Jeg holder jævnligt møde fire timer en søndag med teamet, men det er forskelligt, hvor jeg forbereder mig, siger lærer Katrine Berggrein - her sammen med Jeppe Bjerregård Larsen
Jeg holder jævnligt møde fire timer en søndag med teamet, men det er forskelligt, hvor jeg forbereder mig, siger lærer Katrine Berggrein - her sammen med Jeppe Bjerregård Larsen

Esbjerg-lærere: Fleksibiliteten ryger ved fuld tilstedeværelse

Flere lærere på Danmarksgades Skole i Esbjerg mener, at man sælger den fleksibilitet, som lærerne er kendt for, når man kræver fuld tilstedeværelse fra klokken 8-16 på skolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvis der kommer øget tilstedeværelse, bliver det en stor udfordring at finde plads og ro", siger lærer Katrine Berggrein.

Hun forbereder sig allerede nu mest på skolen. Det er almindeligt, at hun sidder dér til klokken 15.30, fordi alle materialer er tilgængelige og der er printere. Samtidig er kollegerne der.

"Jeg holder jævnligt møde med lærerteamet fire timer en søndag, fordi her så er ro. Men det er forskelligt, hvordan jeg forbereder mig. Vi holder teammøder eller forbereder et forløb med kolleger, men når jeg sidder med mit biologimateriale, har jeg brug for helt ro omkring mig. Så skal jeg finde et klasselokale, men der er kun et kateder og et computerbord uden plads til armene og til papirer", siger hun.

Katrine Berggrein pointerer, at det er sværere at forberede sig til klasser med inkluderede elever, fordi man dér skal forberede endnu flere  forskellige måde at undervisningsdifferentiere på for at få alle elever med.

"Du skal virkelig tænke kreativt for at tilgodese alle elever. Det kræver  mere tid til lærersamarbejde og forældresamarbejde. Jeg tænker også, hvordan øget tilstedeværelse skal hænge sammen med forældresamarbejdet. Jeg har jo tit forældre i røret klokken 20 eller 21. Man kan ikke forberede sig på problemerne, før de opstår. Jeg synes da, at det er noget af det mest ædle ved lærerarbejdet, at man arbejder til problemet er løst".

En lærer kommer hastigt ind i lokalet på Danmarksgades Skole og åbner en computer. Han fortæller, at han forbereder sig 8-10 timer om ugen på skolen og cirka det samme antal timer hjemme. Han ærgrer sig over, at der skal være fuld tilstedeværelse, fordi han ofte får de bedste ideer sent om eftermiddagen og i weekenden.

"Den dårligste forberedelse finder efter min mening sted planlagt torsdag mellem klokken 15 og 17. Den bedste er den der opstår og udvikler sig spontant".

Ikke lærer 24 timer i døgnet
Lærer Jeppe Bjerregård Larsen forbereder sig halvdelen af tiden på skolen og halvdelen hjemme. Han har investeret i en lamineringsmaskine sammen med sin kone, der også er lærer. Tidligere har han arbejdet på en skole, hvor han havde egen arbejdsplads.

"Rent praktisk kan vi ikke være 45 lærere her, der forbereder sig på én gang. Fuld lærertilstedeværelse giver noget, men fleksibiliteten ryger", siger Jeppe Bjerregård Larsen.

"Jeg foretrækker at forberede mig på skolen, fordi jeg har tre børn derhjemme. Det fylder jo. For mig handler det om dagsformen - om det fungerer bedst at være på skolen sammen med kollegerne eller hjemme ved bordet".

Han mener, at enhver lærer med respekt for sig selv stadig vil tage kontakt til forældrene efter arbejdstid, men det betyder da, at man kommer til at sige nej til noget arbejde efter klokken 16 på et tidspunkt. For man er ikke lærer 24 timer i døgnet, man skal også huske sit eget liv og sin familie.

Powered by Labrador CMS