Hver tredje lærer over 50 år er forsvundet

Folkeskolerne er blevet over 6.000 erfarne lærere fattigere de seneste ti år. Danmarks Lærerforening oplever, at ældre lærere står først, når der afskediges. Skolelederforeningen peger på, at en stor lærergeneration er gået på pension.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens danskerne generelt bliver længere og længere tid på arbejdsmarkedet, fylder de erfarne lærere markant mindre på lærerværelserne, end de gjorde for ti år siden. Det viser tal fra Børne- og Undervisningsministeriet, som fagbladet Folkeskolen har fået adgang til.

Siden 2008 er antallet af lærere over 50 år reduceret med 6.625. Dengang havde 20.059 lærere en dåbsattest med 50 eller flere somre. I 2018 havde 13.434 det samme. Det svarer til, at der i dag er en tredjedel færre lærere over 50 år, end der var for ti år siden.

Dermed er en masse værdifuld erfaring forsvundet ud af folkeskolen - og det er et problem, mener flere af skolens parter.

I Danmarks Lærerforening har man haft en fornemmelse af, at det er de erfarne lærere, der står mest for skud under fyringsrunder på skolerne, fortæller formand for foreningens udvalg for arbejdsmiljø og organisation Thomas Andreasen.

»Der er ingen forskningsmæssig forklaring på, hvorfor vi ser, at denne her gruppe af lærere er blevet meget mindre. Men man kan forestille sig, at der er nogen, der er brændt ud i den alder. Man ved, at læger og sygeplejersker brænder ud. Men der er ikke foretaget lignende undersøgelser for lærere og pædagoger, men man kan godt forestille sig, at noget lignende gør sig gældende«, siger hun.

Ifølge Kari Kragh Blume Dahl er det dog formentlig for simpelt kun at skyde skylden på aldersdiskrimination og generel udbrændthed. Arbejdet er også blevet sværere.

»Jeg tror også, at et af hovedproblemerne er, at mængden og kompleksiteten af opgaverne for lærerne er eksploderet. Der er mere inklusion, nye arbejdsmetoder og mere bureaukrati i form af Fælles Mål og læreplaner. Og så er der også forældresamarbejdet, som mange lærere har problemer med, hvor de oplever at blive ringet op på alle mulige forskellige tidspunkter og hele tiden spurgt ind til hvordan og hvorledes«, siger hun.

I KL afviser kontorchef i Arbejdsgiverpolitisk Center Louise Koldby Dalager, at der skulle være noget bemærkelsesværdigt ved, at de ældre lærere fylder mindre på lærerværelserne. Ifølge hende skyldes nedgangen, at der blev uddannet færre lærere fra midten af 1980'erne frem til midten af 1990'erne. »Det er den væsentligste årsag til, at der i 2018 var langt færre lærere i 50-59-årsalderen, end tilfældet var i 2008«, siger hun i en skriftlig kommentar.

Hun mener ikke, at nedgangen i antallet af lærere i gruppen 50-59-årige skiller sig ud i forhold til den generelle nedgang i antallet af lærere. Louise Koldby Dalager afviser også, at de ældre lærere er mere udsatte under fyringsrunder.

Powered by Labrador CMS