Det er klart, at vi fremover må stille helt andre krav til præcisionen, når vi indgår aftaler med KL, siger Anders Bondo i dag - et år efter, at Michael Ziegler og han skrev under på arbejdstidsbilaget.

Ziegler: Det skal vi hurtigst muligt lægge bag os

Selvom KL’s Michael Ziegler er glad for dagens dom, ærgrer han sig over, at sagen havnede i retten og håber, KL og lærerne hurtigt kan lægge den bag sig. Anders Bondo vil fremover stille helt andre krav til præcisionen, når han indgår aftaler med KL.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdsretten har i eftermiddag afgjort, at KL ikke handlede illoyalt, når de gav udtryk for, at skolelederen ikke behøver at sætte timetal på det forventede tidsforbrug til forberedelse.

"Det er helt uforståeligt", mener Anders Bondo, "Da KL og vi i OK15 udformede bilag 4 var det vores fælles mission at finde en løsning på problemet med, at tiden til forberedelse endte med at være 'resttiden', når alle andre opgaver var løst. Netop derfor formulerede vi punkt 3 om, at der skulle drøftes det forventede tidsforbrug til forberedelsen".

KL har på sin side fastholdt, at lærerne netop ikke kunne få deres ønske om en sikring af tid til lærernes forberedelse indført ad "bagvejen" med et 'politisk papir'. Arbejdstidsbilaget fra OK15 er nemlig ikke hverken en arbejdstidsaftale eller en overenskomst, men et fælles papir om, hvordan man bedre kan sætte fokus på forberedelsestiden inden for den gældende lov om arbejdstiden fra lovindgrebet i 2013.

Arbejdsretten: Der skal ikke tid på lærerens forberedelse 

"Det er en ulykkelig situation", siger Anders Bondo i dag, "for KL har ingen svar på udfordringerne med manglende forberedelsestid".

Folkeskolen.dk har spurgt Michael Ziegler, hvordan skolelederne skal sikre, at lærerne får den nødvendige tid til forberedelse:

"Det skal de sørge for gennem den drøftelse, vi hele tiden har lagt op til, hvor man drøfter, om tingene hænger sammen. Uanset om der skal sættes timer på eller ej, er det en god ide at have en drøftelse af, om tingene hænger sammen".

Tager tid at finde nye arbejdsformer

Men 80 procent af lærerne siger jo, at tingene ikke hænger sammen - at de ikke har tid nok til at forberede sig…

"Jamen, det er en anden diskussion. Det tror jeg dækker over, at tingene stadig er meget nye - både ændringen af arbejdstidsreglerne og folkeskolereformen. Det er klart, at det tager tid at indarbejde nye måder at arbejde på", svarer Michael Ziegler.

Efter dagens dom siger Anders Bondo:

"Målet med aftalen i 2015 var, at vi skulle tage et fælles ansvar for at lærerne kunne lykkes med deres opgave. Vi synes formuleringen var helt klar. Men det er klart, at vi fremover må stille helt andre krav til præcisionen, når vi indgår aftaler med KL".

Hvordan vil Michael Ziegler sikre, at der ikke igen bliver uenighed om fortolkningen af de aftaler, der indgås, spurgte folkeskolen.dk:

"Det kan jeg ikke svare på, for jeg synes, jeg faktisk gjorde alt, hvad jeg kunne for at undgå, at vi kom i den situation, at det kunne misforstås", lød svaret fra Michael Ziegler, som er ærgerlig over, at sagen overhovedet kom for retten:

"Nu synes jeg, vi hurtigst muligt skal lægge den sag bag os og se fremad". 

Læs mere