”Der er rigtig mange børn, der ikke er blevet testet. Og der er rigtig mange spørgsmål fra børnene omkring, hvem der står for de her test”, siger lærer Lis Zacho efter årets første dag med fysisk undervisning.
”Der er rigtig mange børn, der ikke er blevet testet. Og der er rigtig mange spørgsmål fra børnene omkring, hvem der står for de her test”, siger lærer Lis Zacho efter årets første dag med fysisk undervisning.

Første dag i skole: "Det føles som at køre ud i et lyskryds, der ikke virker"

I dag slog skolerne igen dørene op efter nedlukning og juleferie, og det har været med hjemmetest som en vigtig foranstaltning. Spørger man lærer Lis Zacho, er der enorme usikkerheder forbundet med hjemmetest, og det gør det utrygt at gå på arbejde.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Frederiksberg Kommune, hvor Lis Zacho arbejder, har forældrene kunne afhente selvtest to eftermiddage før jul. Den 21. og 22. december mellem kl. 15 og 18 på en skole i den ene ende af kommunen.

Lis Zacho tog ned på den pågældende skole den første eftermiddag, da forældrene havde haft to timer til at afhente. Hun ville se, hvordan de selvtest fungerer, i det tilfælde at hun efter ferien ville ende med at 'hænge på den' og skulle hjælpe eleverne med at teste sig.

"På det tidspunkt fik jeg at vide, at der havde været cirka 100 forbi for at hente selvtest. Det er ikke særlig mange i forhold til det antal elever, vi har", siger hun og giver udtryk for, at familierne ikke er helt med på denne her præmis med, at det er dem, der skal tage sig af, at eleverne bliver testet.

I dag da hun mødte op

Da Lis Zacho og hendes kolleger mødte op på Lindevangskolen i dag, var der mange elever, der ikke var blevet testet hjemmefra, og det fik hende til at føle sig utryg, "som at køre ud i et lyskryds, der ikke virker".

"Der er rigtig mange børn, der ikke er blevet testet. Og der er rigtig mange spørgsmål fra børnene omkring, hvem der står for de her test. Og det er jo forældrene, der skal sørge for, at eleverne bliver testet."

Lise Zacho fortæller, at mange af forældrene ikke havde fået hentet testene, hvilket resulterede i, at eleverne fik selvtest med hjem i dag, som de skal hjem at bruge i aften. Hun udtrykker i denne sammenhæng et paradoks i, at eleverne netop skulle have været testet for at møde op i skole i dag.

En tillidssag på et tyndt grundlag

Ifølge Lis Zacho har lærerne kun den sikkerhed lige nu, at eleverne bliver testet derhjemme, og det ikke er en særlig tryg baggrund at gå på arbejde på, mener hun.

"Som lærer i en klasse kan man jo ikke stå og holde øje med, hvem der er testet, og hvem der ikke er testet. Så det er en tillidssag lige nu - vi går i skole på en tillid til, at forældrene gør det", siger hun og tilføjer, at det er utrygt, at man ikke ved, under hvilke omstændigheder, testene bliver taget eller hvor pålidelige, de er.

"Det er mig, det går ud over. Men i virkeligheden er det et forhold mellem politikerne og forældrene", siger hun og tilføjer, at hun også ønsker at børnene kommer i skole, men at lærerne er så meget et frontpersonale lige nu, at de usikre forhold omkring selvtest ikke er i orden.

Forpligtet til ny klasserumsledelse

"28.000 nye smittede", skrev Lis Zacho på tavlen i dag, og hun bad eleverne blive siddende på deres pladser.

De skulle ikke rejse sig, og Lis Zacho, der ellers plejer at bevæge sig rundt i klassen som en naturlig del af sin klasseledelse, blev oppe ved sit bord og holdt afstand til eleverne.

Derudover blev alle borde og iPads sprittet af imellem lektionerne, fortæller Lis Zacho, der selv har båret mundbind i flere måneder. Dog ikke i dag, da eleverne kom efter ferien, men hun lægger vægt på, at det eneste, hun som udsat frontpersonale kan gøre, er at tage sine egne forholdsregler for at undgå at tage smitten med hjem og udsætte sårbare familiemedlemmer for smitte.

"Hvis man har familie, som er gamle og svage, så har man også nogle forpligtelser over for dem. Historien går på, at børnene ikke bliver så syge, og at jeg er beskyttet med tredje stik. Men jeg kan jo smitte nogle skrøbelige familiemedlemmer, derfor bliver jeg nødt til beskytte mig. Jeg har også kolleger, som var smittet sidste år, og som er smittet igen nu og har eftervirkninger af det. Der en form for frygt og utryghed i den situation, vi står i nu lige nu", siger hun.

Opråb om bedre politisk kommunikation

Lis Zacho er frustreret over måden politikerne formidlerne rammerne på, når pandemien presser på skolen vægge.

"Den politiske formidling af, hvad der skal ske, er simpelthen for upræcis. Man får lidt fornemmelsen af, at det er 'one size fits all'', men det er det ikke", siger hun.

Hun lægger vægt på, at det er forskellige udfordringer over hele landet fra kommune til kommune, hvor Frederiksberg har et højt smittetal, kan det være anderledes i andre kommuner.

"Jeg kan sætte mig ned klokken 10 en formiddag og høre på et pressemøde, hvad der skal ske, men mange af os lærere arbejder på det tidspunkt", siger hun og efterlyser mere præcise anvisninger på skrift, frem for blot et pressemøde, hvor der tales bredt ud som om den samme løsning er den rigtige i hele landet.

Powered by Labrador CMS