Kredsformand:
 »Forandringer går lettere, når man har medejerskab«

Kredsformand i Glostrup Lene Jensen fortæller, at lærerne har været meget påvirkede og bekymrede, men nu får MED-lokaludvalg.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan har forløbet været oplevet af lærerne i Glostrup?

»Lærerne har været meget påvirkede af hele situationen, ikke kun på Vestervangskolen. Undervejs i forløbet har vi holdt adskillige fælles møder i faglig klub for alle skoleafdelingerne, hvor der var en stor deltagelse, også i det sidste lige op til sommerferien. Lærerne bekymrede sig meget over det, der skete på Vestervangskolen, men var også bekymrede for, om det var deres egen skole, der blev den næste«, siger Lene Jensen.

Er det bedre for skolen, at medarbejderne har indflydelse på retningen?

»Hvis man som lærer har indflydelse på alle de nye ting, der skal implementeres, får man også et medejerskab og går mere positivt ind i de mange nye forandringer, man skal igennem. Hvis alt besluttes oppefra, mister man meget nemt ejerskab til forandringerne«.

Direktør Lene Magnussen siger, at man nu har løsnet lidt op i forhold til det lokale islæt. Har I mærket det?

»Ledelsesstrukturen er ændret her i januar måned, så afdelingsskolelederne nu har fået en større indflydelse, både på det, der sættes i værk fra skolens side, og hvordan det implementeres lokalt på den enkelte skoleafdeling. Det giver et større ejerskab på det lokale niveau. Samtidig bliver der per 1. april 2016 etableret regulære MED-lokaludvalg på hver skoleafdeling, som får en reel medindflydelse«.