Sarah Urgaard

Profilbillede af Sarah Urgaard

Lærer og faglig rådgiver

Kobberbakkeskolen

Lærer og Folkeskolens faglige billedkunstrådgiver. Til dagligt underviser jeg på en folkeskole i Næstved, hvor jeg forsøger at inddrage kreative elementer i alle mine fag, og så giver jeg den ekstra gas, prøver af og eksperimenterer, når jeg underviser i billedkunst. Derudover er jeg en del af Folkeskolens netværk af faglige rådgivere, hvor jeg blogger om faget billedkunst. Som rådgiver, vil jeg udover at blogge om undervisningen i billedkunst, lægge op til debat og diskussioner omkring faget, stikke til måden vi tænker ’billedkunst’ på og måske til tider provokere for at vække jer der læser med. Jeg er altid nysgerrig og meget opsat på selv at blive rystet lidt, så jeg opsøger jævnligt og aktivt debatter og andres tanker, så jeg bliver tvunget til at tage stilling til, hvorfor jeg gør som jeg gør i min undervisning. Du er altid velkommen til at kontakte mig pr. mail, hvis du vil dele oplevelser, erfaringer, undervisningsforløb, gode idéer, udfordringer, når teori støder sammen med virkelighed eller bare strøtanker. Går du rundt og har så mange tanker og holdninger til faget billedkunst, og kunne du godt tænke dig at blive blogger, så kan du også sende mig en mail på sarahurgaard@live.dk eller finde mig som administrator for gruppen @kundskabogkaos på Facebook og med samme navn på Instagram. Venlig hilsen Sarah

0   2

Årsplan 19/20 : billedkunst

Nu begynder det bedste ved et nyt skoleår snart. Årsplanerne til billedkunst!

2   8

Bare sørg for at alle overlever!

Det er dét, som jeg egentlig allerhelst vil skrive i vikarplanen. 4 råd vi kan give en vikar og en ny lærer.

0   2

Når tid er en mangelvare i billedkunst

De fleste årgange har 2 lektioner om ugen i billedkunst, 2 årgange har kun én lektion om ugen. Det hænger ikke samme med fagets mål og praktiske udfordringer. Vi har helt konkret ikke tid nok, med udgangspunkt i, at det er et hands-on fag. Men hvad gør vi så?

2   50

Glemmer du, så husker jeg, kære nye undervisningsminister

2013 er efterhånden længe siden, men for mange, er det stadig friskt i hukommelsen. Det gør stadig ondt og der er ikke gjort megen indsats for at undskylde eller vende skuden. Vi har ikke engang fået en arbejdstidsaftale. Men vi vil stadig gerne folkeskolen!

1   7

Billedkunst i naturen: landart med tang - abstrakte tangmonstre

Tang er ikke bare 'tang'. Man kan tegne og forme med tang, man kan skabe kunst og udtryk med tang. Det gjorde eleverne i 3.klasse i dag.

0   4

Skulpturarbejde i billedkunst - 6 spørgsmål du måske skal stille dig selv

I 3.-5. klasse, skal eleverne arbejde med at skabe en skulptur, en tredimensionel genstand, der har betydning for mennesker uden at have en praktisk funktion... Der er mange måder at løse opgaven på, her er én mulighed og 6 spørgsmål at reflektere over.

0   4

Prikken over i'et - når billedkunstundervisningen rammer plet

Jeg ser pletter, prikker og runde mærker alle steder. YAYOI KUSAMA - she's the bomb!

0   9

Folkeskolen bliver ikke mahogni med tiden

Uanset hvor længe vi venter, så bliver folkeskolen ikke pludselig bedre, bare fordi vi giver den mere tid. Jeg går ind for arbejdsro, jeg trænger ligefrem til det, men jeg går ikke ind for, at vi skal blive ved med at soppe rundt i den samme gylle, når det tydeligvis ikke virker! Nu går valgkampen igang og valgflæsket rulles ud.

4   14

Åh nej, jeg skal undervise i billedkunst!

Uanset om du er en garvet underviser i billedkunst, eller om det er din første gang med malerforklædet på, så er der én ting, som kan suge al glæde ud af faget. Jeg har ét godt råd til dig.

0   10

Indretning af det kreative faglokale

Jeg er altid på jagt efter den optimale indretning af skolens billedkunstlokale. Vi er desværre ikke beriget med særlig meget plads på min skole, og jeg kan ikke forestille mig, at vi er de eneste med dét problem. Måske kan du finde inspiration til optimering af billedkunstlokalet på din skole.

0   5

Eksotiske dyr - collager

Vil man rammesætte flow og give mulighed for ro og fordybelse, så er dette lille enkle projekt, lige til at springe ud i.

0   6

Videre til næste projekt

Jeg har lagt mærke til, at jeg tit har travlt med at afslutte et projekt i billedkunst, fordi tiden går så hurtigt, og pludselig holder årsplanen ikke, og den skrider lidt for meget. Det er frustrende, for både eleverne og jeg.

0   4

Fernisering og udstilling

Torsdag d. 28. marts afholder min skole fernisering i anledning af vores nye store fællesværk. Det kræver planlægning og samarbejde.

0   8

Inspiration dagen derpå del 2

Endnu flere glade, stolte og kreative lærere og pædagoger har delt billeder fra Billedkunstens Dag. Jeg synes jeg vil dele dem med jer. Der er så meget inspiration at hente :)

0   13

Når servicemedarbejderne er en vigtig samarbejdspartner

Nok snakker man meget om, at samarbejdet mellem pædagoger og lærere er helt uvurderligt og så vigtigt. Jeg påstår, at samarbejdet med mine servicemedarbejderkolleger og jeg er mindst lige så vigtigt. Ihvertfald når man er bidt af en gal malerpensel.

0   6

Inspiration dagen derpå

Det er blevet torsdag, dagen efter Billedkunstens Dag, og jeg har fået tilsendt en masse fine billeder og beskrivelser af, hvordan skoler rundt omkring i Danmark, har markeret Billedkunstens Dag.

0   4

Vi har fået *PIP*

D. 13. marts - Billedkunsten Dag. Send mig billeder af elevernes processer og produkter og så vil jeg dele dem i et fælles indlæg til alles inspiration.

0   4

Fugle i flok flyver, når de er mange nok

I uge 21 er det børnenes kulturuge i Næstved, men allerede nu begynder forberedelserne, med en workshop om fugleskulpturer. Selvom der er længe til, så passede det perfekt ind i arbejdet med BILLEDKUNSTENS UGE, som vi også lige nu er en del af, hvor vores skoles tema er FUGLE.

0   4

Klar, parat, billedkunst, START!

I dag er den første dag i Billedkunstens uge. På onsdag er det den helt store dag, selvfølgelig Billedkunstens Dag. Jeg skriver et dagligt indlæg om processen på min skole.

3   8

Out sick!

Der er ikke noget værre end at være syg, når man er lærer. Det er næsten altid nemmere at tage syg på arbejde, end alt det der skal ryddes op og følges op på, når man kommer tilbage.