Gløden og glæden ved at erkende verden og dygtiggøre sig har sværere vilkår i fjernundervisning. Risikoen for at udbrændthed opstår blandt eleverne er meget mere sandsynlig. Elevernes nysgerrighed og muligheder for at give noget tilbage til fællesskabet skal have en hovedrolle i de elektroniske interaktioner, mener Gorm Gunnersen, Enhedslisten i københavn.

Stort flertal i København opfordrer ministeren til at droppe nationale test i år

Med stemmerne 43-10 vedtog Borgerrepræsentationen i København i aftes at bede undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil suspendere de nationale test i år, hvor skolegangen har været præget af coronapandemien.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det ville være rart, hvis vi snart fik en besked fra undervisningsministeren om, at fjernundervisning ikke skal bedømmes på måder, der vil øge elevernes fremmedgørelse fra deres egen læringsproces. Lærere og elever eksperimenterer - ja kæmper - for at udvikle undervisning, der motiverer til deltagelse. Så er det respektløst, ja nærmest umyndiggørende, i forholdet til disse hverdagens helte, hvis ministeren lægger en målestok over deres arbejde, som ikke svarer til fjernundervisningens vilkår. Det vil øge udstødning af sårbare elever", siger Enhedslistens Gorm Gunnarsen om forslaget, der altså blev vedtaget i Borgerrepræsentationen i København torsdag aften.

Borgerlig opbakning til ministeren

Venstre og de Konservative stemte imod forslaget. De to borgerlige partier bakker op om undervisningsministerens planer om at gennemføre de nationale test.

"Venstre er lodret imod forslaget. Det er den helt forkerte vej at gå. Netop efter et år, hvor eleverne har været hjemsendt flere gange, så er der behov for at se, hvad det har betydet for den faglige udvikling", lyder det fra Venstres medlem af børne- og ungdomsudvalget i København, Jens-Kristian Lütken.

"Vi ved, at kvaliteten og omfanget af fjernundervisningen har været svingende, og derfor er nationale test et glimrende redskab til at se, om der er et behov for en opfølgende indsats i folkeskolen de kommende år", siger han.

Frihed i genåbning, men: "Nationale test har aldrig været mere nødvendige"

Borgerforslag om at aflyse testene

Også i Esbjerg har Enhedslisten sat spørgsmålet på byrådets dagsorden. Men fordi kommunen har prøvet at bede om fritagelse fra testene én gang, var der skepsis, og sagen er nu sendt i udvalg. Lærer og Venstre-medlem af kommunalbestyrelsen i Læsø Komune, Lone Broe Christiansen, har stillet borgerforslag om aflysning af de nationale test i skoleåret 2020-2021;

"Lovgivningen åbner ikke mulighed for, at kommunalbestyrelserne selv kan aflyse tests i 'egne' kommuneskoler, hvorfor dette borgerforslag skal medvirke til at de udskældte tests aflyses. Som politisk formand for blandt andet skoleområdet i Læsø Kommune ønsker jeg ikke, at børn i vores folkeskole skal gennemføre nationale test, når de igen vender tilbage til skolen. De skal have lov til at fokusere på det sociale, på trivslen og på det faglige", hedder det i forslaget. 

Læs mere

Borgerforslag: Aflys nationale test

Powered by Labrador CMS