England: Mere i løn, starthjælp og mindre bureaukrati skal modvirke lærermangel

Den engelske uddannelsesminister Damian Hinds vil holde på nye lærere og lærere på udfordrede skoler med blandt andet ekstra lønportioner på op til 5000 pund for at modvirke lærermanglen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg synes, lærere arbejder for mange timer - forværret af unødige opgaver som overdrevet rettearbejde og registrering - de bruger mere end halvdelen af deres tid på ikke-undervisning", siger ministeren i en pressemeddelelse om regeringens nye nationale strategi for at skaffe flere lærere til de engelske skoler.

"På et konkurrencepræget arbejdsmarked må vi til stadighed sikre, at undervisning er en attraktiv profession, så vi kan uddanne og fastholde den næste generation af inspirerende lærere. I samarbejde med lærere, skoleledere, fonde og fagforeninger vil denne strategi støtte lærere i at gøre det, de gør bedst - undervise".  

Strategien er udviklet i samarbejde med blandt andre de engelske lærerorganisationer, og hovedinitiativerne i strategien er:

  • Early Career Framework, hvor regeringen har afsat 130 millioner pund ekstra om året til en to-årig pakke til nye lærere med mentorstøtte og reduceret skema.
  • Ekstra økonomiske incitamenter for talentfulde lærere til at forblive i lærerjobbet i form af ekstra lønmidler i de første år af karrieren.
  • Forenklet ansøgningsproces for dem, der gerne vil være lærere. 
  • Hjælp til skoleledere til at reducere lærernes arbejdsbyrde, dvs. fjerne unødvendigt registreringsarbejde. Regeringen vil også sikre sig, at den engelske skoleinspektionsmyndighed også kigger på personalets arbejdsbyrde, når de bedømmer en skole. 
  • Større udbud af forskellige karriereveje for lærere, der ikke vil gå ledelsesvejen herunder jobmatch-service for lærere, der gerne vil udvikle specialistkompetencer. Desuden særlige incitamenter for at tiltrække og fastholde lærere på udfordrede skoler. 

Læs mere

Strategien