Specialundervisning
0   7

Svært at få specialskoler til at inkludere elever i almene idrætsforeninger

Parasport Danmark skaber idræt for børn med funktionsnedsættelse ved at koble specialskoler med idrætsforeninger. 16 hold er i gang, men selv om skolerne kun skal levere en beskeden indsats, siger mange, at de ikke har tid. Det kan dog nås endnu.

Elever i specialtilbud deltager ikke ret ofte i almene fritidstilbud. Det afdækkede en undersøgelse fra Undervisningsministeriet for to år siden. Det skyldes blandt andet, at de har vanskeligt ved at indgå i sociale sammenhænge med jævnaldrende børn fra almenområdet.

Børn med funktionsnedsættelse har lige så meget brug for at bevæge sig som alle andre børn. Derfor kører Parasport Danmark projektet 'Superleder - sammen om sport', som støtter idrætsforeninger og specialskoler i at oprette hold i foreningen, som er tilpasset skolens elever.

16 tilbud om idræt

Afsluttede forløb:

  • Pandrup Skytteforening: Biersted Skole ved Aabybro
  • Gødvad GIF Gymnastik: Dybkær Specialskole i Silkeborg
  • B73 Fodbold: Gl. Hjortespringskole i Herlev
  • Herlev Svømning: Gl. Hjortespringskole
  • Kellers Park Golf Club: Hældagerskolen og Mølholm Skole i Vejle
  • Helle Skytteforening: Lykkesgårdskolen i Varde
  • Helsingør Golf: Ingen skole ind over
  • IFS Badminton: Ikast Nordre skole

Igangsatte forløb:

  • Hillerød Bueskyttelaug: Harløse Skole
  • VSK Aarhus (fodbold): Vorrevangskolen
  • Randers Freja Håndbold: Firkløverskolen, Vesterbakkeskolen og Randers Kommune
  • Herning Svømmeklub: Lundgårdskolen
  • Aars Gymnastikforening: Vestermarkskolen
  • Purhus IF (e-sport): Firkløverskolen og Randers Kommune
  • Skøjte og Sports Forening Nord: Frydenstrand Skoleafdeling, Nordstjernen skoleafdeling og Frederikshavn Kommune
  • Danseequilibrium i Vejle: Skovagerskolen, Jelling

"Vi har enten gang i eller har afsluttet 16 forløb. Afsluttet betyder, at holdet kører videre i idrætsforeningens regi uden vores hjælp", fortæller projektleder Stine Sloth Jensen fra Parasport Danmark.Målet er 25 forløb ved årets udgang, men mange skoler siger, at de ikke kan finde tid til projektet i deres hverdag.

"Bare det at sætte sig ind i, hvad projektet går ud på, er svært for nogle", siger Stine Sloth Jensen.

Artiklen fortsætter under banneret

Projektet betaler løn til medarbejdere fra skolen

Det kommer bag på Parasport Danmark, at det ikke er lykkedes at komme op på 25 forløb, for skolerne skal kun levere en beskeden indsats.

"De skal deltage i et opstartsmøde og lidt korrespondance om projekt, sende breve ud til forældrene om tilbuddet og finde et par medarbejdere til at tage med eleverne til idræt i de første tre måneder. Lønnen dækker vi med projektmidler", siger Stine Sloth Jensen.

Parasport Danmark er med i det første halvandet år af et forløb, hvorefter idrætsholdet gerne skulle have fundet et naturligt leje for både skole og idrætsforening.

"Når jeg har en skole klar, kontakter jeg en lokal idrætsforening, som finder instruktører til holdet. Det lykkes ret nemt, for mange vil gerne gøre en forskel for børn med særlige behov og give dem samme mulighed for at deltage i foreningslivet som andre børn", siger projektlederen, som ikke har fået nej fra en eneste idrætsforening.

