Lærerarbejdspladser
0   426

Esbjerg: Bliver det fastere arbejdstid eller helt fast?

Esbjerg Kommune har nedsat en arbejdsgruppe med skoleledere og en repræsentant fra KL til at finde ud af, hvordan lovindgrebet med fuld tilstedeværelse for lærerne, indretning af arbejdspladser og økonomien bliver.

"Mit udgangspunkt er, at lærerne er på skolen i deres arbejdstid. Der er kvadratmeter nok", siger konstitueret skolechef Birthe Christensen.
"Det handler om at få det hele indrettet godt. Vi skal ud og se på skolerne, der er meget forskellige, og vi tager nok nogle konsulenter med, der ved noget om indretning og som kan inspirere os".

Der er 27 skoler i Esbjerg Kommune. Nogle har god plads og har indrettet arbejdspladser, andre steder kniber det mere. Som for eksempel på den gamle byskole Danmarksgade Skole, hvor der er 9 arbejdspladser til 45 lærere, og hvor der ikke lige er plads til at bygge ud.

Artiklen fortsætter under banneret

"Danmarksgades Skole er en udfordring. Det er nok en af de skoler, hvor det bliver vanskeligst. Men vi skal skabe det rum. Der skal være gode fysiske rum til arbejdet ellers giver det hele ingen mening. De skal kunne være der i arbejdstiden. Det handler ikke kun om individuelle arbejdspladser men også om møderum. Vi har mange klasselokaler og nogle står tomme på nogle tidspunkter af dagen, så måske kan vi tilrettelægge undervisningen anderledes, så de kan bruges af lærerne", siger Birthe Christensen.

Hun understreger, at lærere og pædagoger skal tages med på råd til indretningen, og at kommunen vil hyre en ekstern konsulent, så man får gjort det hensigtsmæssigt og man får det, der er brug for men heller ikke mere.

Kosteskab er ikke godt nok
To repræsentanter fra Esbjerg Lærerkreds er med folkeskolen.dk på besøg på Danmarksgades Skole. De understreger, at hvor fast arbejdstiden skal være, bliver det springende punkt. Hvis man skal være alle 1972 timer på skolen og nærmest stemple ind og ud, så vil lærerne også stille større krav. Lige nu er lærerne meget mere fleksible.

"Som organisation vil vi jo være interesserede i, at rammerne er ordentlige. Et kosteskab er ikke godt nok som arbejdsplads", siger Lars Storgaard Andersen fra Esbjerg Lærerkreds.

"Det er et paradoks for mig, at man ønsker fast arbejdstid. Jeg tror, at lærere, ledelse, ja alle har glæde af fleksibiliteten. Lærerarbejde kører i bølger, i nogle perioder er der mere travlt end i andre, men man risikerer at skylle lærerkulturen og engagementet ud med badevandet ved fast arbejdstid", siger han.

Lars Storgaard Andersen er med på, at noget i arbejdstiden bliver fastere men ikke det hele. Der skal være plads til impulsivitet. Det er heller ikke muligt at putte en udfordrende elev i faste forberedelsesrammer.
"Vi er måske nok skeptiske overfor dette, men det er, fordi vi er realistiske".

Arbejdstilsynet må rådgive os
Kredsformand for Esbjerg Lærerforening Kenneth Nielsen siger, at lærerne nu som udgangspunkt har ret og pligt til at udføre alt deres arbejde på skolen. Men meget skal være i orden inden da. Han anbefaler lærerne at notere deres arbejdstid ned i kalenderen, så de ikke får flere arbejdsopgaver, end de får tid til.

"Vores fokus fremover bliver nok på arbejdsmiljøet - det fysiske og det psykiske. Jeg tror, der kommer til at ske et paradigmeskift. Jeg kan have bange anelser om, at vi kan få logistiske problemer, at vi kommer til at opleve spildtid for lærerne, fordi der ikke er de arbejdspladser, der skal være", siger Kenneth Nielsen.

"Jeg er spændt på, hvad budgettet indeholder. Jeg forestiller mig, at der skal tilføres mange millioner kroner, hvis alle skal have et ordentligt arbejdsmiljø".

Kredsformanden pointerer, at de ni arbejdspladser på Danmarksgade Skole klart er for lidt.

"Jeg tror, nogle skoleledere vil sige, at lærerne kan forberede noget hjemme. Fordi man ikke kan rette 25 stile, lige efter at man har haft fem konfrontationstimer".

Han forestiller sig også, at nogle lærere vil sige, at når de har retten til at udføre deres arbejde på skolen, så vil de også have muligheden for det.
"Min holdning er, at jeg ved noget om arbejdsmiljø men bestemt ikke alt. Hvis jeg virkelig er i tvivl om noget, så må jeg jo bede om rådgivning af Arbejdstilsynet. Vi må spørge dem, der er eksperter, ligesom kommunerne bruger KL", siger Kenneth Nielsen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