Kroppen gør ikke altid, som hjernen vil, viser øvelsen, hvor man skal tegne efter et spejl.

Bus spækket med viden om ADHD på rundtur til skoler

Skoler i seks kommuner får i løbet af efteråret besøg af en bus fyldt med viden om ADHD. Eleverne kan både afprøve hjælpemidler og opleve, hvordan det føles, når hjernen vil ét, men kroppen gør noget andet. I denne uge kører bussen på Bornholm.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formålet med bussen er at skabe opmærksomhed, formidle viden og lægge op til dialog om handlingsmuligheder i forhold til ADHD. Om formiddagen besøger bussen børneinstitutioner og skoler, mens der om eftermiddagen afholdes forskellige temamøder for fagpersoner som for eksempel lærere.

Målet med skolebesøgene er at få eleverne til at forholde sig til deres egen adfærd, og at de oplever og diskuterer forskellighed og plads til at være anderledes.

"Vi er på skoler næsten hver dag. 14 dage i forvejen sender vi materialer med øvelser og informationer, for eksempel lege og film, der er tilpasset de forskellige klassetrin. Nogle lærere har undervist i materialet på forhånd, nogle gør på dagen, og andre igen tager det op et stykke tid efter besøget, alt efter hvordan det passer ind i deres planlægning", fortæller projektkoordinator Tina Vaarning fra ADHD-foreningen.

Hjælpemidler gør ADHD håndgribeligt

Alle steder får ti klasser tilbud om at besøge bussen, og det sagde Rønneskolen i Rønne ja tak til, da bussen i går gjorde holdt der.

"Vi har et hjørne med hjælpemidler som kugledyne, en sækkestol, der nærmest krammer én, og tangels, som man kan fumle med i hånden, når man er urolig. Som en lærer sagde til mig: Det bliver meget håndgribeligt, når eleverne kan se de forskellige hjælpemidler", fortæller Tina Vaarning.

En elev spurgte, hvorfor han skal bruge kugledyne, når han ikke har ADHD.

"Jeg forklarede, at det skal han måske ikke, men det er der andre, der skal. Den slags samtaler åbner bussen for".

Ved et aktivitetsbord kan eleverne tegne figurer, men de må kun kigge i et spejl og ikke på papiret: Skal hånden med blyanten så op eller ned, når man vil tegne en stjerne?

"Børn med ADHD har det på samme måde. De ved godt, hvordan de skal opføre sig, men det lykkes bare ikke altid. De ved også godt, at de skal gå væk fra en konflikt, men det lykkes heller ikke altid. Børn gør det godt, hvis de kan. Hvis de ikke kan, skal de have en voksen til at hjælpe sig", siger Tina Vaarning.

Hej, det er mig med ADHD

På bussens førstedage oplevede Tina Vaarning, at især børn med ADHD kom begejstrede ind i bussen.

"De råbte straks: 'Hej, det er mig, der har ADHD'. De er glade for, at der kommer fokus på dem og det, de har brug for", siger hun.

Sammen med undervisningsmaterialet har skolerne fået et brev og en pjece til at sende med hjem til forældrene.

"Lærere møder forældre, som siger, at klassens elev med ADHD ofte tager opmærksomheden fra de andre børn i klassen. Vi vil netop hjælpe til, at også forældre får en øget forståelse for, hvad det vil sige at have ADHD. Derfor inviterer vi dem til Åben Bus", siger Tina Vaarning-

Bussens køreplan i de næste uger

Bussen kører i Bornholms Regionskommune i denne uge og fortsætter til Hørsholm Kommune i uge 39.

Efter efterårsferien går turen til Jylland, hvor bussen er i Rebild Kommune i uge 43. I uge 44 går turen til Køge Kommune og til Fredericia Kommune i uge 45. Turen afsluttes i Faaborg-Midtfyn Kommune i uge 47. Via linket til højre kan du se, hvor bussen holder i de enkelte kommuner.

Læs mere