Målet med projektet

  • Projektets deltagere bliver så glade for at deltage i idrætstilbuddet, at de forbliver medlem af foreningen.
  • Idrætsforeningen tilføres viden, så inklusionen lykkes, og foreningen fremadrettet modtager og inkluderer nye medlemmer automatisk.
  • Forældre til børn og unge med en funktionsnedsættelse oplever, at der er en inklusionsmodel, de selv kan præsentere og igangsætte i deres lokalområde (for skole og idrætsforening)
  • Kommunerne får en inklusionsmodel, der er afprøvet i samarbejde med dem, det handler om, og som er realistisk i en økonomisk og lovgivningsmæssig kommunal kontekst.

Ud over instruktører udpeges en person fra foreningen til såkaldt superleder, som sørger for at åbne døre, fjerne modstand og rydde forhindringer af vejen. Superlederen har med andre ord fokus på at inkludere holdet i foreningen og sikre det et godt afsæt.

Forældrene skal bakke op om børnenes idræt

De 16 projekter, som er kommet op at stå, favner over idrætsgrene som skydning, golf, håndbold, fodbold og gymnastik.

"Skolen har tit en formodning om, hvad eleverne vil gå til. Vi har for eksempel en skole, hvor nogle drenge gik til fodbold i forvejen, så derfor lavede vi et gymnastikhold. Men nogle gange er det ikke så vigtigt, hvad idrætten er. Det vigtige for eleverne er, at de får mulighed for at gå til noget", siger Stine Leth Jensen.

Alligevel kan det være en udfordring at rekruttere deltagere. Dels skal forældrene betale kontingent, og nogle steder skal de hente barnet efter idræt og måske også bringe det. Dels kan børnene bo langt fra skolen og idrætsforeningen.

Inklusion af enkeltintegrerede

Parasport kører også et projekt for elever med en fysisk funktionsnedsættelse, som er enkeltintegreret i den almene folkeskole, og som gerne vil gå til idræt på et alment hold i en forening.

Projektet hjælper eleverne med at finde det rette foreningstilbud og en kontaktperson, som vil arbejde for at give eleven en god start på holdet.

I nogle tilfælde er eleven allerede i gang, men begynder måske at få svært ved at følge med, fordi holdkammeraterne udvikler sig teknisk hurtigere. Her hjælper Parasport Danmark med at finde en løsning, som kan fastholde elevens idrætsaktivitet. For eksempel ved at optimere det nuværende tilbud, finde et supplerende tilbud eller finde en ny idrætsgren.

Tilbuddet omfatter også børn og unge i specialskoler, som kan inkluderes på et alment idrætshold.

"Vi er nødt til at involvere forældrene, hvis idrætsholdet skal kunne køre på sigt. Derfor er holdene også åbne for andre børn, der passer ind i målgruppen. Hvis foreningen er villig til at køre det første år med færre deltagere end på andre hold, skal budskabet nok brede sig. Ofte kender børn, forældre og instruktører andre, som kan være med på holdet, vi opfordrer foreningerne til at skrive om holdet på deres hjemmeside, og vi fortæller lokale folkeskoler med specialklasser, at deres elever også kan være med på holdet".

Film om bueskytter skal inspirere andre skoler til at deltage

Projektet er blevet forlænget et år og fortsætter 2019 ud. Det er således fortsat muligt at komme med, men den indledende dialog skal helst i gang inden sommerferien.

"Hvis man vil være med, er det nu, så vi kan nå at få et idrætshold op at stå til efter sommerferien. Vi vil gerne have flere skoler med i slutspurten", siger Stine Sloth Jensen.

For at stimulere specialskolernes interesse har Parasport Danmark lavet en video fra Hillerød Bueskyttelaug, som har oprettet et hold for elever fra Harløse Skole. Skolen underviser elever med autisme, og foreløbig går otte af dem til bueskydning.

Du kan se videoen via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.967 andre er allerede tilmeldt

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
989 andre er allerede tilmeldt