Lektiehjælpen er populær

Det er stadig uklart, om Lektier-Online fortsætter efter 2012. Projektet er finansieret af SATS-puljemidlerne, og de rækker kun året ud. Om projektet fortsætter, bliver afklaret i løbet af efteråret.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Projektleder Anne Vest Hansen kan ikke se nogen grund til, at Lektier-Online ikke skulle fortsætte efter 2012, der ellers er skæringsdatoen for, hvor langt den nuværende finansiering rækker til.

»Det giver ingen mening at lukke det ned. Især fordi vi har mange brugere og har succes i forhold til de mål, vi har sat os. Målene i første fase var at få 60 sessioner per uge, og vi er nu oppe på 120-150«, siger hun.

Det er SATS-puljemidler fra Undervisnings-, Integrations- og Kulturministeriet, der leverer midlerne.

Et andet mål har været at ramme drengene, fordi de er svære at nå på lektiecaféerne.

»Det er til dels lykkedes. Vi har et mål om at få flere drenge end piger. Lige nu er det fifty-fifty, så vi er rimeligt godt med«.

Markedsføringen bliver især målrettet drengene i udvalgte boligområder og kører via lokale ambassadører og Facebook.

»Vores samarbejde med Chadi, der er en lokal rapper fra Aarhus Vest, kan vi mærke vækker genklang på skolerne. Han har lavet en intro til hjemmesiden for Lektier-Online«.

Onlinelektiehjælpen er også populær blandt universitetsstuderende. I øjeblikket er 95 tilknyttet som hjælpere, og 15-20 står på venteliste.

Det blev lanceret i 2010 med fokus på Aarhus Vest, og i januar i år blev det landsdækkende i landets udsatte boligområder og er i dag i 27 byer. Alle i områder med tosprogede elever. Men Anne Vest Hansen ser oplagte udvidelsesmuligheder.

»I første omgang er der alle de etnisk danske elever, som har problemer. Der kunne også være behov blandt indsatte i fængsler eller på erhvervsskolerne, hvor de har svært ved at fastholde de unge til at gennemføre en uddannelse«.

Sebastian Cappelen

»Det giver ingen mening at lukke det ned. Især fordi vi har mange brugere og har succes i forhold til de mål, vi har sat os. Målene i første fase var at få 60 sessioner per uge, og vi er nu oppe på 120-150«. Projektleder Anne Vest Hansen