Folkeskolen bragte i sidste nummer en artikel om inklusion i Ballerup, som påpegede problemer.
Folkeskolen bragte i sidste nummer en artikel om inklusion i Ballerup, som påpegede problemer.

Ballerup-skoleleder: Jeg ser ingen problemer med inklusionen

Skoleleder på Måløvhøj Skoles Østerhøj-afdeling i Ballerup ser ingen generelle problemer med inklusion på skolen. ”Inklusionen kører, men det betyder ikke, at der ikke kan opstå noget, som vi skal tale om. De lærere, der har udtalt sig til Folkeskolen, har en oplevelse af deres hverdag, og den kan jeg ikke tage fra dem”, siger han.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forbindelse med en reportage i det seneste nummer af Folkeskolen med beskrivelser fra skolens hverdag, har TV2 Lorry besøgt skolen og produceret et indslag, der blev vist onsdag aften.

"Vi er næsten holdt op med klasseundervisning"

Peter Haldor Hansen ønsker ikke at kommentere den tidligere artikel i Folkeskolen eller indslaget i TV2 Lorry, men vil gerne tale fremadrettet.

Han kan dog ikke genkende, at han skulle have givet lærerne mundkurv på, sådan som TV2 Lorry fremstillede det i indslaget fra skolen.

Lorry om Ballerupskole: Inklusionen har slået fejl

"Jeg har sagt til journalisten fra Lorry, at jeg ikke synes, lærerne skulle udtale sig til Lorry, for ikke at risikere at hænge elever ud", siger Peter Haldor Hansen. 

Nye tiltag for inklusion på vej

Skolelederen fortæller, at man i forbindelse med en helt ny skolestruktur fra 1. august 2015 i Ballerup er i gang med en ny organisation på skolerne.

"Vi har fået flere midler ud på skolerne, og der er gode takter i det, tænker jeg. Men det skal først opbygges. Vi taler om en ny model og et nyt resursecenter på den nye sammenlagte skole".

Han understreger, at alle de nye tiltag i den nye struktur vil ske i dialog med medarbejderne. I et pilotprojekt i indskolingen på afdeling Østerhøj har man inviterer forældrene til møder, hvor de talte om det gode forældresamarbejde.

"Hvis lærere for eksempel ikke oplever, at skolens rammer er ok, så tager vi en dialog om det. Vi prøver tingene af, og vi taler med politikerne om det, hvis vi mener, der er problemer".

Peter Haldor Hansen fotæller, at elever, der skal i specialundervisning, vil blive visiteret centralt fra kommunens side.

Desuden har været gennemført et forløb i indskolingen på Østerhøj, hvor en lærer fra specialskolen Kasperskolen vejleder skolens medarbejdere i, hvordan man for eksempel kan opbygge en struktur med piktogrammer, der kan hjælpe eleverne i dagligdagen - og andre tiltag fra specialundervisningen.

Store udfordringer

Skolens tillidsrepræsentant Lisbeth Blaabjerg Kruse siger om artiklen i Folkeskolen og indslaget i Lorry:

"I rigtig mange indskolingsklasser over hele landet kan du se det samme som her på skolen. Det er et generelt problem. Inklusion er svært, og vi har den økonomi til at drive skole for, som vi har. Vi er blevet 20 procent færre lærere i Ballerup kommune, og vi skal undervise flere timer. Det går ud over to-lærerordningerne - den holddannelse vi tidligere har haft med to lærere i klasssen, og det betyder, at man står alene med klassen".

 

  

Powered by Labrador CMS