Det er ved at gå op for andre end lærerne, at der er behov for investeringer i folkeskolen, oplever Jacob Svejstrup, der netop har meldt sig som kandidat til hovedstyrelsesvalget sidst på året.
Det er ved at gå op for andre end lærerne, at der er behov for investeringer i folkeskolen, oplever Jacob Svejstrup, der netop har meldt sig som kandidat til hovedstyrelsesvalget sidst på året.

Lærer fra Viborg klar til Lærerforeningens hovedstyrelse

Jacob Svejstrup opfatter sig selv som en ganske almindelig lærer, der arbejder ude i virkeligheden, hvor han er tillidsrepræsentant på Bøgeskovskolen i Bjerringbro. Han stiller op til valget til Lærerforeningens hovedstyrelse, når der er valg sidst på året, med en følelse af optimisme.

Publiceret

Jacob Svejstrup, 50, er lærer og tillidsrepræsentant påBøgeskovskolen og medlem af kredsstyrelsen i Viborg Lærerkreds.

Facebook: facebook.com/jacob.svejstrup.7

 Danmarks Lærerforening skal vælge ny hovedstyrelse for2020-24 sidst på året i år. Man kan stille op som kandidat frem tilden 15. november. Folkeskolen.dk interviewer alle de opstilledekandidater og tilbyder dem en blog på folkeskolen.dk/hovedstyrelsesvalg 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor stiller du op?

"Jeg synes, jeg med min baggrund har noget at byde ind med, og jeg vil gerne være til at bidrage til det, der skal ske i DLF den kommende tid - jeg ser nogle tegn på, at der skal ske noget nyt i form af Ny start-samarbejdet med KL og foreningens projekt Gearet til fremtiden, samtidig med, at jeg gerne vil være med til at bevare de gode værdier i DLF. Og så er det vigtigt for mig, at virkeligheden ude på skolerne har en plads i hovedstyrelsen". 

Opfatter du dig som repræsentant for en bestemt gruppe/et bestemt lokalområde/et særligt hovedsynspunkt?

"Nej, jeg føler, jeg repræsenterer de almindelige lærere, der knokler derude i dagligdagen. Men jeg er hjemmehørende i Viborg, og jeg har opbakning i Viborg Lærerkreds, så jeg føler også jeg repræsenterer Skiveegnen, som ligner os meget, og som vi samarbejder med".

Hvad er det vigtigste budskab fra dig, når det gælder spørgsmålet om lærernes arbejdstid?

"At vi skal have en central arbejdstidsaftale, så der gælder samme regler, uanset om man er lærer i Vordingborg eller Viborg. Så kan det godt ske, at man ikke får alt hvad man ønsker fra starten, og der må lægges noget på lokalt, men fundamentet skal man altså kunne finde ud af centralt".

Men der er jo to parter i en overenskomstforhandling - så hvad hvis det ikke kan lade sig gøre?

"Så må vi fortsætte kampen, og jeg er også klar til at være lidt skarpere, hvis det kommer dertil. Vi skal kæmpe hårdere for det, end vi gjorde sidst", lyder det fra Jacob Svejstrup.

Ønsker du en fem-årig læreruddannelse?

"Ja, hvis betyder, at de lærere, vi får ud, er bedre rustede til at klare lærerlivet. Men det skal være med længerevarende praktikforløb, og så synes jeg, der bør indføres lønnet praktik - det tror jeg vil gøre det til en mere attraktiv uddannelse".

Er folkeskolen blevet talt for meget ned, og skal DLF gøre noget for at tale folkeskolen mere op?

"DLF gør faktisk meget for at tale folkeskolen op: Men det er jo lidt et dilemma, for selvfølgelig skal vi ikke tale den ned, men vi er nødt til at påpege de ting, der ikke giver mening, og det skal vi blive ved med. Dem, der i virkeligheden taler skolen ned, er dem der beskærer budgetterne og fyrer lærere. Det giver dårlig omtale! Den gode historie ville være, at der bliver investeret i folkeskolen".

Men Jacob Svejstrup er optimist:

"Selvom det kan synes hårdt, så tror jeg, vi er på vej mod noget bedre. Det er ved at gå op for andre end lærerne, at der er behov for investeringer", siger han, netop som han og alle andre lærere har fået et brev i en positiv ånd fra den nytilrådte undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Powered by Labrador CMS