"Vi er kede af, at vi ikke længere har en platform, hvor vi kan vise, at vores ideer virker", siger souschef Rikke Hansen.

Privat specialskole lukker på grund af for få elever

Med kun fem elever hænger økonomien ikke længere sammen for den private heldagsskole Spangeskolen i Rudkøbing. Skolen, der er for elever med ADHD og Aspergers og deres forældre, er skabt af skolelederen, som selv har ADHD.

Publiceret
"Lærerne hos os skal ikke rette sig ind efter børnenes ADHD-virkelighed. De skal derimod være med til at holde det normale op for børnene", sagde Jan Have Odgaard til Folkeskolen i 2009.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jan Have Odgaard stiftede for 12 år siden den selvejende fond Spangeskolen med det formål at tilbyde integreret behandling, undervisning og pædagogik til børn med neurologiske handicap som ADHD og Aspergers. Han tog afsæt i, at han selv har ADHD.

Hvis lærere og skolelederen har ADHD

Spangeskolen mistede halvdelen af sine 14-15 elever, da Langeland Kommune åbnede sit eget specialtilbud for to et halvt år siden. I dag er elevtallet nede på fem, og det er for få til, at økonomien kan hænge sammen, fortæller skolens souschef Rikke Hansen, som er gift med Jan Have Odgaard.

"Vi har kørt med fem elever i det sidste år, og vi får ikke tilført nye. Vi satte ellers vores priser ned med 20 procent for et halvt år siden i håb om at blive konkurrencedygtige, for vi fik tit at vide, at vi var for dyre, men det har ikke hjulpet", siger Rikke Hansen.

Eleverne lærer at forstå sig selv

Skolen kan ikke konkurrere med kommunernes egne tilbud, fordi den holder fast i sit koncept med at integrere behandling, undervisning og pædagogik.

"Når man har et usynligt handicap, kan andre ikke se, at man har behov for hjælp, og det fører til en høj grad af stress. Derfor uddanner vi børnene i at forstå sig selv, så de kan tage forståelsen med sig og bruge den resten af livet. Derfor tænker vi helhedsorienteret, for man er også nødt til at uddanne forældrene i, hvordan de støtter barnet. Man kan ikke overlade ansvaret for at udvikle forældrene til barnet", siger Rikke Hansen.

Forældrene har kunnet ringe døgnet rundt

Set i det lys har skolen ikke været for dyr, mener hun.

"Hos os har forældrene kunnet fået hjælp til at hjælpe deres barn døgnet rundt. De har tit ringet til os klokken 11 om aftenen eller midt i sommerferien, fordi det har været belastende for familien at være sammen på fuld tid i tre uger. Det har været svært for kommunerne at spise udgiften til vores familiebehandling, men det er den, der har gjort hele forskellen for vores børn, og som har skabt to og tryghed i familierne"

Samarbejdspartnerne har taget sig tid til omplacere eleverne 

Skolens fire ansatte er sagt op, og de fem elever har enten fået andre steder at gå i skole efter sommerferien, eller der arbejdes hårdt på at finde en løsning.

"Alle vores samarbejdspartnere har været fantastiske og har taget sig tid til at holde møder om elevernes omplacering. Nu håber vi bare, at vores ansatte får job med den viden, de har, selv om det ikke er en god tid at være arbejdsløs i indenfor vores fagområde", siger Rikke Hansen.

Ledelsens egne diagonser giver en indre forståelse

Selv vil hun og hendes mand koncentrere sig om deres konsulentfirma, hvor de tilbyder supervision, terapi og kurser til forældre og fagfolk ud fra deres ideer.

"Vi tager afsæt i, at vi selv har ADHD, for det giver os en indre forståelse af, hvad det er for en hjælp, mennesker med ADHD har brug for, og hvad de gerne vil have, at andre mennesker skal vide. Men vi er kede af, at vi ikke længere har en platform, hvor vi kan vise, at vores ideer virker", siger Rikke Hansen, der både har ADHD og Aspergers.

Powered by Labrador CMS