Debat

Kongresvedtagelse: Danmarks Lærerforenings arbejde for den grønne omstilling

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever, forskere og fagforeninger verden over har udtrykt det soleklart det sidste år: Der skal handles på klimakrisen i en helt anden grad end hidtil.

Folkeskolen er og har altid været en grundsten i et af verdens bedste velfærdssamfund, og i Danmarks Lærerforening har vi allerede meldt os ind i klimakampen gennem vores engagement i »Broen til fremtiden«. Desuden mener 88 procent af danskerne, at det er vigtigt, at børn og unge får aktuel og tidssvarende undervisning i, hvordan vi som samfund og borgere håndterer klimaudfordringen (Klimabarometeret, Concito, 2018).

Vi i Danmarks Lærerforening bør tage yderligere ansvar og se på landets nok vigtigste institution, når det kommer til at skabe fremtiden: den folkeskole, vi alle har kær.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Derfor bør den grønne omstilling i fremtiden indgå som en naturlig del af undervisningen i folkeskolen, ligesom det vil være naturligt for Danmarks Lærerforening at arbejde aktivt for den grønne omstilling udadtil såvel som indadtil. Dette skal ske sammen med medlemmer, forskere og andre interessenter, herunder den øvrige fagbevægelse.

På den baggrund pålægges hovedstyrelsen frem mod kongressen i 2020 at udarbejde et forslag om en tilføjelse til Danmarks Lærerforenings principprogram om foreningens holdning til og rolle i den grønne omstilling. Danmarks Lærerforening vil fremadrettet aktivt arbejde for at være en synlig medspiller i kampen for den grønne omstilling.