Mikkel Wiene begyndte som reklamemand, i dag er han skoleleder efter en meritlæreruddannelse.
Mikkel Wiene begyndte som reklamemand, i dag er han skoleleder efter en meritlæreruddannelse.

Skoleleder: Meritlærere bryder monokulturen

Merit- og Teach First-lærere kommer ofte med en større ballast end de ordinært læreruddannede, vurderer skoleleder på Brønshøj Skole Mikkel Wiene. Han har selv en meritlærerbaggrund og ønsker undervisere med forskellige uddannelser på sin skole.

Publiceret
Mikkel Wiene vil gerne have en blanding af flere forskellige slags læreruddannede på skolen.
Mikkel Wiene vil gerne have en blanding af flere forskellige slags læreruddannede på skolen.

FAKTA OM TEACH FIRST

• Nonprofitorganisationen Teach First Danmark tilbyder etgraduateprogram for bachelorer, kandidater og ph.d.er. Formålet erat uddanne undervisere med akademisk baggrund, der kan være med tilat sikre alle børn og unge i socialt udsatte områder i Danmark engod uddannelse.

• Uddannelsen tager to år, hvor kandidaterne arbejder fuld tidmed fuld løn på en folkeskole. Kandidaterne modtager undervisning,når deres arbejdsdag er overstået.

• Teach First Danmark samarbejder med KøbenhavnsProfessionshøjskole og Professionshøjskolen Absalon.

Kilde: Teach First, Uddannelsesguiden

FAKTA OM MERITLÆRERUDDANNELSEN

• På alle seks professionshøjskoler kan man uddanne sig sommeritlærer og dermed blive uddannet til at undervise pågrundskoleniveau.

• Optag kræver enten en kandidat-, bachelor- ellerprofessionsbacheloruddannelse, eller at man er fyldt 25 år og hargennemført en erhvervsrettet uddannelse samt har mindst to årserhvervserfaring.

• Uddannelsen koster cirka 4.800 kroner per modul. Dertil kommerudgifter til praktik. Man kan søge Statens voksenuddannelsesstøtte(SVU).

• Uddannelsen tager tre til seks år at gennemføre på deltid.

Kilde: Uddannelsesguiden


Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mikkel Wiene drømte efter eget udsagn om »at tjene en helvedes masse penge i reklamebranchen«, da han blev færdiguddannet fra Københavns Handelshøjskole i 2002.

»Jeg skulle være en stor kanon i markedsføringsbranchen. Men jeg fandt ret hurtigt ud af, at det nok ikke blev mig, der skulle lave store reklamer for Coca-Cola«.

18 år senere står han et helt andet sted. De sidste fire år har han været øverste leder på Brønshøj Skole i udkanten af København. En omskoling gennem meritlæreruddannelsen og flere år på gulvet i klasselokalet dannede grundlag for, at han i dag er skoleleder for 53 lærere.

Når Mikkel Wiene er med til at ansætte nye lærere, har han et særligt blik på gruppen af lærere, der har erfaring med andre uddannelser og fra arbejdslivet.

Han skjuler ikke sin begejstring for de kompetencer, lærerne fra merituddannelserne og Teach First bidrager med, men han slår alligevel fast, at meritlærerne langtfra kan stå alene.

»Vi vil meget gerne have meritlærere ind, men det er altid godt med en blanding. Nyuddannede fra uddannelsen kommer med viden, som lærere, der blev uddannet for fem år siden, ikke har - mens de erfarne kender gamet og er vigtige for kulturen på lærerværelset. Vi vil gerne have begge dele«.

»Gruppen af meritlærere er oftere svagere stillet pædagogisk og didaktisk. Meritlærerne har en mere komprimeret uddannelse - og har ikke i samme grad erfaring fra praktikophold. Det er min oplevelse, at det er en klar mangel på meritlæreruddannelserne«.

Powered by Labrador CMS