Sarah Urgaard

Profilbillede af Sarah Urgaard

Lærer, faglig rådgiver og meningsdanner

Næstved Kommune

Lærer, meningsdanner og Folkeskolens faglige billedkunstrådgiver. Til dagligt underviser jeg på en folkeskole i Næstved, hvor jeg altid forsøger at inddrage praktisk/musiske elementer i min undervisning. Derudover er jeg en del af Folkeskolen.dk's netværk af faglige rådgivere, hvor jeg repræsenterer faget billedkunst. Som rådgiver blogger jeg om undervisning i billedkunst, lægger op til debat og diskussioner omkring faget, stikke til måden vi tænker ’billedkunst’ på. Jeg er altid nysgerrig og meget opsat på selv at blive rystet lidt, så jeg opsøger jævnligt og aktivt debatter og andres tanker, så jeg bliver tvunget til at tage stilling til, hvorfor jeg gør som jeg gør i min undervisning. Billedkunst er et lille fag, så det fylder ikke altid meget i debatten. Men jeg har ofte meget på hjertet, så derfor har jeg også en blog under eget navn, som handler om lærerliv, arbejdsliv og skolepolitik. Her deler jeg oplevelser, erfaringer og aha-oplevelser. Du er altid velkommen til at kontakte mig pr. mail, hvis du vil dele oplevelser, erfaringer, undervisningsforløb, gode idéer, udfordringer, når teori støder sammen med virkelighed eller bare strøtanker. Går du rundt og har så mange tanker og holdninger til faget billedkunst, og kunne du godt tænke dig at blive blogger, så kan du også sende mig en mail på sarahurgaard@live.dk eller finde mig som administrator for gruppen @kundskabogkaos billedkunst i folkeskoeln på Facebook . Venlig hilsen Sarah

5   4

Den røde tråd i billedkunst

At skabe sammenhæng i faget fra 0. til eksamen i 8. er ikke en helt nem opgave. Samtidig er det en opgave der kan løses på mange måder. Min kollega og jeg, har lavet et udsnit fra 4.-6. Klasse.

2   10

Tværfagligt forløb: fisk, det er ik' så ringe endda

I denne uge arbejder min 4.klasse med et tværfagligt, projektorienteret forløb med FISK, som det overordnede tema. Der var selvfølgelig også et kreativt element.

4   11

Billedkunst: der står fagligt tilsyn på opgaveoversigten

I denne tid er der mange, som modtager skemaer og opgaveoversigter, til det kommende skoleår. Nogen har fået fagtilsyn i billedkunst. Har du selv valgt opgaven eller har du bare fået den? Jeg har nogle råd til dig uanset hvad.

1   13

Del 1 af 3 - billedanalyser og samtaler i billedkunst

Den forsømte billedsamtale. Et område som tit nedprioriteres i den praktiske undervisning, måske fordi det er svært at motivere og engagere eleverne, når de mest af alt vil være kreative. Jeg har samlet 6 bud på arbejdsformer, som involverer og engagerer alle eleverne i en billedsamtale. De er lige til at downloade som PDF.

1   8

Den hurtige - vi maler med vand

Improviseret spontane løjer i dagens praktisk-musiske bånd.

0   13

På besøg i kunstnernes karantæne-atelier

Mange børn glemmer måske helt, at der bag hvert kunstværk, står en kunstner af kød og blod, og de kunstnere lever lige nu og her, og fortjener endnu mere opmærksomhed i denne underlige tid.

14   203

Vi trækker folkeskolen med os ned i faldet

Det er ikke en trussel men en skræmmende tanke. Folkeskolen er bygget på skuldrene af lærere og hvis vi bukker sammen under presset, så falder den ned om ørene på hele samfundet, og det er lige så stille ved at ske. Vi har brug for tid og overskud, både til forberedelse af vores undervisning, men også for at hænge sammen som mennesker.

