35-årige Morten Fich Lønnee var turen omkring Københavns Universitet og skov- og landskabsstudiet, inden han tog en læreruddannelse.

Han vil den daglige kontakt

Morten Fich Lønnee har altid gerne villet formidle naturvidenskab, men det var først i 2012, han fandt ud af, at det skulle ske i folkeskolen, hvor han kan være sammen med eleverne hver dag.

Publiceret
Efter universitetsstudiet valgte Morten Fich Lønnee at læse til meritlærer.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Naturen har altid interesseret Morten Fich Lønnee. Han har også undervist børn allerede som 13-årig. Og han har altid vidst, at han er god til begge dele.

»Efter gymnasiet vidste jeg, at jeg skulle arbejde med natur, og jeg ville også godt arbejde med børn og unge. Jeg så to muligheder. Den ene var at gå den didaktiske vej med en pædagog- eller læreruddannelse - ellers skulle jeg tage en 'grøn' uddannelse for senere at vende tilbage til formidling til børn og unge«.

I 2012 blev Morten Fich Lønnee uddannet fra Københavns Universitet som skov- og landskabsingeniør. Han valgte den vej, fordi det ikke »begrænsede ham til at være lærer hele livet«, som han siger. Men for at sikre sig, at han fremover kunne undervise, tog han en specialisering i formidling, kommunikation og ledelse.

Udlever sin passion for naturfag

Flere af Morten Fich Lønnees medstuderende blev skovfoged, entreprenør eller projektleder. Selv begyndte han som naturformidler på Naturcenter Amager i et års tid, ligesom han lavede udeundervisning i løntilskud på Strandgårdskolen i Ishøj. Som naturformidler fik han dagligt besøg af elever - men der manglede noget.

Natur/teknologi med magi - når afbrænding giver vand som restprodukt

»Det var nye hold, der kom forbi. Hvis du er svineheldig, kan du se det samme hold to gange, ellers har du dem én dag, og så ser du dem formentlig ikke igen«, siger han om sin beslutning om at tage meritlæreruddannelsen på det daværende UCC (nu Københavns Professionshøjskole. Redaktionen).

I dag er det kontinuiteten og elevernes udvikling, der giver allermest, når Morten Fich Lønnee underviser mellemtrinselever i naturfag på Tranegårdskolen i Gentofte.

»Den daglige og varige kontakt med eleverne er afgørende. At jeg hver dag møder de samme elevgrupper og har muligheden for at danne søde, unge mennesker«, siger han.

Samtidig får han lov til at udleve sin passion for naturfag og videnskaben generelt, når han underviser og er koordinator på skolens naturvidenskabelige projekter. Det er særligt vigtigt i en tid med fake news og self­invention, mener han:

»Vi er i en periode, hvor der bliver sat spørgsmålstegn ved videnskabelige produkter og beslutninger, og nogle synes, at deres egen mavefornemmelse er mere sand, end hvad forskere har fundet frem til«.

Hun er tiltrukket af reformen 

Med baggrund som akademiker kunne man tro, at niveauet for at undervise i grundskolen sommetider sætter begrænsninger. Sådan ser Morten Fich Lønnee ikke på sagen.

»Der er ikke nogen, der har gået på et studium, som bruger alt, hvad de har lært. Jeg tror heller ikke, at ordinært uddannede lærere bruger al deres viden fra dengang. Ting er mere dynamiske end som så«.