Studerende som ikke har haft klaver- og sangundervisning inden læreruddannelsen, bør få ekstra undervisning, lyder en anbefaling i årets censorrapport.

Endelig bliver der uddannet flere musiklærere

Siden 2015 er antallet af dimittender fra musik fra læreruddannelsen faldet. Men i år stiger antallet. Censorformand håber, det er tegn på, at kurven er vendt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 2015 blev der uddannet 205 musiklærere. Det er siden faldet støt indtil sidste år, hvor kun 125 lærere blev uddannet til at undervise i musik. I år ser den nedadgående kurve ud til at vende. Hele 164 lærere afsluttede læreruddannelsen i sommer med musik på eksamensbeviset.  

"Man kan håbe på, at kurven er knækket", skriver censorformand for musik Erik Lyhne i censorformandsskabets årsberetning.

Karaktergennemsnittet i musik er på 8,49 - som er en smule mere end sidste år - men gennemsnittet har været stabilt de seneste år.

Det er ikke lykkes at få flere musiklærere, som ikke er faguddannet til faget, uddannet. Det ærgrer Erik Lyhne. Siden reformen af læreruddannelsen i 2013 har der kun været enkelte, der har fået et løft.

"Musik synes at være et af de eneste fag, hvor kompetenceløft for ikkefaguddannede undervisere ikke er slået igennem", konstaterer Erik Lyhne.

Fire år i træk: Færre lærerstuderende vælger musik 

Anbefaling: Opprioriter instrumentale færdigheder

Ligesom tidligere år er det i censorrapporten beskrevet, hvordan det er vigtigt, at instrumental undervisning opprioriteres på musikfaget på læreruddannelsen.

"Mindre godt er, at flere studerende ikke spiller på et instrument, men udelukkende viser en sangpræstation. Her burde man kræve, at den studerende både viser, at man kan spille på et instrument og synge", lyder en kommentar fra en censor.

"Det er en kæmpe udfordring, at de studerende ikke får tilbudt nok undervisning i de håndværksmæssige færdigheder som klaver og sang. De der klarer sig godt, har kompetencerne med sig fra andre steder - musikskole, efterskole, højskole. De, der har svært ved at synge og spille klaver, mangler grundlæggende færdigheder til at kunne gennemføre acceptabel musikundervisning", skriver en anden censor.  

Skoleledere: Mangel på kvalificerede musiklærere bremser valgfaget 

Anbefaling: ekstra undervisning til dem der ikke kan spille klaver

Anbefalingerne i censorrapporten lyder, at de instrumentale færdigheder på læreruddannelsen skal opprioriteres, at der skal være mere tid til fordybelse i musikfaget, og at der skal afsættes særlige midler til de studerende, som ikke har haft undervisning i sang og klaver inden læreruddannelsen.

"Jeg vil anbefale, at der i musikfaget ikke bør skæres ned på undervisning og soloundervisning. Musik er et håndværksfag. Som kommende lærer, skal man har lært sit håndværk, inden man kommer ud i praksis", skriver Erik Lyhne.

Læs mere

Censorformandsskabets årsberetning 2018