
Nye lærere får det nemmere
Selv om nyuddannede lærere ikke er garanteret færre undervisningstimer eller en mentor i lærernes ny arbejdstidsaftale, har aftalen fået en positiv betydning for starten på lærerlivet. Over halvdelen af kommunerne har indgået lokale aftaler om nedsat undervisningstid for nyuddannede.
"Ved opgavefordeling tages særligt hensyn til nyuddannede med henblik på at understøtte nyuddannedes mulighed for at få en god start på lærerlivet".
Sådan står der i den centrale arbejdstidsaftale A20, som blev indgået sidste år. En gennemgang af lokale arbejdstidsaftaler i alle landets kommuner, som Folkeskolen har foretaget, viser, at de lokale forhandlinger mellem lærerkredse og kommuner har udmøntet sig i helt konkrete og bedre arbejdsvilkår for nyudklækkede lærere.
53 kommuner supplerer nu A20's hensigtserklæringer med mere håndfast hjælp til nyuddannede lærere i form af et lavere undervisningsloft for nyuddannede. I 39 kommuner har man aftalt, at nyuddannede har ret til en mentor. Og i flere kommuner er der i de lokale bestemmelser nævnt mentorordning som mulighed for at tage særlig hensyn til nyuddannede.
I Ikast-Brande har der ikke været forhandlet om lokal arbejdstidsaftale. Men Helen Sørensen håber, at A20-aftalen også vil få betydning for de nyudklækkede lærere.
Læs også
-
Nyuddannet lærer: ”Lige nu skal al min energi lægges i jobbet”
-
Debat: Katastrofe-tal på velfærdsuddannelserne: Et resultat af udnyttet og underbetalt arbejdskraft
-
Tillidsfolk på sosu-skoler:Ny arbejdstidsaftale giver indflydelse, forståelse og bedre overblik
-
Lærer er sat til at føde 4. august: Kan ende på enten nye eller gamle barselsregler
"I den centrale aftale er der nogle ord, hvor man siger, at man vil tilgodese de nyuddannede. Det er ikke sket endnu i Ikast-Brande. Men jeg må antage, at ordene på sigt også får en betydning her".