Når man underviser, trækker man jo på sin baggrund, sine rutiner og sine forestillinger, og man videregiver en masse værdier til sine elever, hvad enten man er bevidst om det eller ej, siger Regitze Flannov.

DLF vil fremme kønsbevidst pædagogik

Lærere skal være bevidste om de forestillinger om køn, de videregiver i deres undervisning, mener Danmarks Lærerforening, som er klar med politik om kønsbevidsthed i skolen.

Publiceret

HVOR BEVIDST ER DU?

Danmarks Lærerforenings arbejde med at øge opmærksomheden på kønkan ses i pjecen »Er du opmærksom på køn i skolen?« Den indeholderseks korte oplæg, som lærere kan reflektere over for at blivebevidst om egne forestillinger om køn og kønsroller.

1. Bliv bevidst om stereotype udtryk og forestillingerom køn.  Drøft og diskuter, for eksempel i fagudvalg,hvilke stereotype forestillinger om drenge og piger der kommer tiludtryk i litterære tekster, spil og musik. Kan man i materialernefinde eksempler på stereotype udtryk og holdninger?

2. Hav differentierede forventninger. Drøft, om I som lærere møder drenge og piger med forskelligeforventninger. Diskuter, hvad I anser for »normalt« eller»unormalt« hos drenge og piger, og snak om, hvad det betyder forjeres forventninger til, hvad drenge og piger har lyst til atlave.

3. Vis mangfoldigt køn.  Observer, hvordanI som lærere repræsenterer forskellige former for »kvindelighed« og»mandlighed«. Er det muligt at fordele opgaver på en ny måde for atmodificere kønsstereotype holdninger og handlemåder?

4. Tag udgangspunkt i den enkelte elev, og hold fokus pårelationer og kompetencer. Undersøg, hvilkeforestillinger om køn der kommer til udtryk, når der skal fordelespladser og dannes grupper eller makkerpar. Diskuter, hvordan I kantage udgangspunkt i eleven og understøtte elevernes relationer ogkompetencer, således at stereotype forestillinger om piger ogdrenge modvirkes.

5. Køn i indretningen.  Vær nysgerrige på,hvordan piger og drenge bruger arealerne, og om der er områder,hvor elever via mere eller mindre udtalte regler udelukkes medbegrundelse i deres køn.

6. Alle har brug for forbilleder.  Overvejog drøft, hvordan man i praksis introducerer eleverne tilkønsmangfoldighed i erhvervene. Kan eleverne møde den kvindeligeastrofysiker og den mandlige social- og sundhedsassistent og dermedudfordre normen inden for køn?

Pjecen kan findes på dlf.org/media/11386675/dlf-pjecen-er-du-opmaerksom-paa-koen-i-skolen.pdf

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Folkeskolens undervisning er et vigtigt bidrag til at skabe en større kønsopmærksomhed og mere ligeværd og ligestilling for de kommende generationer«.

Ordene kommer fra Regitze Flannov, medlem af hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening, hvor hun har været med til at udarbejde foreningens politik om kønsopmærksomhed i skolen. Hun betragter det som en central del af skolens opgave at danne elevernes kønsbevidsthed, så de kan realisere deres fulde potentialer.

»Det er vigtigt for mig at understrege, at det her er et dannelsesprojekt for alle børn, for de kommer alle sammen til at møde køn på mange forskellige måder. Og hvis det betyder, at færre børn føler sig forkerte i skolen, fordi de ikke lever op til en eller anden traditionel forestilling om at være dreng eller pige, så er det jo bare positivt«.

Tanken er, at lærerne med udgangspunkt i DLF's pjece »Er du opmærksom på køn i skolen?« om kønsopmærksomhed skal reflektere over deres egne forestillinger om køn og kønsroller og gerne diskutere dem indbyrdes.

På lidt længere sigt håber Regitze Flannov, at den øgede bevidsthed vil være med til at bane vejen for, at køn og kønsbevidst pædagogik bliver en obligatorisk del af læreruddannelsen - ligesom det er på pædagoguddannelsen. I dag er det valgfrit, om lærerstuderende kommer til at beskæftige sig med kønsbevidst pædagogik.

Dansksystemer har kønsmæssig slagside

Køn i fagene

Et godt sted at sætte ind med øget kønsbevidsthed er i skolens fag og deres indhold, mener Regitze Flannov. Her ser hun masser af potentiale, og det behøver ikke at være en tidskrævende opgave at inddrage køn, mener hun, for kønsdidaktiske overvejelser bør være en almindelig del af den pædagogiske planlægning.

»Når man underviser, trækker man jo på sin baggrund, sine rutiner og sine forestillinger, og man videregiver en masse værdier til sine elever, hvad enten man er bevidst om det eller ej, så man kan med fordel blive bevidst om sine forestillinger. Så kan man for eksempel bruge den bevidsthed til at udfordre sine elevers opfattelser af køn. I pjecen peger vi på en række tiltag som at være opmærksom på sprog, undervisningsmateriale og rollemodeller«, siger Regitze Flannov.

 

Læs mere

Pjecen "Er du opmærksom på køn i skolen"(pdf)