"Det, vi vil, er at se, om vi kan stille nogle redskaber til rådighed for lærerne, skolerne og skolelederne, så vi kan gøre det så godt som overhovedet muligt, så færre børn end i dag forlader skolen med oplevelsen af at 'jeg dur ikke'", sagde Anders Bondo på kongressen.

Alle elever skal forlade skolen med oplevelsen af at ”jeg dur”

Kongressen stemte for vedtagelsen om, at hovedstyrelsen udarbejder en plan for, hvordan DLF kan styrke lærernes muligheder for at løse opgaven med at sikre, at alle elever skal forlade skolen som livsduelige mennesker.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"De elever, som for alvor har problemer, er de elever, som forlader skolen med en oplevelse af at 'jeg dur ikke'. De er fantastisk svære at samle op efterfølgende", sagde Anders Bondo Christensen under fremlæggelsen af Hovedstyrelsens forslag til vedtagelsen om, at alle elever skal forlade skolen som livsduelige mennesker.

Vil samarbejde med andre organisationer Lige som med læseprojektet 'Vi læser for livet' vil DLF gå i samarbejde med andre organisationer for at samle al den ekspertise, der er på området. Her fremhævede Anders Bondo Christensen Børns Vilkår som en mulig samarbejdspartner. Også Børne- og Kulturchefforeningen har vist interesse for at deltage i projektet om at hjælpe børn på opholdssteder. Forskning viser, at mange børn og unge fra denne gruppe bliver svigtet rent undervisningsmæssigt.

DLF: Kommuner svigter på specialundervisningen

"Vi har ikke det færdige projekt, for det er noget, vi vil udarbejde med eksperterne. Vi kunne forestille os, at noget af det, vi vil kunne tilbyde, er forskellige former for cases. De vil kunne bruges som udgangspunkt for nogle drøftelser i Pædagogisk Råd om, hvordan vi kan gøre det bedre", sagde Anders Bondo Christensen. Det er ikke en ny opgave Det blev understreget, at hovedstyrelsen med vedtagelsen ikke ønsker at pålægge lærerne en ny opgave. Anders Bondo Christensen henviste i den forbindelse til professionsidealet, hvor der står, at det er lærernes ansvar at sikre, at alle børn udvikles, og at lærere har et særligt ansvar for de børn, der har nogle særlige udfordringer.

DLF til Thorning: Lærerne skal ikke finansiere en folkeskolereform

"Det, vi vil, er at se, om vi kan stille nogle redskaber til rådighed for lærerne, skolerne og skolelederne, så vi kan gøre det så godt som overhovedet muligt, så færre børn end i dag forlader skolen med oplevelsen af at 'jeg dur ikke'."

Læs mere

Kongresvedtagelse: Alle elever skal forlade skolensom livsduelige mennesker.