Folkeskolens leder:

Det oversete kompromis

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flash mob, træer med strikkede halstørklæder, Bondo-briller, lockin af KL-huset, en krammer til et hus, undervisning på torve, stræder og i tog, stafetløb og masser af sange, fakler og optog.

Hvis nogen har troet, at danske lærere er fantasiløse lønmodtagere, må aktiviteterne i forbindelse med lockouten have blæst den tro helt væk. Fra Nordjylland til Lolland-Falster har lærerne vundet hjerter og folkestemning gennem begejstring og ofte også humoristiske aktioner.

Det er en udendørs lektion i samfundsfag, og det kan gøre et lærerhjerte blødt, som når de små elever taler om »knockout«, og at de skal undervises af »tjenestefolk«.

Men desværre ser det ud til, at lektionen bliver ubehagelig kynisk.

Selv om medierne fremstiller det hele som en boksekamp mellem to ligeværdige, er det noget eklatant sludder.

For hver dag lærerne er lockoutet, sparer det offentlige penge. De kan samtidig ødsle løs af vores skattekroner til reklamer. Og når der så er sparet nok, kan Folketinget og regeringen (repræsenteret ved finansministeren) gribe ind og få en lov vedtaget, som tilgodeser arbejdsgiverne i skikkelse af blandt andre … finansministeren.

Hvis det foregik i sportsverdenen, havde dommeren for længst standset kampen.

Det har ikke et klap med den berømte danske model at gøre. Som en samfundsforsker fortæller inde i bladet, er det svært at se, at modellen kan fungere inden for det offentlige, når arbejdsgiverne i den grad skruer bissen på.

Hvis politikerne støtter KL's model, vil det være en arrogant magtdemonstration uden fortilfælde.

Der ligger endda allerede et kompromis på bordet, selv om KL's forhandlere vælger at lade, som om de ikke ved det, og offentligheden ikke har opdaget det.

I det seneste udspil i Forligsen gav DLF lederne retten til at skævdele forberedelsestiden. For lærere er det en kæmpe indrømmelse: At den enkelte ikke automatisk får en vis mængde forberedelsestid med, når hun får en undervisningstime. Til gengæld skal der samlet på skolen afsættes en pulje, så forberedelsen ikke forsvinder.

Tilbud fra DLF: Skolelederen bestemmer lærerens arbejdstid

Men KL har ikke engang diskuteret det. Måske handler det virkelig ikke om at finde en løsning. Måske skal lærerne simpelthen ned med nakken.

Hvorfor? Det må handle om ideologi. For resultaterne er begyndt at pege i den rigtige retning efter en kæmpe indsats af alle i skolen gennem flere år. I december viste de nyeste internationale målinger, at Danmark nu ligger tæt på toppen i dansk/læsning i de mindre klasser. Ny Nordisk Skole skulle føre den udvikling videre med høje mål og lokalt engagement. Øv, hvor er det ærgerligt, at vi ikke fik lov til at gå den vej!

NB Denne leder er skrevet i starten af ugen. Hvis der i mellemtiden er kommet et afbalanceret indgreb eller forlig, trækker jeg med glæde mine hårde ord i mig.