Linda Klavsen har skullet finde sig til rette i en stilling, som havde været besat af den samme lærer i 40 år. Hun har fået støtte af Annette Roedahl (forrest), som både er lærer- og pædagoguddannet

Klasserumsledelse er den største udfordring

Læreruddannelsen er for lidt praksisorienteret, mener mentor, der er pædagog- og læreruddannet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Linda Klavsen begyndte på Ilskov Skole i Herning Kommune efter sommerferien. Hun har 20 timer til mentorordning, og hendes mentor Annette Roedahl tog straks fat i hende. Ilskov Skole er en lille skole med omkring 110 elever og ti lærere.

De to talte om bogsystemer og om relationer med børn og forældre. De deltager i forskningsprojektet karrierelærer.dk og fik hurtigt en samtale med forskeren.

De aftalte, at Linda Klavsen skulle observere sin mentor i undervisningen. Senere var det Annette Roedahl, der observerede Linda med supervision bagefter.

»Jeg bad Annette om at have mit kropssprog og mine relationer som fokuspunkter. Vi fandt ud af, at min største udfordring er klasserumsledelse og at finde min plads på lærerværelset. Også rent fysisk«, griner Linda Klavsen.

Stillingen, hun har, var tidligere besat af en lærer, der sluttede med 40-års-jubilæum på Ilskov Skole. Foruden stillingen overtog Linda den ugentlige tipskupon og sin forgængers stol på lærerværelset.

»At begynde som ny lærer er overraskende, stressende, spændende, og det udfylder al ens tid«, siger Linda Klavsen.

»Jeg vidste, at det ville være hårdt, men jeg er overrasket over så mange småting, man skal have ind under huden. Det er rigtig godt med en mentor. Jeg støtter mig op ad kollegerne, og det er rart at finde ud af, at ældre og mere erfarne kolleger også kan have problemer«.

Hun anbefaler mentorordning fra begyndelsen, fordi det har givet hende en god tryghed, og fordi det er svært bare selv at komme og spørge sine kolleger i hverdagen.

Hun har deltaget i en kollegas forældremøde og brugte det til at strukturere sit eget forældremøde ud fra.

Annette Roedahl er uddannet pædagog og lærer. Hun er vant til at være vejleder.

»Jeg bruger min pædagoguddannelse meget mere end min læreruddannelse. Som pædagog er jeg trænet i gruppediskussioner og forældremøder, og i undervisningen har jeg også meget brug for min pædagoguddannelse«, siger Annette Roedahl.

Hun mener, at der er noget galt med læreruddannelsen, fordi den er for lidt praksisorienteret. Fagligt kører det fint, men de unge lærere har gået for meget i skole og været for lidt i praktik, når de begynder i et job.

»Jeg kan godt forstå, at nogle unge lærere knækker nakken. Som pædagog har man været ude i halvårspraktik. Man bliver i højere grad smidt ud i arbejdet og har mere erfaring i det praktiske«, siger Annette Roedahl.

Linda og Annette har talt meget om klasserumsledelse. Selv om der kun er syv elever i den ene af Lindas klasser, er der nok at se til.

»Skolen er rummelig i dag, og man har brug for pædagogikken. Dér har jeg meget med fra pædagogarbejdet«, fortæller Annette Roedahl. |