Ida Geertz-Jensen har siddet som næstformand i foreningen i en del år og glæder sig nu til de mange opgaver som formand.

Ny danskformand: Det bedste jeg ved er, når eleverne ser sig selv i litteraturen

Ida Geertz-Jensen var allerede i praktik som lærer i 9. klasse, og var overbevist om, at hun skulle være lærer, indtil hun tabte lysten som lærervikar efter gymnasiet. Efter en tur på universitetet fandt hun tilbage, og nu er hun ny formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til skolehjemsamtale i folkeskolen mente Ida Geertz-Jensens samfundsfagslærer, at hun måtte læse en masse hjemme med alt det, hun vidste. Men hendes forældre måtte krybe til korset og erkende, at det gjorde hun faktisk ikke. Hun havde nok bare meget lange ører, når hendes to universitetsforældre talte om litteratur og samfund i hjemmet på Mols.

"Jeg opdagede faktisk først lystlæsning, da jeg som 18-årig sad i en park i London sammen med min søster og for tredje gang forsøgte at læse Harry Potter. Det var det helt rigtige sted. Så var jeg også fuldstændig solgt, og jeg har elsket fantasy lige siden", fortæller Ida Geertz-Jensen.

Hun forstår derfor også godt, at nogle elever har svært ved at forstå, hvad det er, der er så fantastisk ved at læse. Det er netop derfor, at hun synes, at dansklærere har sådan en stor og vigtig opgave.

Det er også derfor hun har siddet i Dansklærerforeningens folkeskolesektions bestyrelse siden 2015 og nu har påtaget sig rollen som formand.

Lærer og censor: Eleverne er helt på til prøverne

"Jeg kan føle mig helt målløs over, hvad vi potentielt kan. Nogle gange er det også lidt angstprovokerende, fordi ungerne skal nå så meget. Men jeg tror, at dansk kan være med til, at eleverne kan komme ud af skolen som hele mennesker, både i forhold til at give dem færdigheder, men i høj grad også i forhold til at få en forståelse af dem selv og give dem lyst til at handle".

Det er magisk, når det lykkes

Ida Geertz-Jensen husker, da hun selv i dansk i 9. klasse læste Svend Åge Madsens novelle 'Skabt for hinanden', der gjorde kæmpeindtryk.

"Jeg blev så fascineret, at jeg læste flere af hans andre bøger. Det havde jeg helt glemt, så lidt lystlæser var jeg nok alligevel. Men det var netop den vej ind i litteraturen, som jeg synes er utroligt vigtig, og som jeg altid kigger efter i dag, når jeg læser børne- og ungdomslitteratur til mine elever".

Hun var derfor heller ikke i tvivl om, at hun ville være lærer. Og det skulle helt klart være dansklærer.

Så allerede i 9. klasse var hun i praktik som lærer og underviste en 7. klasse i tysk. Videre i gymnasiet blev hun kun endnu mere sikker, så med studenterhuen i hånden fik hun job som vikar på en lokal skole på Mols.

Dansklærerforeningen: Elever kommer til afgangsprøve på vidt forskellige vilkår

"Det var hårdt. Jeg var meget ung og havde ikke haft mit teenageoprør endnu. Jeg havde 5. klasser, som jeg ikke kunne håndtere, og det var virkelig ikke sjovt. Så jeg besluttede mig, at jeg ikke skulle være folkeskolelærer. Jeg skulle være gymnasielærer, for så kunne jeg bare sige, at de skulle tie stille og koncentrere mig om det faglige", griner hun.

Men et stykke inde i engelskstudiet på universitet kunne hun alligevel mærke, at det var undervisningen hun brændte for, så efter en periode som pædagogmedhjælper i en vuggestue startede hun på Frederiksberg Seminarium.

"Jeg elskede seminarietiden. Jeg var ikke et øjeblik i tvivl om, at det skulle være dansk og engelsk, og jeg var vild med både undervisningen og praktikkerne. Jeg kan huske, at noget af det, der gjorde mest indtryk på mig, var, når det rent faktisk lykkedes at få eleverne til at se sig selv og andre gennem de skønlitterære tekster. Det er magisk".

Hun griner. For hun ved godt, at hun bliver meget begejstret, når hun taler om litteratur.

Men det er netop den begejstring, hun synes er fantastisk, når hun kan give den videre og få eleverne til selv at opleve. Og det føler hun, at hun kan, hvor hun i dag er ansat på Slotsparkens Friskole i Jægerspris.

Masser af nye aktiviteter fra Dansklærerforeningen

Bestyrelsen i Dansklærerforeningens folkeskolesektion har et fladt hierarki, så Ida Geertz-Jensen føler sig godt forberedt til opgaven som formand, som hun overtager fra Katja Gottlieb.

De to bytter roller. For Katja Gottlieb bliver ny næstformand sammen med Maiken Adelsten i stedet for Ida Geertz-Jensen.

Det har været en svær periode for alle de faglige foreninger, fordi de ikke har kunnet arrangere fysiske møder for medlemmerne, som de plejer. Og selv om de har fundet nye muligheder i onlinemøder, så mener Ida Geertz-Jensen, at folk er ved at være lidt trætte af at mødes online.

Hun vil som formand prioritere at gøre det godt for de medlemmer, de allerede har og at tiltrække flere. Hun understreger, at foreningen ikke kun er for de lærere, som er dansklærerer hele døgnet, men også for dem, som kun er dansklærere, når de er på skolen og lægger det fra sig, når de går hjem.

Bestyrelsen har planlagt en lang række aktiviteter det kommende år. Første nummer af bladet kommer til at handle om, når læsningen er svær.

Det er et emne, der optager hende meget, og hun er selv meget ivrig læser af børne- og ungdomslitteratur.

"Der findes så meget ny spændende litteratur, som kan læses af børn og unge. Det er helt vildt. Jeg bliver så begejstret, når jeg ser, hvad der kommer fra de danske forlag. Jeg lyttede lige til en lydbog her forleden. Det fede liv 1: Camp, kys og kaos af Saynab Farah Dahir, som handler om teenagepige, som er tyk og bliver sendt på sundhedskamp, men finder ud af at hun ikke har lyst til at tabe sig. Det er sådan en bog, som alle unge mennesker burde læse, når man tænker på, hvor meget kropspolemik fylder både blandt unge og voksne".

Hun forventer, at der bliver en del debat om prøven i år. Ikke mindst i lyset af, at de elever, der skal til prøve til sommer, har mistet utroligt meget undervisning på grund af nedlukningerne. Der er Dansklærerforeningen klar til at tage debatten op med ministeriet.

Væsentlige ændringer i vurderingskriterierne i skriftlig dansk

Det samme er de i forhold til kanonlisten, hvis politikerne beslutter sig for, at det ikke kun er gymnasielisten, men også folkeskolelisten, der skal til revision.

Og hun og resten af bestyrelsen har også en spørgeskemaundersøgelse i støbeskeen til alle foreningens medlemmer, så de er sikre på, hvad medlemmerne faktisk ønsker sig af deres forening.

"Vi har også planlagt et arrangement på Folkemødet på Bornholm, vi uddeler vores nye Blomsterpris, vi inviterer uddannelsesordførerne på dialogkaffe om danskfaget, og vi planlægger en konference til efteråret. Så jeg er sikker på, at jeg får rigeligt at tage mig til som ny formand".