Privatskoler vil have lov at oprette specialklasser
Privatskoler må ikke oprette specialklasser, men det vil de have lov til, siger deres formand efter flere dages kritik af, at privatskoler i Aarhus har sat en stopper for at optage elever med særlige behov. Spørgsmålet rejses også på Christiansborg
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Flere privatskoler i Aarhus har indført et stop for optag af elever med udviklingsforstyrrelser eller lidelser, der kræver særlig støtte. Det har Århus Stiftstidende afdækket i en række artikler, og det har fået formanden for Danmarks Privatskoleforening til at reagere.
"De private skoler har gang på gang bedt om at få lov til at oprette specialklasser og specialskoler, men er blevet afvist. Jeg er ganske sikker på, at mange privatskoler gerne vil løse opgaven, hvis de kunne få den støtte, som gives til specialklasser i folkeskolen", siger han til avisen.
I dag har privatskolerne ikke lovhjemmel til at oprette specialklasser. De må kun give særlige støttetimer i de almindelige klasser.
SF rejser sagen over for undervisningsministeren
Privatskolerne må tage et større socialt ansvar, mener SF, der på baggrund af sagen i Aarhus stiller to såkaldte paragraf 20 spørgsmål til undervisningsminister Tina Nedergaard (V).
Det er SF's Jonas Dahl, der spørger til, hvilke muligheder ministeren ser for at etablere et forpligtende samarbejde mellem kommunerne og privatskolerne med henblik på at få privatskolerne til at løfte et større socialt ansvar.
Ifølge Århus Stiftstidende har partifællen Thomas Medom fået Jonas Dahl til at stille spørgsmålene. Thomas Medom er formand for børn- og ungeudvalget i Aarhus, folketingskandidat og lærer på en folkeskole.
"Privatskolerne bør i højere grad tage et socialt ansvar. Det kan gøres igennem et forpligtende samarbejde mellem kommuner og privatskoler, der i fællesskab sætter nogle mål for, hvordan det skal foregå", siger Thomas Medom.
Differentieret takst vil give anden elevsammensætning
Jonas Dahl spørger også til, hvilke muligheder Tina Nedergaard ser for en takst til privatskolerne, der er lavere end de nuværende 75 procent for almindelige elever, og en der er højere for resursesvage elever.
En differentieret takst vil betyde, at man får en anden elevsammensætning på privatskolerne, mener Thomas Medom fra SF.
I Aaarhus begrunder privatskolerne optage-stoppet med et øget pres på skolerne fra elever med støttebehov - både indefra og udefra. Samtidig oplever skolerne, at statsstøtten generelt og til støttetimer sættes ned.
Læs mere
Århus Stiftstidende: Privatskoler afviser elevermed støttebehov
Århus Stiftstidende: Politikere kritiserer:Privatskoler kører friløb
Privatskoler: Lad os få specialklasser