Lærerne har fået et professionsideal

Kun Peter Hess-Nielsen, hovedstyrelsen, var betænkelig

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kongressen vedtog i stor enighed det såkaldte professionsideal, der har været undervejs i flere år.

Ole Holdgaard, hovedstyrelsen, der fremlagde forslaget, sagde, at professionsidealet beskriver 'kernen i lærerarbejdet', nemlig 'de værdier, der ligger til grund for lærerarbejdet'.

Professionsidealet skal inddrages i 'foreningens øvrige politik, så det bliver et grundlag for de beslutninger, vi tager'.

Aktuelt har hovedstyrelsen besluttet, at 'professionsidealet skal inddrages i den kommende medlemsdebat om en ny arbejdstidsaftale', tilføjede Peter Hess- Nielsen fra hovedstyrelsen.

'I den indledende fase af det arbejde er der formuleret en række mål og værdier for lærerarbejdet i relation til arbejdstidsaftalen.

Dem skal vi diskutere senere i dag'.

Peter Hess-Nielsen kunne ikke anbefale, at kongressen vedtog professionsidealet.

'Jeg har ikke problemer med, at professionsidealet udtrykker kernen i lærerarbejdet, men jeg har mine betænkeligheder alligevel.

Det er for langt væk fra hverdagen på lærerværelset', sagde Peter Hess-Nielsen.

Han mener blandt andet, at der er risiko for, at 'ildsjæle eller morakkere kan bruge idealet til at presse kolleger med'.

Han medgiver, at der er mediestrategiske muligheder i professionsidealet, 'men jeg tror ikke på, at det kommer til at lukke pengekassen op; men jeg kan ikke stemme nej, for man kan ikke stemme nej til det gode menneske, så jeg vil undlade at stemme'.

Peter Hess-Nielsen var den eneste, der fra talerstolen gik imod. En række talere, blandt andre formand for pædagogisk udvalg, Jørgen Stampe, argumenterede derimod for.

'Professionsidealet angiver en retning, ikke et sted. Hvis skolen er et sejlskib, så er professionsidealet et kompas', sagde Jørgen Stampe.

Ingen stemte imod professionsidealet, en håndfuld undlod at stemme, og resten af kongressen stemte for.

Professionsidealet

Professionsidealet, som kongressen netop har vedtaget, består af 11 punkter, eksempelvis:

I Læreren vil efter bedste evne opfylde folkeskolens målsætning og undervisningsmål.

II Læreren vil indøve eleverne i dansk demokratisk livsform og folkestyrets principper og værdier.

VIII Læreren vil reflektere over og aktivt udvikle sin praksis.

Professionsidealet vil blive sendt ud som indstik i Folkeskolen, blivetrykt i lærerkalenderen, og der skal holdes temadag for seminarielærere i de pædagogiske fag i et forsøg på at få idealet inddraget i læreruddannelsen.