”Vi har brug for flere penge, åbenhed og for at gøre mere af det, vi gør i dag", siger rådmand Thomas Medom om udviklingen.

Andelen af elever i specialundervisning stiger for fjerde år i træk i Aarhus

I Danmarks næststørste kommune bliver flere og flere elever henvist til specialundervisning. Ikke overraskende, men situationen kalder på nye initiativer, siger rådmand.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For fem år siden gik 3,77 procent af eleverne i Aarhus Kommune enten i specialklasse eller på en specialskole.

Siden er andelen steget hvert år, og i det nye skoleår er 4,97 procent af eleverne henvist til et specialundervisningstilbud.

Ifølge rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune Thomas Medom er udviklingen ikke overraskende, men situationen kalder på initiativer.

"Vi har brug for flere penge, åbenhed og for at gøre mere af det, vi gør i dag", siger Thomas Medom i en pressemeddelelse. 

"Vi har i seks år arbejdet med Nest-klasser, hvor elever med vanskeligheder går sammen med almenelever, vi arbejder for at bygge bro mellem den almene og den specialiserede undervisning med nye mellemformer, vi arbejder fagligt og målrettet for stærke børnefællesskaber og vi ser på, hvordan vi kan styrke vores professionelle praksis omkring børnene i PPR. Det skal vi fortsat udvikle, ligesom vi er åbne for nye input til at skabe en bedre hverdag for børnene", fortsætter han. 

Stigningen i antallet af elever i specialtilbud øger skolernes egen finansiering af specialundervisningen fra 46 mio. kr. i 2020/21 til forventet ca. 70 mio. kr. i 2021/22, fremgår det af pressemeddelelsen.

I alt er 1.699 elever henvist til specialundervisning i Aarhus Kommune.

Læs mere

Powered by Labrador CMS