Forskning

Forskere: Skolens præstationskultur får børn til at gå ned
Egentlig var de gået i gang med en større kvantitativ undersøgelse, hvor de sammenkørte sundhedsprofiler med registre i Danmarks Statistik for at undersøge, hvorfor antallet af unge med stress, angst og depressioner er eksploderet. Men så slog det dem, at det måske var fair at starte med at spørge de unge selv.
Det førte til en række opsigtsvækkende resultater, som forskerne Iben Nørup og Betina Jacobsen, begge postdoc på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet, nu er ved at få udgivet i det internationalt anerkendte tidsskrift »Journal of Youth Studies«.
Det klare budskab er, at presset fra skole og samfund om konstant at præstere, selvevaluere og vælge rigtigt får de unge til at gå ned.
»Den ungdomsårgang, der har været igennem alle de reformer, der har indført performancelogik i uddannelsessystemet, er dem, der har det allerdårligst. Jo flere af reformerne på uddannelsesområdet man har mærket virkningen af, jo værre ser det ud til, at ens mentale helbred har det«, sammefatter de to forskere.