
Improviseret spontane løjer i dagens praktisk-musiske bånd.
Mange børn glemmer måske helt, at der bag hvert kunstværk, står en kunstner af kød og blod, og de kunstnere lever lige nu og her, og fortjener endnu mere opmærksomhed i denne underlige tid.
Det er ikke en trussel men en skræmmende tanke. Folkeskolen er bygget på skuldrene af lærere og hvis vi bukker sammen under presset, så falder den ned om ørene på hele samfundet, og det er lige så stille ved at ske. Vi har brug for tid og overskud, både til forberedelse af vores undervisning, men også for at hænge sammen som mennesker.
De kommende tre indlæg her på bloggen, bliver en mini-serie, som primært vil handle om, hvordan man kan inddrage og variere arbejdet med billedanalyse og billedkommunikation i sin billedkunstundervisning, læs med og bliv inspireret!