Det kan slå hårdt, når man som lærer bliver ramt af digitale trusler i forbindelse med onlineundervisning. En gruppe bag et borgerforslag ønsker, at lovgivningen skal give blandt andre lærerne bedre beskyttelse.
Det kan slå hårdt, når man som lærer bliver ramt af digitale trusler i forbindelse med onlineundervisning. En gruppe bag et borgerforslag ønsker, at lovgivningen skal give blandt andre lærerne bedre beskyttelse.

Borgerforslag: Trusler mod lærere og andre, der ytrer sig offentligt, skal straffes hårdt

Den lovgivning, der skal beskytte os mod digital chikane og overgreb på sociale medier, er forældet og ude af trit med virkeligheden, mener en gruppe borgere, der står bag et borgerforslag om hårdere straffe.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvorfor er du så lækker, Sara? Kan du godt lide at blive bollet i røven?".

Dette udsagn fra en elevs side har en lærer på Valby Skole været udsat for, mens hun underviste i det virtuelle klasserum. Hun ved stadig ikke, hvem eleven er.

En anden lærer, fra Melby Skole, har oplevet at blive filmet i ydmygende stillinger og delt på sociale medier. Hvor de billeder cirkulerer rundt i dag, ved hun ikke, og hun kommer nok heller aldrig til det.

Som beskrevet tidligere i en artikelserie i fagbladet Folkeskolen er elevers digitale mobning af lærerne i vækst som følge af det seneste års virtuelle undervisning. Men digital chikane på sociale medier - udenfor det delvist lukkede skolerum - er i endnu højere grad det vilde vesten.

Digital chikane er blevet en stor del af livet på nettet, mener en gruppe borgere, som står bag borgerforslaget "Straf digitale overgreb - forny forældet lovgivning".

Læs mere

Se borgerforslaget her

Powered by Labrador CMS