0   8

Billedkunst: Intro til blog-miniserie - forny din værktøjskasse med kompetenceområderne

De kommende tre indlæg her på bloggen, bliver en mini-serie, som primært vil handle om, hvordan man kan inddrage og variere arbejdet med billedanalyse og billedkommunikation i sin billedkunstundervisning, læs med og bliv inspireret!

10   101

Skal pilleglasset med i tasken igen?

Jeg ser hovedpinepilleglasset for mig, som står hjemme i skabet. Der har det stået uberørt længe. Jeg har ikke haft brug for hovedpinepiller siden før corona. Nu står jeg pludselig og savner mit skab med mine hovedpinepiller i.

0   14

(Foto)jagten på det normale

Corona fylder meget, nogen gange alt for meget. Men i billedkunst, kan eleverne måske få lov til bare at lade virkelighed være virkelighed, og så fokusere på det smukke, underlige og skøre, som også er omkring os, og give den en ekstra (billedmanipuleret) farveklat.

5   21

Fagfordelingen og kameler der skal sluges

For mange af os står vi lige nu midt i dét, der skal sætte rammerne for det næste år i vores arbejdsliv; fagfordelingen. Kamelerne står i kø, og nogle skal måske sluge flere end andre. Nogen elsker fagfordelingen, fordi der er mulighed for at forny sig selv, andre går ind til den med en knude i maven og bankende hjerte. Læs 6 råd til, hvordan du kommer positivt igennem en fagfordeling.

8   93

Folkeskolen er bedre nu, på grund af corona

På trods af, at corona er en farlig og modbydelig virus der har skræmt folk og gjort mange syge, så har den faktisk også bragt noget godt med sig. Folkeskolen er igen rammen der bringer børn sammen. Eleverne har genfundet deres glæde ved at gå i skole og lærerne kan trække vejret igen.

0   9

Vi er født klar! Eller....

I dag har mine kolleger og jeg for alvor haft travlt. Vi er blevet nød til at rykke matrikel, for at gøre plads til, at alle vores elever igen kan komme sikkert i skole, med alle retningslinjer i mente.

12   108

Er jeg fra på onsdag fritaget fra coronakarantænen?!

Hvis jeg på fra onsdag igen skal på arbejde, omgivet af børn, som altså under alle omstændigheder er små bakteriebomber, betyder det så, at jeg når jeg har fri, også er fritaget for karantænen?

8   69

1001 spørgsmål fra en lærer

Da Mette Frederiksen meldte ud, at skolerne skulle åbnes op for de mindste, gik min hjerne hurtigt i selv sving, selvom den egentlig burde være på ferie. 1000 spørgsmål stod i kø. Didaktiske, pædagogiske og praktiske, alle sammen lige vigtige at få svar på.

2   5

Har du hjulpet en bachelorstuderende i dag?

Lige nu skulle mange af landets fremtidige lærere have været ude og samle empiri til deres bachelorprojekter. Corona gør det svært, men ikke helt umuligt. Vi kan hjælpe dem.

0   13

Klasseledelse gennem en computerskærm

Klasseledelse gennem en computerskærm, er det overhovedet muligt? Det må tiden vise, for Corona har udfordret os til at tænke undervisningen og formen anderledes, imens vi trygt sidder i egne hjem.

6   42

Jeg taler i memes...

Jeg ved ikke, om jeg har fået en virus på hjernen, eller om jeg bare havde brug for at kunne give feedback på en kort, sjov og hurtig måde. Men nu kommunikerer jeg til mine elever gennem memes, i deres dagbøger.

0   14

Hjemmearbejde og hjemmeundervisning - et indblik i min arbejdsdag

Dag 2 i hjemmeskolen er slut. Det sidste spørgsmål er besvaret på Hangouts appen og eleverne er stille i fælleschatten. Nu skal dagen evalueres. Et ord kan opsumere den: Puha...

0   0

Zero waste håndværk og design derhjemme

Zero waste kan altså noget. Og måske rummer det en masse muligheder og idéer, til projekter eleverne kan gå på opdagelse i, når nu de skal være hjemme de næste 14 dage.