
Specialtilbud: Det kræver ikke det store at hjælpe elever til sport i fritiden
Parasport Danmark har svært ved at få specialskoler til at springe på et projekt, som skal hjælpe børn med særlige behov til idræt i fritiden. Skolerne mener ikke, de har tid, men det kræver ikke det store, siger to deltagende skoler med specialtilbud.
Parasport Danmark skaber idræt for børn med funktionsnedsættelse ved at koble specialskoler og skoler med specialklasserækker med idrætsforeninger. 16 forløb er enten afsluttet eller i gang rundt om i landet, men selv om skolerne kun skal levere en beskeden indsats, siger mange, at de ikke har tid. Derfor er Parasport Danmark ikke nået op på de 25 idrætsforløb, organisationen havde regnet med.
Vorrevangskolen har hjulpet 10-11 elever i gang med fodbold i den lokale klub, VSK Aarhus. Træningen ligger om søndagen, og de første gange tog Mette Nielsen med for at præsentere børn og trænere for hinanden
"Så kan trænerne lettere ringe til os, hvis de har brug for at drøfte noget omkring børnene. Vi står til rådighed, for vi samarbejder gerne med foreninger. Det gør vi også i skolens almene regi", siger afdelingslederen.
Skolen har fortalt om tilbuddet og sendt sedler med hjem
Læs også
-
Simpel trekant styrker samarbejdet med skoler om inklusion
-
Lærer til politikerne: ”Husk, det er præcis lige så nemt at flytte hvide middelklassebørn, som det er at flytte mine elever”
-
Vejledningen Special Skills rykker to skridt nærmere på at blive landsdækkende
-
Fire ud af ti unge uden job og uddannelse har et handicap
Skolen har fortalt om tilbuddet og sendt sedler med hjem
Forældrene skal selv bringe og hente deres børn til søndagstræningen, og det kan afholde nogle børn fra at deltage, fordi de bor langt fra skolen.
"Jeg ville gerne have haft, at træningen lå i forlængelse af skoledagen, så SFO-personale kunne tage med børnene, men fodboldklubben kunne ikke få tid i hallen på det tidspunkt".
Ud over at Mette Nielsen selv var med til træning de første gange, har det ikke krævet den store indsats at hjælpe eleverne i gang med fodbold.
"Jeg gik ud i klasserne og fortalte om tilbuddet og sendte en seddel med hjem til forældrene. Foreningens mål er at få eleverne som medlemmer, og derfor træder vi ud på et tidspunkt", siger Mette Nielsen.
Dansetilbud lagt ind som et tilbud i SFO-tiden
Dansetilbud lagt ind som et tilbud i SFO-tiden
På Skovagerskolen i Jelling var pædagog Jette Pedersen ikke i tvivl, da skolen fik tilbudt et forløb med dans for skolens elever med vidtgående psykiske og fysiske handicap.
"Vi kan godt bruge tilbud, som er anderledes og spændende, og da instruktøren var fleksibel omkring tidspunktet, besluttede vi, at det passede godt ind i SFO-tiden til børn fra mellemtrin og udskoling", fortæller hun om forløbet, som netop af slut efter syv-otte onsdage med dans for omkring 15 elever.
Heller ikke Jette Pedersen oplever, at forløbet har krævet den store indsats fra skolens side.
"Instruktøren kom ud til os, og fordi hun og børnene ikke kendte hinanden, skulle der voksne med over til danseundervisningen i motoriksalen. Men vi lagde det blot ind som et SFO-tilbud, så det har ikke krævet synderligt meget af os. Instruktøren stod for undervisningen, og vi var med for at støtte børnene".
Den første gang var undervisningen for svær for børnene.
"Vi talte med instruktøren om, at vores børn ikke kan huske lange sekvenser, men har brug for mange gentagelser. På den måde hjalp vi instruktøren med at spore sig ind på børnenes niveau", siger Jette Pedersen.
God måde at prøve et potentielt undervisnignsforløb af på
God måde at prøve et potentielt undervisnignsforløb af på
Lærerne på Skovagerskolen har talt om at implementere et forløb i dans i idræt, fortæller Jette Pedesen.
"Jeg var hurtig til at sætte mig på tilbuddet, men i SFO'en er vi også mere fleksible i vores planlægning end skolen. Nu har vi prøvet dansen af, og det har været en større succes, end vi havde regnet med, så det kan være, at idrætslærerne planlægger et danseforløb i næste skoleår", siger Jette Pedersen.
Hun troede ikke, at teenagedrengene ville være med, og derfor gjorde hun det obligatorisk for børnene i udskolingen at deltage. Og drengene har været glade for at danse.
"Dans er både frit samtidig med, at de skulle følge undervisningen. Og så kendte de musikken, så vi fik alle drenge med", fortæller Jette Pedersen
Skovagerskolen har sendt sedler med hjem til forældrene om, at deres børn kan gå til dans på hold for børn med særlige behov på danseskolen i Vejle.
"Vi håber, det bærer frugt. Holdene går i gang igen efter sommerferien, og vi hjælper gerne instruktøren med at sende en seddel om opstarten med børnene hjem", siger Jette Pedersen, som også er åben over for at lade andre fritidstilbud præsentere sig for eleverne.
Du kan læse mere om projektet via dette link: