"Vi hører fra lærerne, at de godt nok får en opgaveoversigt, men at indholdet og kvaliteten i den er tilfældig og mangelfuld”, siger Gordon Ørskov Madsen.

DLF: Lærere mangler dialog med lederen om opgaveoversigten

Lærerne får en opgaveoversigt, men indholdet og kvaliteten er ofte mangelfuld. Dialogen med lederen om oversigten foregår i nogle tilfælde slet ikke, mens den andre gange er tilfældig, siger formand for DLF's overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne skal have opgaveoversigter over deres arbejde og en dialog med lederen om oversigterne. Det er lovpligtigt, slog undervisningsminister Ellen Trane Nørby fast på et samråd på Christiansborg i går.

Ellen Trane: Dialog om arbejdstid mellem leder og lærer er vigtig

Men der er stadig et stykke vej, før alle lærere mærker, at alle regler fra arbejdstidsloven "Lov 409" hjælper dem i hverdagen.

"I starten af Lov 409, var der problemer med, at lærerne ikke fik opgaveoversigten, eller at man fik den meget sent. Men sådan er det ikke længere. Vi hører fra lærerne, at de godt nok får en opgaveoversigt, men at indholdet og kvaliteten i den er tilfældig og mangelfuld", siger Gordon Ørskov Madsen.

Men for at Lov 409 er overholdt, skal der være en dialog mellem leder og lærer om opgaveoversigten. DLF har spurgt lærere, tillidsrepræsentanter og kredse om, hvordan det foregår, og mange lærere oplever, at der mangler en dialog med lederen om opgaveoversigten.

"Den dialog man er forpligtet på i henhold til loven finder ikke sted eller også finder den sted i meget begrænset omfang, så reglerne ikke overholdes. Der er en arbejdsgiverforpligtelse til, at der sker en prioritering af opgaverne, så det ikke bare er overladt til lærerne selv. Når der er en dialog, er den ofte mangelfuld og hjælper ikke lærerne til at give eleverne den bedste undervisning".

 Skolelederne: Dialog om opgaveoversigten, når det er nødvendigt

Formand for skolelederne Claus Hjortdal mener, at det er meget forskelligt, hvordan man håndterer det på skolerne, og at det også i nogle tilfælde afhænger af, hvilke lokale aftaler om lærernes arbejdstid, der er indgået i kommunen.

"Mange skoleledere har den overbevisning, at man ordner tingene hen over året. Hvis der ikke er sket noget, så er der ingen grund til at have sådan en dialog. Det er almindelig kutyme, at lærere og ledere snakker sammen i årets forløb. Når man laver fagfordeling, så er der dialog med lærerne om det. Der er rigtig meget dialog over foråret. Det ligger implicit i de samtaler med lærerne. Det er muligt, at det ikke er direkte er med overskriften opgaveoversigt", siger han.

DLF: Beskyttelsen i arbejdstidsloven virker ikke

Claus Hjortdal mener, at det er vigtigt, at tillidsrepræsentanterne beder om dialogen de steder, hvor de skønner, det er nødvendigt. Han mener, at det arbejdstidspapir, som er bilag til overenskomsten mellem lærerne og kommunerne endnu ikke har haft tid nok til at blive implementeret.

"Man må hjælpe hinanden på skolerne, hvis der er behov for at have tydeligere dialog. Den nye aftale kom sidste forår - den kom så sent, så det var svært. Men det kan få betydning i år. Hvis det betyder noget, så må tillidsrepræsentanterne tage det op", siger han. 

Mangler systematik

Gordon Ørskov Madsen mener, at der mangler en systematik i, hvordan arbejdstidsreglerne bliver brugt på skolerne.

"Det store problem er ikke, at man ikke får en opgaveoversigt. Det er mere, at der ikke er en systematik i den og en dialog om den. Men endnu værre er det, at der ikke er den lovpligtige arbejdstidsopgørelse, som også er en af de regler, der skal beskytte lærerne mod det grænseløse arbejde. Hvis der ikke er en systematik i opgaveoversigterne, så er det meget svært at opgøre arbejdstiden. Og den forpligtelse ligger hos ledelsen".

DLF lavede i slutningen af september/begyndelsen af oktober en undersøgelse blandt tillidsrepræsentanterne, der viste, at lærerne på 51 procent af folkeskolerne ikke havde fået en opgørelse af deres arbejdstid for sidste skoleår.

DLF er i gang med at udvikle redskaber, der kan hjælpe skolerne med at skabe systematik, fortæller Gordon Ørskov Madsen.

"Vi tager fat på det her. Vi vil forsøge at hjælpe ude på de enkelte skoler, så de får mulighed for at indføre en systematik for, hvordan man prioriterer opgaver og en systematisk i at man har mulighed for at lave arbejdstidsopgørelser".