Faglig fornøjelse
0   10

»Para-atleter gav mig fornyet energi«

»Vi har en kørestolsbruger, Kafisa, i 7. klasse, og jeg oplever ofte, at jeg tænker hende ind i undervisningen, men at den sjældent foregår på hendes præmisser. Har vi redskabsgymnastik, så laver hun ringøvelser, mens de andre laver øvelser på bom og gulv. Så hun er med på sidelinjen, men laver ikke det samme som sine kammerater. Det syntes jeg var fagligt utilfredsstillende.

Instruktørerne fra Parasport Danmark kan man få ud i undervisningen, hvis man melder en klasse med en eller flere elever med særlige behov til Skole OL. De lavede aktiviteter som bueskydning, boccia og kørestolsrugby, hvor hele klassen var i kørestole, og det var en stor succes for hele klassen - og en øjenåbner for mig som lærer.

Faglig fornøjelse

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelse på lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv. Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt en gang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud ad skoleporten med løftet pande og smil på læben.

Mød idrætslærer og bevægelsesvejleder Eva Dencker fra Møllevangskolen i Aarhus, der tog imod et tilbud fra Parasport Danmark om at få instruktører og paraatleter med i sin undervisning, så den havde klassens eneste handicappede elev som udgangspunkt. Det blev en øjenåbner.

Vi har et par livlige drenge, der har svært ved at modtage instruktioner. I en kørestol slappede de af, så de havde en god oplevelse af at være mere i ro og mindre i konflikt. Det var meget tankevækkende.

Med som instruktører var Daniel Wagner Jørgensen, der har benprotese og har verdensrekorden i længdespring for benamputerede, og Sofie Skoubo, som har muskelsvind og er på landsholdet i kørestolsrugby. Alle eleverne var tydeligt inspirerede - for Kafisa var det en decideret aha-oplevelse.

Artiklen fortsætter under banneret

Til Skole OL til sommer stiller klassen med et hold bestående af hende og to veninder, der skal dyste mod andre skoler i de discipliner, vi øvede den dag. Et par drenge i klassen var efterfølgende ærgerlige over, at de ikke var med på det hold. De syntes nemlig, at vinderchancerne ville være bedre med dem på holdet.

Idræt er virkelig mit fag, men jeg har kunnet mærke, at jeg mangler indsigt i, hvordan man kan strukturere undervisningen, så børn med udfordringer ikke føler sig ekskluderet. Den dag gav masser af inspiration og fornyet energi til at tænke anderledes«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.007 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.018 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen