”Vi har ikke de præcise tal for det, men i runde tal svarer pengene til, at vi kan ansætte omkring en ekstra lærer på hver af vores 70 folkeskoler
”Vi har ikke de præcise tal for det, men i runde tal svarer pengene til, at vi kan ansætte omkring en ekstra lærer på hver af vores 70 folkeskoler", siger Københavns socialdemokratiske børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen om de 20,3 millioner kroner, som København i år får til at ansætte flere lærere.

København: Finanslovspenge rækker til en ekstra lærer på alle hovedstads-skoler i år

I runde tal vil årets ekstra penge til flere lærere føre til én ekstra lærere på alle hovedstadens skoler. Og pengene skal gerne gå til flere lærere i indskolingen, siger Københavns børne- og ungdomsborgmester.

Publiceret

SÅDAN STIGER BELØBET ÅR FOR ÅR

Regeringen og aftalepartierne harafsat 275 millioner kroner i år, 400 mio. kr. i 2021, 550 mio. kr.i 2022 og 807 mio. kr. fra 2023 og frem.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Partierne i rød blok er blevet enige om en model, der sikrer, at de ekstra 275 millioner kroner til folkeskolen i år bliver brugt på at ansætte flere lærere.

Med flest folkeskolebørn står Københavns Kommune til at modtage den største pose penge indeholdende et beløb på 20,3 millioner kroner.

Det beløb rækker ifølge Københavns socialdemokratiske børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen til, at hver af kommunens folkeskoler snart kan ansætte én ekstra lærer.

"Vi har ikke de præcise tal for det, men i runde tal svarer pengene til, at vi kan ansætte omkring en ekstra lærer på hver af vores 70 folkeskoler. Beløbet skal kun dække omkostningerne for et halvt år. Og efter det får vi jo endnu flere penge", fortæller Jesper Christensen og henviser til, at beløbet næste år stiger til 400 millioner kroner og fra 2023 og frem vil være en ekstra årlig tilførsel på 807 millioner.

Aarhus vil drøfte dokumentationskravet

Folkeskolen.dk skriver torsdag, at formand for Herningegnens Lærerforening Helen Sørensen er bekymret for, at kommunerne kan få svært ved at dokumentere, at pengene kommer til at gå til flere lærere. Hun har nemlig oplevet, at kommuner ikke har tilstrækkeligt styr på, hvor mange lærere der egentlig underviser ude på deres skoler.

I Aarhus Kommune vil børne- og ungeudvalget tage stilling til, hvordan kommunen sikrer, at alle pengene går til flere lærere.

"Det skal sikres, at pengene går til det, de er øremærket til. Derfor er det et godt opmærksomhedspunkt at tage op på udvalgsmøde og diskutere, hvordan vi kan sikre, at det bliver til reelle lærerstillinger", udtaler næstformand i udvalget Anders Winnerskjold (S) til Århus Lærerforening.

København: Det skal vi nok få løst

I København har man endnu ikke diskuteret, hvordan man vil sikre dokumentationen. Men ifølge Jesper Christensen bliver det ikke nogen udfordring.

"Intentionen i aftalen er, at pengene skal gå til flere lærere, men at det ikke skal være alt for bureaukratisk at dokumentere. Jeg tænker, at vi nationalt mellem revisorer og ministeriet kan finde ud af, hvordan vi gør det på en hensigtsmæssig måde, og vi har jo ingen ambitioner om ikke at bruge pengene på lærere. Så det skal vi nok få løst".

Hvornår kan vi forvente, at de københavnske skoler kan begynde at bruge pengene på at ansætte flere lærere?

 

"Nu nærmer vi os en sommer, og der skal også opslås stillinger. Men ligeså snart at der er vished om, at pengene kommer, og vi også ved, hvordan en fordeling kan se ud, så sker det. Men det er klart, at det ikke kan blive på den her side af sommerferien".

Powered by Labrador CMS