Sarah Urgaard

Profilbillede af Sarah Urgaard

Lærer

Kobberbakkeskolen

Lærer og Folkeskolens faglige billedkunstrådgiver. Til dagligt underviser jeg på en folkeskole i Næstved, hvor jeg forsøger at inddrage kreative elementer i alle mine fag, og så giver jeg den ekstra gas, prøver af og eksperimenterer, når jeg underviser i billedkunst. Derudover er jeg en del af Folkeskolens netværk af faglige rådgivere, hvor jeg blogger om faget billedkunst. Som rådgiver, vil jeg udover at blogge om undervisningen i billedkunst, lægge op til debat og diskussioner omkring faget, stikke til måden vi tænker ’billedkunst’ på og måske til tider provokere for at vække jer der læser med. Jeg er altid nysgerrig og meget opsat på selv at blive rystet lidt, så jeg opsøger jævnligt og aktivt debatter og andres tanker, så jeg bliver tvunget til at tage stilling til, hvorfor jeg gør som jeg gør i min undervisning. Du er altid velkommen til at kontakte mig pr. mail, hvis du vil dele oplevelser, erfaringer, undervisningsforløb, gode idéer, udfordringer, når teori støder sammen med virkelighed eller bare strøtanker. Går du rundt og har så mange tanker og holdninger til faget billedkunst, og kunne du godt tænke dig at blive blogger, så kan du også sende mig en mail på sarahurgaard@live.dk eller finde mig som administrator for gruppen @kundskabogkaos på Facebook og med samme navn på Instagram. Venlig hilsen Sarah

0   9

Ønsker til arbejdstidskommissionen

Hvad du ønsker, skal du få.... Man skal jo have lov til at drømme. Jeg håber bare, at det ikke bliver ved drømmene. Jeg vil så gerne have, at der kommer fokus på at få skabt nogle rammer, hvor lærerene ikke bliver syge af at gå på arbejde, og hvor vi igen kan få tid til at planlægge god og relevant undervisning til vores elever.

3   12

Klasseledelse i de kreative faglokaler

Mine evner som klasseleder bliver altid sat på prøve i de kreative faglokaler. Og jeg ved, at jeg ikke er den eneste. Billedkunst, madkundskab, håndværk og design og musik, er alle sammen fag, hvor lærerene ofte kommer tilbage fra undervisningen, men sved på panden og et stort behov for et lille hvil i personalerummets sofa.

0   2

Maskekursus og vidensdelingstanker

Hvor kunne det være fedt, hvis alle lærere fik lov, mulighed og midler til løbede at holde deres faglige kundskaber opdateret. Alle fag udvikler sig i takt med den verden det bevæger sig i, så selvfølgelig giver det god mening, at alle lærer, så ofte som muligt, får ny inspiration og indsigt i deres fag.

2   10

Surrealistiske cirkel-collager

På min årsplan står der 'collager'. Det er altid sjovt at arbejde med og altid lidt svært, men det er altså mest vigtigt, at det er sjovt!

0   5

At tegne er at se

Hvad er egentlig vigtigt at kunne, når man skal have billedkunst? Spørger du mig, så er det vigtigste, at eleverne lærer at bruge sine sanser. Jeg tager afsæt i synssansen, i skoleårets første billedkunstforløb i 3. klasse.

0   6

Skoleårets første to uger

Skoleårets første 14 dage er gået og jeg trænger allerede til en ny lang ferie. Heldigvis kan jeg trække på lidt over 6 års lærererfaring, og det svarer jo, som I ved, til omkring 18 år i menneskeår. Alligevel har det været hårdt, både for nye og garvede kolleger.

4   8

Faglige portaler eller den dybe tallerken?

Skal vi sluge lidt af den faglige stolthed og benytte os af de let tilgængelige portaler, som flere og flere skoler stiller til rådighed for deres tidspressede medarbejdere, eller skal vi tvinge os selv til at bruge tid og energi på fagligt tilpasset forløb, skræddersyet til den enkelte klasse?

0   601

Hverdagsglimt med mit nye hold

Vi har valgt at dele holdene op, så jeg har en halv klasse i håndværk og design, imens har den anden halvdel af klassen madkundskab. Mit indtryk er, at jeg er heldig! Mange andre har en hel klasse! Det må være en kæmpe opgave, hvis undervisningen skal være relevant og kvalificeret for eleverne. Hvordan når en lærer overhovedet rundt til så mange elever i denne type fag? Jeg synes det er svært nok i billedkunst...

0   724

Lokalet definerer rammerne for faget

Det tror jeg på, og måske derfor er det så vigtigt for mig, at vores nye håndværk og design lokaler bliver så inspirerende og indbydende som muligt. Men hvordan gør man lige det? Hvilke elementer skal der være?

0   605

Kreativt selvværd

Kreativt selvværd er så vigtigt, hvis man ønsker elever som tør udvikle sig, prøve kreative grænser og eksperimentere i kreative fag. Men hvordan hjælper man eleverne til at udvikle deres kreative selvværd?

0   627

Hverdagsglimt

Glimt af hverdagen i håndværk og design, på en helt almindelig dansk folkeskole.