Forskning

»Den ungdomsårgang, der har været igennem alle de reformer, der har indført performancelogik i uddannelsessystemet, er dem, der har det allerdårligst. Jo flere af reformerne på uddannelsesområdet man har mærket virkningen af, jo værre ser det ud til, at ens mentale helbred har det«, lyder det fra forskerne  Iben Nørup og Betina Jacobsen, begge postdoc på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet.
»Den ungdomsårgang, der har været igennem alle de reformer, der har indført performancelogik i uddannelsessystemet, er dem, der har det allerdårligst. Jo flere af reformerne på uddannelsesområdet man har mærket virkningen af, jo værre ser det ud til, at ens mentale helbred har det«, lyder det fra forskerne Iben Nørup og Betina Jacobsen, begge postdoc på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet.

Forskere: Skolens præstationskultur får børn til at gå ned

Egentlig var de gået i gang med en større kvantitativ undersøgelse, hvor de sammenkørte sundhedsprofiler med registre i Danmarks Statistik for at undersøge, hvorfor antallet af unge med stress, angst og depressioner er eksploderet. Men så slog det dem, at det måske var fair at starte med at spørge de unge selv.

Publiceret

Om undersøgelsen

Betina Jacobsen og Iben Nørup har interviewet 17 unge mellem 18og 26 år. De unge bliver set som eksperter, fordi de selv haroplevet at gå ned og i dag er tilknyttet Det Sociale NetværkHeadspace i Aarhus og København som rådgivere for børn og unge medproblemer.

De unge er interviewet eksplorativt i to fokusgruppeinterviewom, hvad udsathed betyder for dem, hvornår man kan befinde sig i enudsat position. Ved begyndelsen af interviewene blev de unge bedtom at skrive deres svar ned, og efterfølgende har de så diskuteretog grupperet udsagnene.

Svarene er blevet analyseret ad to omgange, først rent og sideni sammenhæng med reformer på uddannelsesområdet og med det socialeområde inddraget.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det førte til en række opsigtsvækkende resultater, som forskerne Iben Nørup og Betina Jacobsen, begge postdoc på Institut for Sociologi og Socialt Arbejde på Aalborg Universitet, nu er ved at få udgivet i det internationalt anerkendte tidsskrift »Journal of Youth Studies«.

Det klare budskab er, at presset fra skole og samfund om konstant at præstere, selvevaluere og vælge rigtigt får de unge til at gå ned.

»Den ungdomsårgang, der har været igennem alle de reformer, der har indført performancelogik i uddannelsessystemet, er dem, der har det allerdårligst. Jo flere af reformerne på uddannelsesområdet man har mærket virkningen af, jo værre ser det ud til, at ens mentale helbred har det«, sammefatter de to forskere.

Powered by Labrador CMS