Lærer udsat for sjofelheder i det digitale klasserum

Prisen for at være lærer kan også blive for høj, har den 32-årige lærer Sara Jensen erkendt, efter at en elev med forvrænget stemme sagde grove sjofelheder til hende midt i fjernundervisningen.

Publiceret
Efter den ubehagelige episode, som skete, mens Sara Jensen fjernunderviste hjemmefra, skyndte hun sig at ringe til en kollega.

VIRTUELT LÆSERMØDEBliver du mobbet af dine elever ifjernundervisningen?

Lærer Sarah Lindemann Thøgersen har droppet idrætsøvelser påskærmen efter krænkende oplevelser med elever i det virtuelle rum.Digital chikane kan være nedbrydende for lærere og skal tagesalvorligt, siger mobbeforsker Eva Gemzøe Mikkelsen. Det har dumåske læst om i fagbladet Folkeskolen.

Nu får du mulighed for at stille spørgsmål til både læreren ogforskeren på Folkeskolens virtuelle læsermøde den 4. majklokken 16 til cirka 17.30 på Teams. Her vil vi sammen bliveklogere på, hvordan man kan undgå virtuel lærermobning, og hvad manskal gøre, når skaden er sket.

Du kan tilmelde dig det virtuelle læsermøde ved at sende en mailtil folkeskolen@folkeskolen.dksenest den 3. maj. Skriv læsermøde i emnefeltet, så vil vi sendedig et link til arrangementet. Samtidig deltager du også ikonkurrencen om et par gode flasker vin.

Folkeskolens journalist Maria Becher Trier er vært vedarrangementet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er fredag morgen. Sara Jensen har som sædvanlig tysk med sin 6. klasse. Cirka 15 minutter inde i fjernundervisningen blinker det i lobbyen på hendes skærm. En person ved navn Vilhelm vil gerne lukkes ind. Den eneste Vilhelm, Sara Jensen kan komme i tanker om, er skolens kantinemedarbejder. Det må lige vente, tænker hun og går videre med undervisningen uden at lukke ham ind.

Så popper et nyt navn op i lobbyen på Teams. Det er hendes kollega på 6. klassetrin, der banker på med sit fulde navn, mellemnavn og efternavn. De mange forstyrrelser stresser Sara Jensen, og hun vælger at lukke sin kollega ind, så hendes skærm ikke står og blinker konstant. Han har sikkert en vigtig besked til 6. årgang, tænker hun i skyndingen.

Det næste, der sker, er, at en forvrænget stemme, uden billede, er inde i klasserummet, hvor han siger: "Sara, hvorfor er du så lækker?"

"Jeg går i panik fra start af. Jeg tror stadig, at det er min kollega, for det er jo ham, jeg har lukket ind. Det er i sig selv ret rystende for mig, og jeg når at tænke: Hvorfor siger han sådan? Det er både pinligt og ydmygende", fortæller Sara Jensen, lærer på Valby Skole i København.

Lærer ramt af elevers cyberbullying

Men det stopper ikke her. Den forvrængede drengestemme fortsætter: "Kan du godt lide at blive bollet i røven?"

"Da personen siger det, bliver jeg helt rystet. Hvad pokker sker der? Hvordan lukker jeg ham ud? Jeg er helt febrilsk, skynder mig at skrue ned for lyden, så jeg kan koncentrere mig om at finde funktionen i Teams til at lukke ham ud. Jeg er fuldstændig rystet, og jeg ved stadig ikke, hvad personen får sagt foran mine elever i det minuts tid, det tager mig at finde ud af teknikken. Da jeg endelig får personen ud, siger jeg noget i stil med: 'Puha, det var en grim oplevelse' til klassen. Jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal håndtere det. Nogle få elever griner lidt usikkert, men de fleste kigger ind i skærmen med et mærkeligt blik. Jeg kører undervisningen videre med det samme, for jeg synes, situationen er helt vildt pinlig", fortæller Sara Jensen om den værste arbejdsdag til dato.

Efter en halv times undervisning stopper hun undervisningen. Fem minutter før tid, som hun sædvanligt gør. "Vi plejer at runde af med at snakke lidt, men den dag slutter jeg bare af. Jeg har lyst til at tudbrøle".

Bagefter er Sara Jensen ked af det og rystet. Hun sidder i sit hjem uden nogle kolleger i nærheden. Hun kommer i tanker om en lærerkollega på 6. årgang, som er fysisk på skolen, og ringer ham op med det samme. Heldigvis har han kamera på.

"Jeg kan mærke, at det er rart at se, at det vitterlig er ham, jeg taler med. Jeg fortæller ham om, hvad der er sket, og han fortæller mig, at der også har været en anden episode med uønsket indtrængen i fjernundervisningen".

I tvivl om sin egen faglighed

Sara Jensen sender omgående en mail til sin mellemleder med en beskrivelse af episoden.

