54-årige Morten Friis Outzen arbejdede 15 år som journalist, før han læste til lærer. I dag underviser han blandt andet i dansk og historie på Tre Falke Skolen i Frederiksberg.

Han smiler oftere

Morten Friis Outzen besluttede efter mange år som journalist, at tiden var inde til et radikalt skifte. I dag er han lærer på Tre Falke Skolen i Frederiksberg.

Publiceret
Morten Friis Outzen fik lyst til at uddanne sig til lærer efter et vikarjob i en skole.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På en ferie i 2015 på den syditalienske ø Sicilien gik det op for Morten Friis Outzen, at der skulle ske noget nyt.

»Jeg lå i vandet med min kone. Jeg fortalte hende, at jeg ikke glædede mig til at komme tilbage på arbejde. Lige så snart jeg kom tilbage på arbejde, fortalte jeg det til min direktør. Han havde fuld forståelse, for han havde tidligere været i samme situation. Kort efter var jeg ude af butikken«, siger Morten Friis Outzen, når han ser tilbage på et livsdefinerende øjeblik.

Som leder for 12-16 ansatte og skrivende journalist valgte han at sige stop. Det betød ikke blot farvel til syv år som redaktør for forskellige af Berlingskes lokalaviser, men også til faget, som han havde fået papir på i slutningen af 90'erne fra Journalisthøjskolen i Aarhus.

Omskoling er et aktivt valg 

»Jeg havde længe følelsen af, at jeg aldrig nåede til bunds i min mail, da jeg arbejdede som journalist«.

I fratrædelsesperioden søgte han forgæves andre stillinger i branchen. Da det ikke lykkedes, opsøgte han et af de steder, han havde skrevet historier fra. Tre Falke Skolen på Frederiksberg.

»Jeg spurgte, om de kunne bruge en ny vikar. Det blev min vej ind«, siger han.

Efter at han startede som vikar, var han aldrig i tvivl om, at det var det rigtige.

»Jeg er træt, når jeg kommer hjem. Jeg har brugt mig selv. Men min kone siger, at jeg smiler oftere. Jeg fløjter mere til og fra arbejde end tidligere«.

En vigtig opgave

Morten Friis Outzen besluttede sig for at tage meritlæreruddannelsen på det daværende UCC med linjefag i dansk, historie og tysk. Han fik ikke merit fra Journalisthøjskolen, fordi han gerne ville læse så mange fag som muligt og være optimalt klædt på til at undervise på lige fod med de lærere, der er gået den klassiske vej.

Da han var færdig som meritlærer, stod han mellem at arbejde videre på Tre Falke Skolen i en fast stilling eller at fortsætte på ungdomsskolen i Albertslund. Valget faldt som bekendt på Frederiksberg-folkeskolen.

»Jeg synes, folkeskolen har en mission og en kæmpe opgave i samfundet - og den vil jeg gerne være med til at sætte mit aftryk på«.

Til daglig underviser han udskolingselever i dansk, tysk og kulturfag, og han vurderer, at han kan bruge meget af sin erfaring som journalist i skolen.

Skoleleder: Meritlærere bryder monokulturen

»Det er jo sjældent, at der er en afgangsprøve i dansk, som ikke har med journalistik at gøre. Det falder naturligt. I forbindelse med alle fag forsøger jeg jo at koble dem sammen med aktuelle ting, der sker i verden«.

»I min verden ligger lærerfaget heller ikke langt fra journalistikken. Begge dele bunder i formidling og historiefortælling«, siger han.

Morten Friis Outzen kan godt se sig selv som lærer, indtil han går på pension, fortæller han. Han er desuden blevet valgt som suppleant for tillidsrepræsentanten i maj.