Stadeholderne holdt sig for øje at tale til de unge fremfor de voksne.

Uddannelsesmesse en øjenåbner for både elever og lærere

Vejledningsmesser giver elever med særlige behov et indblik i deres muligheder efter folkeskolen, mens også deres lærere får noget ud af at deltage. Det er nemmere at hjælpe eleverne på rette vej, når man kender flere uddannelsestilbud, mener to lærere.

Publiceret

Messe i Aalborg

Torsdag den 24. oktober arrangerer UU Mariagerfjord, UUVesthimmerland og UU Aalborg uddannelsesmesse for unge med særligebehov i Gigantium i Aalborg. Messen har åben fra 9.30 til 13 og fra14 til 17.

Flere elever gik selv rundt på messen for at få et indtryk af deres muligheder efter folkeskolen.
Den virtuelle verden har også nået uddannelsesmesserne for unge med særlige behov.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efteråret har budt på en række uddannelses- og vejledningsmesser rundt om i landet. I går var turen kommet til Aarhus, hvor Foreningen Ligeværd var vært for en messe på byens rådhus. Her bød en række specialefterskoler og flere STU-tilbud sig til på farverige stande, og selv om nogle elever gik rundt med voksne, gjorde stadeholderne en dyd ud af at tale direkte til de unge.

Lærer Marianne Illemann fra specialafdelingen på Skovvangskolen i Aarhus har taget ti elever med på messen. De fleste har autisme, og til hverdag er eleverne fordelt i to klasser på tværs af 8., 9. og 10. klassetrin.

Antallet af uddannelsesmesser for unge med særlige behov mere end halveret

"Vores elever er fagligt dygtige, men de passer ikke nødvendigvis ind på en gymnasial uddannelse. Vi vil hjælpe dem med at finde et sted, hvor de kan føle sig som en del af ungdomslivet. Derfor vil vi åbne muligheder for dem, og det hjælper messen os til", siger hun.

Messen byder på en fin bredde af STU-uddannelser

Marianne Illemann brænder for, at eleverne finder og udnytter deres potentialer.

"Det lykkes allerbedst, når vi kan målrette tilbuddene til eleverne. I sommer sendte jeg to elever på STU-tilbuddet Facet i Aarhus, og vi skal til at orientere os imod den nye FGU. Vi plejer at besøge to produktionsskoler, for det er vigtigt med fysiske besøg. Det er også vigtigt, at tilbuddene har gode hjemmesider, så vi kan selektere i, hvad vi skal undersøge nærmere. Vores elever har meget individuelle behov og ønsker", siger Marianne Illemann.

Hun synes umiddelbart, at efterskolerne fylder meget på messen.

"Efterskolerne er mere til forældrene end til os lærere, fordi det koster at sende sit barn på efterskole. Men det er godt at have en række STU-uddannelser samlet på et sted. De er relevante for os, og det giver os et overblik over, hvad der findes af retninger. Der er heldigvis en del STU-uddannelser med en fin bredde med på messen", siger Marianne Illemann.

Specialafdelingen på Skovvangskolen har mange elever, som ønsker en erhvervsrettet uddannelse, men de kan ikke opfylde kravet om 02 i dansk og matematik.

'Så for mange er STU vejen", konstaterer Marianne Illemann.

Flere tilbud til unge med generelle indlæringsvanskeligheder

Ida Gøttge fra specialafdelingen på Vorrevangskolen i Aarhus er også kommet for at se, hvilke muligheder hendes elever har efter folkeskolen. Hun underviser elever med generelle indlæringsvanskeligheder.

"Det er ti år siden, jeg har afleveret elever, og det kan være svært at finde det rigtige tilbud til den enkelte. Vi voksne er vildt interesserede i standene, for det er både vigtigt, at vi ruster eleverne bedst muligt og ved, hvilke muligheder de har efter folkeskolen. Vi løber tit ind i, at eleverne ikke fungerer godt nok til et tilbud, men nu opdager jeg, at der findes flere steder, som tager elever som vores", siger Ida Gøttge.

Hun og et par kolleger har taget elever med på messen. Samtidig har de slået et stort slag for, at forældrene besøger messen med deres børn senere på dagen.

"Det er der to-tre stykker, der gør. Flere af vores elever skal gå i skole et år endnu, og vi vil gøre meget for at få forældrene til at deltage i messen til næste år", siger Ida Gøttge og peger ligesom Marianne Illemann fra Skovvangskolen på, at et efterskoleophold kræver økonomisk støtte.

"Derudover skal forældrene ville slippe deres barn, men nu kan vi spørge dem, om de har overvejet den mulighed", siger Ida Gøttge.

Messen giver ung fyr ubarmhjertig selvindsigt

En elev fra Vorrevangskolen står med tårer i øjnene. Ida Gøttge og et par kolleger gør deres bedste for at trøste ham.

"Det er gået op for ham, at han ikke kan det samme som sin storebror. Han vil gerne i gymnasiet ligesom sin bror, men det kan han ikke, og lige nu er det uoverskueligt for ham, hvad han så har af muligheder. Og ved far og mor, at han ikke kan komme i gymnasiet? Alt det tynger ham", fortæller Ida Gøttge.

Selv om det kan være overvældende at være på messen, er eleverne gode til selv at gå rundt mellem standene.

"Det havde vi ikke forventet, så vi er stolte af dem. Men selvfølgelig lokker det, at der er slik mange steder, og at eleverne ofte kan få en brochure", siger læreren.

Forældre kan ikke relatere til sine egne uddannelser

Berit og Bernt Villadsen fra Havndal ved Randers er lige trådt ind på messen sammen med deres datter Julie. Hun går i 9. klasse på Efterskolen Helle ved Grenaa. Efterskolen underviser elever med særlige behov og har blandt andet et forløb i digitalt design.

Forældrene har hørt om messen i Aarhus via diverse grupper på Facebook og er kommet for at finde ud af, hvad datteren skal efter sommerferien.

"Vi kan ikke relatere til vores egne uddannelser, så vi må se, hvad der er af muligheder. Julie går op i computerspil, og vi kender til uddannelserne AspIt og Special Minds, men de handler om hardcore programmering, hvor Julie er til det kreative", fortæller Berit Villadsen.

Det er svært at finde frem til, hvilke muligheder der findes for en ung med særlige behov, tilføjer Bernt Villadsen

"Det var også svært at finde efterskolen, og nu står vi igen over for noget nyt", siger han.

Messen får besøg fra uventet kant

Kamille Bjørn er lærer på SOSU Østjylland og har sammen med en gruppe eux-elever været til møde på rådhuset med børn- og ungerådmand Thomas Medom. Nu står de på messen og deler indtryk.

"Vi så tilfældigvis, at der er messe, og er gået herind for at se, hvad der sker. Vi skal arbejde med inklusion og specialområdet på uddannelsen, og det kommer mange af vores elever til at beskæftige sig med det, når de er færdiguddannede. Så vi benytter os af lejligheden til at få et indtryk af området", siger Kamille Bjørn.

De har kun været på messen i fire-fem minutter, men en af eleverne har alligevel lagt mærke til en ting blandt standene.

"Der er mange efterskoler, som jeg aldrig har hørt om. Det er nok, fordi jeg ikke selv har særlige behov", siger Natasja Helms, der har gået på Efterskolen for Scenekunst i Malling syd for Aarhus.