Vi ved, at KL har tætte relationer til regeringen, men at de også har adgang til åbenbaringer fra de højere magter, det vidste vi ikke!", lød det fra Anders Bondo med blikket vendt mod KL's formand Erik Nielsen og undervisningsminister Christine Antorini.

Over 1000 timers ”understøttende undervisning” per lærer

1.019 timer om året. Så mange af de nye såkaldte understøttende undervisningstimer har KL nu meldt ud til kommunerne, at en lærer kan levere. Væk er forårets ord om, at nu skal skolelederen afgøre, hvor mange undervisningstimer, den enkelte lærer skulle have – under hensyn til fag, erfaring, elevgrundlag osv., påpegede Anders Bondo i sin beretning på kongressen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I optakten til forårets mislykkede overenskomstforhandlinger hed det, at nu skulle skolelederen afgøre, hvor mange undervisningstimer, den enkelte lærer skulle have - under hensyn til fag, erfaring, elevgrundlag osv. Men i stedet lægger kommunerne nu budgetter ud fra KL's og regeringens økonomiaftale, som konkluderede, at hver lærer skulle undervise to timer mere om ugen og KL-tal om, at en lærer kan have over 1.000 timers understøttende undervisning, dem der tidligere i reform-forhandlingsforløbet blev kaldt aktivitetstimer.

"Så er det, at man spørger sig selv: Hov, hvor kom lige det tal fra? Vi ved, at KL har tætte relationer til regeringen, men at de også har adgang til åbenbaringer fra de højere magter, det vidste vi ikke!", sagde lærerforeningsformand Anders Bondo i sin beretning på kongressen på Frederiksberg i dag.

"I økonomiaftalen mellem regeringen og KL står der, at lærerne skal undervise to timer om ugen. Skal disse timer forberedes og efterbehandles, skal der opstilles mål for den enkelte elev, tilrettelægges en differentieret undervisning, ske en løbende tilbagemelding til eleverne og forældrene. Ja, så går der da minimum 200 arbejdstimer med det per år. Hvordan det skal lade sig gøre samtidig med, at vi skal indfri kravet om en anderledes og mere spændende undervisning - ja, det kan man altså ikke læse noget om i økonomiaftalen".

"Jeg hørte ellers i foråret, at nu er det lederen, der skal afgøre, hvor meget tid den enkelte lærer skal undervise i forhold til fag, erfaring, elevgrundlag osv. Det skulle angiveligt ske i en tæt dialog mellem læreren og lederen. Nu viser det sig så - ikke voldsomt overraskende - at det i virkeligheden er regering og KL, der skal fastlægge undervisningsmængden gennem den årlige økonomiaftale", konkluderede Anders Bondo.

"Men ved I hvad", sagde Bondo til forsamlingen af lærerforeningsdelegerede fra hele landet. "Det her må vi slet ikke stille spørgsmål om, for nu skal vi jo ikke hænge fast i fortiden, men derimod med ja og klaphat se på de positive muligheder i reformen!"

Læring - hurraord for nul forberedelse