Mai Mercado (t.h) vil have undervisningsministeren til snarest at indkalde til møde om kortere skoledage.

Utålmodige partier kræver forhandlinger om kortere skoledage

Nu skal det sidste søm bankes i kisten på "den lange socialdemokratiske heldagsskole", lyder det fra Mai Mercado, De Konservative, der sammen med flere andre partier opfordrer undervisningsministeren til snarest at starte forhandlinger om folkeskolereformen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Evaluering efter evaluering har vist det, og nu har corona-krisens nedlukning med hjemsendte elever skåret konklusionen ud i pap: Folkeskolereformen fungerer ikke, hverken for elever eller lærere.

Sådan lyder det fra de Konservatives undervisningsordfører, Mai Mercado, som derfor nu forsøger at lægge pres på undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) for snarest muligt at få hende til at indkalde partierne i folkeskoleforligskredsen til nye forhandlinger om den omdiskuterede folkeskolereform fra 2014.

"Jeg er overbevist om, at corona-krisen bliver det sidste søm i kisten på den lange socialdemokratiske heldagsskole. Det er der behov for, og jeg synes, at der er momentum nu, som skal udnyttes, nu hvor vi også har gode erfaringer fra corona-nedlukningen", siger Mai Mercado - der erklærer sig mere fortrøstningsfuld i kampen for kortere skoledage, end hun på noget tidspunkt tidligere har været siden regeringsdannelsen sidste sommer.

"Ikke længere mejslet i sten"

Hun henviser bl.a. til, at undervisningsministeren før sommerferien i et interview til folkeskolen.dk for første gang åbnede for at drøfte skoledagenes længde.

Minister i kovending: "Nogle elever har haft rigtig god gavn af kortere skoledage" 

"Det tolker jeg klart som, at de 30-33-35 timer ikke længere er fuldstændig mejslet i sten, men skal indgå i en større drøftelse, og det er meget positivt. Men ordene skal jo følges op af handling hurtigst muligt", siger den konservative ordfører.

Mai Mercado påpeger, at de Konservative allerede har fremlagt et konkret forslag på, hvordan skolerne kan gives mere lokal frihed til at gøre skoledagene kortere.

"Vi har gennem lang tid sagt, at vi gerne vil have en kortere skoledag, og vi vil gerne af med den understøttende undervisning. Det vil frigive op til 3.800 lærerårsværk, og de kan bruges til at styrke kvaliteten af folkeskolens kernfag - fx med øget brug af tolærerordningen i dansk eller mindre holddannelser i matematik", siger Mai Mercado.

"Ingen grund til at vente"

Hun oplyser, at partierne i folkeskoleforligskredsen allerede er inviteret til forhandlinger om de nationale test. Men den møderække bør udvides til at omfatte kortere skolegang - "og der er ingen grund til at vente", understreger hun.

Både Venstre, SF og Liberal Alliance bakker op om det konservative forslag om at lade den understøttende undervisning erstatte af kortere skoledage og større lokal frihed.

"Man kan jo dårligt kalde sig for børnenes statsminister og så stadig forsvare folkeskoleformen. Den er synd for børnene", siger Liberal Alliances undervisningsordfører, Henrik Dahl.

Venstres undervisningsordfører, Ellen Trane Nørby, siger, at Venstre "hele tiden har syntes, at det var relevant at tage fat på den diskussion".

Men optimismen hos Venstre-ordføreren er knap så tydelig som hos hendes konservative kollega. For til trods for ministerens åbning for at tale om kortere skoledage udtrykker hun også tvivl om, hvad ministeren egentlig vil på området.

Bombastisk i pressen, men ...

"Jeg synes jo, at hun melder meget bombastisk ud i pressen, men når det så handler om at holde møde i forligskredsen, så sker der ikke rigtig noget", siger Ellen Trane Nørby.

Hendes tvivl om, hvad ministeren vil, bliver ikke mindre af, at en rapport om kortere skoledage på 50 udvalgte skoler i sommerferien bl.a. konkluderede, at det kan gå ud over det faglige niveau, hvis undervisningstiden sænkes med mere end to timer om ugen.

Kortere skoledage: Elever synes selv, de er blevet gladere og dygtigere - men der kan ikke måles nogen effekt 

Også SF's undervisningsordfører Jacob Mark bakker op om de kortere skoledage.

"Hvorfor pokker lærer vi ikke af foråret? Gør nu den skoledag kortere. Vi forsøger at rykke ministeren, så det kan ske", skriver han bl.a. på Facebook.

Før sommerferien bebudede undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, at blandt andre folkeskolens erfaringer fra corona-krisen - både gode og dårlige - skal samles ind, "så vi alle kan blive klogere". Det er Danmarks Evalueringsinstitut, der står for undersøgelserne.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ministeren til opfordringerne til at indkalde til forhandlinger om skoledagens længde.

Powered by Labrador CMS