"Jeg skriver også, at jeg føler mig meget ydmyget og ked af det over de seksualiserede ting, der blev sagt til mig, og beskriver det som en grim oplevelse. Jeg kan ikke få mig selv til at skrive ordret det, som eleven sagde, for det er så grænseoverskridende for mig at skulle udtrykke de sætninger".

Senere ringer hun sin mellemleder op, og han forklarer, hvordan hun kan sikre sig mod uretmæssig indtrængen i det virtuelle rum fremover. Sara Jensen er stadig rystet og kan ikke helt koncentrere sig om det tekniske i Teams.

"Jeg sidder i mit hjem, og der er blevet sagt ting til mig, som jeg ikke kan kontrollere. Eleverne sidder også hjemme. Hvad tænker de? Og hvad fortæller de deres forældre? Da vi har lagt på, bryder jeg helt sammen. Jeg bliver helt vildt ked af det. Det kører bare rundt inde i kroppen", fortæller Sara Jensen.

Weekenden går. Og frustrationen bliver langsomt transformeret til vrede og tvivl om hele hendes faglighed. Sara Jensen arbejder som lærer på Valby Skole to dage om ugen og er i gang med et videreuddannelsesforløb ved siden af. Hun har undervist i tre år. Men nu nager tvivlen.

"Jeg fik det virkelig sådan: Nu kaster jeg håndklædet i ringen. Jeg skal ikke være lærer. Man oplever jo mange ting som lærer, og man forventes at kunne klare det hele, men det her var så groft og respektløst. Så er det måske ikke det arbejde, jeg skal have".

Høj risiko for digital mobning

Mandag morgen får hun fat i en kvindelig medarbejder i Danmarks Lærerforening (DLF). Denne anerkender fuldstændig Sara Jensen i de følelser, hun sidder med, og giver meget direkte udtryk for, at man som lærer bestemt ikke skal stå model til den slags, og at skolen bør have et beredskab og retningslinjer for håndtering af digital chikane.

"Hun lyttede virkelig til mig og gjorde mig opmærksom på, at jeg skulle melde det som en arbejdsskade. Hun sagde også, at det ville være bedst, hvis den pågældende elev blev udelukket fra min undervisning i et stykke tid, men da vi ikke ved, hvem det er, kan det jo ikke lade sig gøre", siger Sara Jensen.

Skole har vejledt lærere individuelt

På Valby Skole forstår skoleledelsen godt, at deres medarbejder er rystet og utryg efter episoden.

"Vi er rigtig kede af den oplevelse, Sara Jensen har haft, og er bestyrtede over, at sådan noget kan forekomme. Undervisningen på Teams skal være et trygt og sikkert rum, og man skal kunne gå på arbejde uden at opleve personlige krænkelser", skriver skoleleder Lise Wenzel Andersen i en mail til fagbladet Folkeskolen.

Hun oplyser, at ledelsen ud fra en overordnet vejledning har klædt lærerne på til at skulle arbejde med fjernundervisning via Teams. I vejledningen har Valby Skole samlet al relevant viden af teknisk karakter og spørgsmål omkring det sikkerhedsmæssige. Og i vejledningen til Office 365-skolen har der været link til videovejledninger inden for de forskellige områder, oplyser Lise Wenzel Andersen og tilføjer:

"Derudover har der været løbende dialog på møder og individuel vejledning. Der var heldigvis ingen, der kunne forestille sig, at en episode som den, Sara har oplevet, ville ske, hvorfor vi heller ikke har kunnet klæde personalet specifikt på i forhold til at kunne håndtere en sådan situation".

Skolen har ikke haft mulighed for at sanktionere den pågældende elev, da man ikke kender vedkommendes identitet.

"Den virtuelle platform har i dette tilfælde givet mulighed for at agere anonymt. Det afspejler desværre en generel tendens i samfundet, hvor de sociale mediers anonymitet har åbnet en port af muligheder for at ytre sig grænseoverskridende over for hinanden", skriver Lise Wenzel Andersen endvidere.

Hvordan skolen har håndteret den konkrete sag i forhold til Sara Jensen, er fortroligt, oplyser hun: "Vi har fulgt skolens voldspolitik, som dækker både vold, trusler og chikane, i vores støtte til Sara Jensen".

Skolen har tidligere været ramt af en anden episode, hvor en elev fra en anden skole blev lukket ind i undervisningen og forstyrrede på en grænseoverskridende måde (med lyde fra en pornofilm, redaktionen). I dag er lærerstaben ifølge skolelederen vejledt i, hvordan de kan undgå lignende situationer fremadrettet.

"Helt specifikt er det nu aftalt, at man ikke må lukke nogen ind i sin onlineundervisning uden en forudgående aftale", skriver Lise Wenzel Andersen.

Sara Jensen har følt sig meget alene og er glad for den støtte, hun har fået fra DLF. Men hun kaster ikke håndklædet i ringen.

"Det er snart sommerferie, og jeg vil gerne følge undervisningen til dørs på en ordentlig måde".