Sarah Urgaard

Profilbillede af Sarah Urgaard

Lærer

Kobberbakkeskolen

Lærer og Folkeskolens faglige billedkunstrådgiver. Til dagligt underviser jeg på en folkeskole i Næstved, hvor jeg forsøger at inddrage kreative elementer i alle mine fag, og så giver jeg den ekstra gas, prøver af og eksperimenterer, når jeg underviser i billedkunst. Derudover er jeg en del af Folkeskolens netværk af faglige rådgivere, hvor jeg blogger om faget billedkunst. Som rådgiver, vil jeg udover at blogge om undervisningen i billedkunst, lægge op til debat og diskussioner omkring faget, stikke til måden vi tænker ’billedkunst’ på og måske til tider provokere for at vække jer der læser med. Jeg er altid nysgerrig og meget opsat på selv at blive rystet lidt, så jeg opsøger jævnligt og aktivt debatter og andres tanker, så jeg bliver tvunget til at tage stilling til, hvorfor jeg gør som jeg gør i min undervisning. Du er altid velkommen til at kontakte mig pr. mail, hvis du vil dele oplevelser, erfaringer, undervisningsforløb, gode idéer, udfordringer, når teori støder sammen med virkelighed eller bare strøtanker. Går du rundt og har så mange tanker og holdninger til faget billedkunst, og kunne du godt tænke dig at blive blogger, så kan du også sende mig en mail på sarahurgaard@live.dk eller finde mig som administrator for gruppen @kundskabogkaos på Facebook og med samme navn på Instagram. Venlig hilsen Sarah

0   3

Fri magi og fantasi i undervisningen

Elevdemokratiet I 3.klasse har besluttet, at eleverne de to kommende uger skal arbejde med FRI MAGI OG FANTASI i billedkunst. Og jeg har besluttet at være nysgerrig på, hvad der egentlig vil ske, når elever i 3. klasse, selv får lov til at bestemme, hvordan de vil være kreative.

0   4

Pop art light

Nogen gange, så skal det bare være enkelt og lige til. Nogen gange skal man have vikar, og så skal undervisningen jo stadig have fagligt indhold, uden bare at være "tegn frit".

0   4

Demokrati i billedkunst

Billedkunstfaget rummer så mange muligheder og løfter en af de vigtigste formålsparagraffer i folkeskoleloven, alligevel så er det stadig et af de fag, som oftest varetages af lærere uden linjefagskompetence. Så vi skal i det mindste sørge for, at de bibeholder evnene til at være kreativ og trives med kompetencen.

2   9

Den Nationale test strider imod alt godt i Folkeskolen

Vi bliver bedt om at planlægge og udvikle undervisning, som har fokus på samarbejde, innovation og kreativitet, men samtidig skal vi undervise med henblik på, at eleverne skal klare sig godt i test, altså teaching to the test. Det er to forskellige børnesyn der dominerer henholdsvis den ene og den anden form for undervisning. Billedkunst er heldgivis stadig et helligt fag, som i kraft af, at det ikke får særlig meget opmærksomhed, stadig rummer en vis grad af frihed.

0   5

Shhh... Tavs billedkunst

For mange ord kan dræbe den gode undervisning. For få ord kan efterlade eleven frustreret, fordi den manglende erfaring spænder ben. Ikke alt kan forklares og ikke alt skal forklares ihjel . Nogle gange, skal vi bare skabe rammerne for, at eleverne kan eksperimentere og afprøve nye materialer og teknikker, imens vi står klar til at uddybe og hjælpe til at sætte ord på det de oplever.

0   1

Afrikansk inspireret masker og traditioner

Rundt omkring i landet, udleves en efterhånden gammel tradition. Rigtig mange har fællesdage, emnedag eller temadage. Ja, kært barn har mange navne. Min skole er ingen undtagelse, men det kan gøres på mange måder.

0   10

At dele eller ikke at dele

Var du klar over, at du havde ophavsret på det materiale, som du selv producerer til din undervisning? Og vidste du, at DLF kæmper for vores ret, til at beholde den ret? Kringlet...I know!

0   9

Ønsker til arbejdstidskommissionen

Hvad du ønsker, skal du få.... Man skal jo have lov til at drømme. Jeg håber bare, at det ikke bliver ved drømmene. Jeg vil så gerne have, at der kommer fokus på at få skabt nogle rammer, hvor lærerene ikke bliver syge af at gå på arbejde, og hvor vi igen kan få tid til at planlægge god og relevant undervisning til vores elever.

3   13

Klasseledelse i de kreative faglokaler

Mine evner som klasseleder bliver altid sat på prøve i de kreative faglokaler. Og jeg ved, at jeg ikke er den eneste. Billedkunst, madkundskab, håndværk og design og musik, er alle sammen fag, hvor lærerene ofte kommer tilbage fra undervisningen, men sved på panden og et stort behov for et lille hvil i personalerummets sofa.

0   2

Maskekursus og vidensdelingstanker

Hvor kunne det være fedt, hvis alle lærere fik lov, mulighed og midler til løbede at holde deres faglige kundskaber opdateret. Alle fag udvikler sig i takt med den verden det bevæger sig i, så selvfølgelig giver det god mening, at alle lærer, så ofte som muligt, får ny inspiration og indsigt i deres fag.

2   10

Surrealistiske cirkel-collager

På min årsplan står der 'collager'. Det er altid sjovt at arbejde med og altid lidt svært, men det er altså mest vigtigt, at det er sjovt!

0   5

At tegne er at se

Hvad er egentlig vigtigt at kunne, når man skal have billedkunst? Spørger du mig, så er det vigtigste, at eleverne lærer at bruge sine sanser. Jeg tager afsæt i synssansen, i skoleårets første billedkunstforløb i 3. klasse.

0   6

Skoleårets første to uger

Skoleårets første 14 dage er gået og jeg trænger allerede til en ny lang ferie. Heldigvis kan jeg trække på lidt over 6 års lærererfaring, og det svarer jo, som I ved, til omkring 18 år i menneskeår. Alligevel har det været hårdt, både for nye og garvede kolleger.

4   8

Faglige portaler eller den dybe tallerken?

Skal vi sluge lidt af den faglige stolthed og benytte os af de let tilgængelige portaler, som flere og flere skoler stiller til rådighed for deres tidspressede medarbejdere, eller skal vi tvinge os selv til at bruge tid og energi på fagligt tilpasset forløb, skræddersyet til den enkelte klasse?

0   601

Hverdagsglimt med mit nye hold

Vi har valgt at dele holdene op, så jeg har en halv klasse i håndværk og design, imens har den anden halvdel af klassen madkundskab. Mit indtryk er, at jeg er heldig! Mange andre har en hel klasse! Det må være en kæmpe opgave, hvis undervisningen skal være relevant og kvalificeret for eleverne. Hvordan når en lærer overhovedet rundt til så mange elever i denne type fag? Jeg synes det er svært nok i billedkunst...

0   724

Lokalet definerer rammerne for faget

Det tror jeg på, og måske derfor er det så vigtigt for mig, at vores nye håndværk og design lokaler bliver så inspirerende og indbydende som muligt. Men hvordan gør man lige det? Hvilke elementer skal der være?

0   605

Kreativt selvværd

Kreativt selvværd er så vigtigt, hvis man ønsker elever som tør udvikle sig, prøve kreative grænser og eksperimentere i kreative fag. Men hvordan hjælper man eleverne til at udvikle deres kreative selvværd?

0   627

Hverdagsglimt

Glimt af hverdagen i håndværk og design, på en helt almindelig dansk folkeskole.