Julehygge og ditto -uhygge i årets julekalender fra Dansk Skoleidræt. Bag hver låge gemmer sig en QR-kode. Elevene skal bevæge sig som karaktererne i kalenderen, for eksempel frankofile rotte Monsieur Brie, som får eleverne til at agere "rotte-sprællemænd".

12. december: Julehygge med bevægelse og gys

Sprællemands-rotten Monsieur Brie og et mysterium på loftet skaber en sammenhængende fortælling i Dansk Skoleidræts bevægelses-julekalender. Tidligere bestod kalenderen af isolerede brainbreaks.

Publiceret

FØLG MED I JULEKALENDEREN PÅ DE FAGLIGENETVÆRK

Fra 1. december til juleaften sætter vi hver hverdagspot på, hvordan julen sniger sig ind i fagene.

Følg med i netværkenesjulekalender her på folkeskolen.dk - og del meget gernedine egne juleideer som et lærer tillærer-indlæg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Stil dig bag din stol og gør dig klar til at høre, hvordan det går med den franske rotte Monsieur Brie og pigen Kamma, der så gerne vil finde sin bror Øjvind. Lad os lige ryste kroppen, så er vi klar…"

Sådan indledes et af de 15 afsnit - et for hver skoledag i december - i bevægelses-julekalenderen, hvor den franske rotte Monesieur Brie taler dansk med udpræget fransk accent, mens han aktiverer sine tilhørere.

Årets julefortælling fra Dansk Skoleidræt er en slags "radio-tegneserie". Her møder vi børnene Kamma og Øjvind, der bliver væk fra hinanden på familiens loft - og den franske rotte, som tilbyder at hjælpe Kamma med at finde sin bror. En hæsblæsende jagt sættes ind: For hvor er Øjvind? Og kan de nå at finde ham inden juleaften?

Kalender uden forberedelse

Det er første gang, julekalenderen fra Dansk Skoleidræt er en fortløbende fortælling. Tidligere har kalenderen bestået af brainbreaks, hvor hver dag havde sin egen historie.

Projektleder Signe Bøtter-Jensen fra Dansk Skoleidræt har selv undervist i idræt og været bevægelsesvejleder på Bellahøj Skole i København, og hun er projektleder på julekalenderen sammen med kollegerne Torben Hansen og Kim Henriksen.

 "Med kalenderen ønsker vi at sætte fokus på, at vi ikke må glemme bevægelsen i den hyggelige juletid. Vi ønsker at bevægelsen går hånd i hånd med julehyggen", siger Signe Bøtter-Jensen.

Jul: Aulum-elever scorer i december

"Vi har ønsket at gøre det så nemt som muligt for læreren. Derfor kræver det ingen forberedelse at bruge kalenderen. Man kan bare sætte lydfilen i gang og begynde sin aktive lytning, mens man bevæger sig", forklarer hun.

Kalenderen er udviklet af Dansk Skoleidræt og Trygfonden i samarbejde med otte studerende på innovationslinjen på uddannelsen Idræt og Sundhed på Syddansk Universitet. Opgaven lød helt enkelt: Hvordan får vi flere lyttere og deltagere i vores julekalender med bevægelse?

"Vi vil med kalenderen gøre eleverne aktive og skabe en fælles oplevelse i klassen. Eleverne bliver med deres bevægelser til en del af fortællingen. De fortolker handlingen med deres krop, når de bevæger sig", siger Signe Bøtter-Jensen.

Julebanko med bevægelse

Hun betegner kalenderen som et fint alternativ eller supplement til den almindelige læsen-op-af-bog.

"Vi arbejder med bevægelse og læring i projektet, og det er meningen, at for eksempel dansklærere kan bruge den i undervisningen. Det kan være ved at inddrage berettermodellen, så julekalenderen indgår i undervisningen", siger Signe Bøtter-Jensen.

Julekalenderen er en del af Dansk Skoleidræts projekt "Sæt skolen i bevægelse". Kalenderen er sendt til over 1.000 skoler, og selve historien, der læses op af skuespilleren Claus Mandøe, findes på en QR-kode påtrykt hver kalenderlåge samt online. 

Læs mere

Dukan finde bevægelses- julekalenderen med QR-koder her