Musik
15   9

Fire år i træk: Færre lærerstuderende vælger musik

Gennem fire år har der været nedgang i antallet af dimittender fra faget musik fra læreruddannelserne. Man bør følge udviklingen tæt og undersøge, hvilke forklaringer, der på, at færre vil undervise i musik, lyder anbefalingen i årets censorrapport.

Kun 125 af de studerende, der afsluttede læreruddannelsen i år, havde musik på eksamensbeviset. Dermed er antallet af nye lærere, der står klar til at undervise i musik, faldet for fjerde år i træk, og det får censorformand for faget musik Erik Heiberg Lyhne til at opfordre til handling.

"Gennem årene er nedgangen forklaret med, at der ikke udbydes musik hvert år på de enkelte professionshøjskoler, samu at der er overgangsordninger mellem LU07og LU13/15 (læreruddannelserne fra 2007 og fra 2013/2015, red.) men det ser ud til at være en vedvarende tendens", skriver Erik Lyhne i årets censorrapport.

Artiklen fortsætter under banneret

"Man bør følge det dalende antal dimittender i undervisningsfaget musik tæt og undersøge mulige forklaringer på det faldende tal samt følge rekrutteringen af lærerstuderende, der vælger faget på professionshøjskolerne", anbefaler han i rapporten.

Musiklærerforening: Fødekæden til musik er svækket

Formand for Musiklærerforeningen Karen Kjær Johansen ærgrer sig over udviklingen:

"Det synes jeg er foruroligende. Vi arbejder hele tiden arbejder for gode forhold for musiklærere, og vi får færre og færre ud", siger hun

Hun har ikke umiddelbart en forklaring på, hvorfor færre vælger faget, men hun kan gisne om det:

"Jeg kan være bekymret for, at det kan hænge sammen med, at der er blevet skåret ned på faget på gymnasiet. Så fødekæden er blevet svækket. Det kan være en af forklaringerne".

Anbefaling: Få mere fokus på sang og instrumentalundervisning

Censorrapporten peger også på en anden udfordring for faget, nemlig at nyuddannede lærere springer fra faget, når de begynder at arbejde i skolen.

"En del nyuddannede musiklærere springer fra faget på grund af problemer, som de ikke er rustede godt nok til at tackle ude i den 'virkelige' verden", står der i rapporten og det anbefales, at alle professionshøjskolerne sikrer, at de studerende kan nå et højt niveau i sang og instrumentale færdigheder.

Og netop det er noget, som Musiklærerforeningen arbejder for at sikre, fortæller Karen Johansen:

"Det er noget, vi har meget fokus på i øjeblikket. Og det sker i tæt samarbejde med læreruddannelsens musiklærerforening. Vi vil rigtig gerne optimere den her læreruddannelse, så de lærerstuderende får en god bred faglig ballast, så de virkelig kan noget, når de kommer ud", siger Karen Johansen og fortæller, at opmærksomheden netop er på sang og instrumental undervisning.  

"Det mangler nærmest helt nu. Det er noget, som de studerende selv skal vælge til, og det er ikke alle som ved, hvor vigtigt det er. Vi må have kortlagt, hvor mange der benytter de tilbud der bliver udbudt, og hvilke tilbud de enkelte professionshøjskoler har, for det er meget forskelligt", siger Karen Johansen.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.153 andre er allerede tilmeldt