DLF går imod profit på uddannelse

I USA og i England er kæmpefirmaer allerede ude på skolerne med undervisnings- og testsystemer, som betyder afprofessionalisering af lærerne. Danmarks Lærerforening er gået med i en international kampagne mod privatisering af uddannelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det handler ikke kun om det etisk forskerte, men der skabes et enormt demokratisk underskud hvis uddannelse skal drives på rene markedsbetingelser", lyder det fra næstformand i DLF Dorte Lange.

Hun fortæller på DLF's kongres i Tivolis Congress Center om DLF's internationale arbejde. Danmarks Lærerforening er gået med i en kampagne startet af den internationale lærerorganisation med titlen A global response to Education Corporations. Og det skaber opmærksomhed i internationale fora som fx FN og OECD, som også rådgiver den danske regering, fortæller Dorte Lange.

Education International: DLF kom ikke ind i styrelsen

"En ting er udviklingen af private firmaers indflydelse i "the global North" - altså i vores del af verden. Noget andet er "the global South", hvor firmaer opretter såkaldte "low fee schools". De opretter skoler som konkurrerer med de ofte ret ringe skoler som staterne kan etablere - og så lader de det være billigt at sende sit barn dertil. Men hvis man er en fattig familie, så er det ikke reelt billigt. Og det er en enorm indtjeningskilde for de store firmaer".

Det er ikke tilladt at tjene penge på uddannelse i Danmark i dag, men Dorte Lange mener, at det giver god mening at arbejde præventivt.

"Man må sige, at med den strømlining og simplificering, der sker af mål og måderne der skal følges op på så er vejen banet for private investorer. Vi ved ovenikøbet at McKinsey har designet metoderne for opfølgning som implementeringssekretariatet og også er en af de spillere på den internationale bane".

I Sverige er skolen big business 

Corydon var interesseret

Dorte Lange har været til møde med konsulentfirmaet McGrawHill, som  præsenterede et it-baseret undervisningssystem hvor eleven selv kan blive 'undervist' og træne færdigheder og samtidig følge, hvor langt han eller hun er fra sine mål. Konsulenterne har også talt med daværende finansminister Bjarne Corydon, som var interesseret.

"Hvis først man får kørt skolesystemet ned til sokkeholderne, så er det, at firmaerne kan komme ind og tilbyde deres hjælp. Men internationalt har vi en chance for at stå imod den tendens".