Debat

Der bliver spildt en masse tid i skolen, som i stedet kunne bruges på forberedelse, mener lærer Ulrik Vestergaard.
Der bliver spildt en masse tid i skolen, som i stedet kunne bruges på forberedelse, mener lærer Ulrik Vestergaard.

Lærer: Sådan får du en times mere forberedelse – gratis

Ulrik Vestergaard har regnet sig frem til, hvordan landets lærere kan få 60 minutters ekstra forberedelse om ugen. Se hele regnestykket i dette debatindlæg.

Publiceret Senest opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Som lærer har jeg ikke urealistiske drømme om en ekstra time om ugen til forberedelse ved at forlænge arbejdsugen eller ved at trylle den ud af Aarhusaftalen (jeg arbejder i Aarhus).

Nej, jeg vil have den gratis, og det kan lade sig gøre ved at arbejde smartere - ikke hårdere. Regnestykket for, hvordan vi kan frigøre den ekstra time, vi alle ønsker, uden at overbelaste vores allerede travle skemaer, kommer her:

15 minutter om ugen - spildt!

Lad os begynde med sagen om den forsvundne kontaktbog fra SkoleIntra. Som det er i dag, modtager begge klasselærere på min skole beskeder om alt fravær. Det er ca. 50 procent af beskederne i min indbakke. Vi har brug for en digital kontaktbog, der giver os det samlede billede uden unødvendige beskeder i Aula. Det er udviklet, men ikke indkøbt i Aarhus.

5 minutter om ugen - spildt!

Nu til printeren, som ser ud til at have besluttet, at huller og hæftning er en form for teknologisk tortur. Først printer jeg ét eksemplar, og derefter kopierer jeg det med huller og hæftning. Sjældent føler jeg mig så meget holdt for nar af teknologiske mangler. Lad os få  vores printere til at gøre det korrekte arbejde og spare os for tidsspilde. Gad vide, om  medarbejdere andre steder i kommunen eller i det private ville finde sig i det?

5 minutter om ugen - spildt!

Kalenderen i Aula er et andet mysterium. Funktionen er udviklet for længst, men i Aarhus kan den ikke synkronisere med andre kalendere og man hævder, at det ville krænke GDPR-reglerne. Det er som at have en elbil i garagen, men forbud mod at lade den op. Lad os  dekode GDPR og finde ud af, hvordan vi kan bruge kalenderen på en forsvarlig måde for at  optimere vores tidsplanlægning.

30 minutter om ugen - spildt!

Endelig har vi vores trofaste medarbejder-chromebooks, der klarer undervisningsopgaver fornuftigt. Men når vi skal arbejde med Microsoft-opgaver (handleplaner af alle slags,  indstillinger af alle slags, alt arbejde med journalisering og læsning af journaliserede dokumenter) føles det som at svømme med et anker om benene. Lad os finde en mere effektiv måde at håndtere disse opgaver på, så vi kan bruge vores tid på forberedelse af undervisning i stedet for teknologisk bøvl.

5 minutter om ugen - spildt!

På min skole laver vi ugeplaner. De laves i google-dokumenter, ét per klasse. Dokumenterne linkes i Aula, så forældre og elever kan få overblik. Det er god service og giver et godt overblik. Når jeg som valgfags- og faglærer så skal skrive ugeplaner for madkundskab, historie, kristendom og biologi, ender jeg med at skulle skrive i op til 19  forskellige google-dokumenter hver eneste uge. I skoleIntra kunne jeg lave ugeplanen i mit eget skema, og så kunne forældre og elever se en simpel ugeplan, der ’trak’ fra lærernes ugeplan. Jeg behøver vist ikke beskrive, hvordan jeg har det med hver uge at copy/paste indhold mellem 19 forskellige google-dokumenter. Med et bedre it-værktøj kunne jeg yde samme service på kortere tid.

Vi skal arbejde smartere

Kolleger rundt om i landet vil sikkert kunne finde mange flere unødvendigt bøvlede ting, der tager forberedelsen, men dette er bare set fra min hverdag. 

Bøvlet er alt sammen resultater af et system og en forvaltning, der sætter mange ting i søen. Men alt bøvl, der tager lærernes forberedelse, ser gratis ud i regnearkene, så det er der ikke meget fokus på at fikse. Vi må stoppe “tyveriet” af vores forberedelse og gøre op med spildtiden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Så kære Aarhus Lærerforening, DLF og Aarhus Kommune, I må i arbejdstøjet og løse disse teknologiske udfordringer og frigøre den gratis time til mere forberedelse, som vi alle ønsker. Vi kan gøre det ved at arbejde smartere, ikke hårdere, og ved at finde måder at navigere rundt om teknologiske udfordringer.

I kan bare ringe - så skal jeg nok uddybe.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk.

Powered by Labrador CMS