Tibor Navracsics fremlægger rapportens hovedkonklusioner på European Education Summit 2019 i Bruxelles

EU-rapport: Danske lærere ønsker i højere grad at vælge lærerfaget fra

Intet mindre end 26 EU-lande har eller står over for lærermangel, og Danmark er ingen undtagelse. Det er en af hovedkonklusionerne i EU-Kommissionens rapport ’Education and Training Monitor 2019’, som blev offentliggjort på et uddannelsestopmøde i Bruxelles torsdag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hovedtemaet for både konference og rapport er lærernes rolle. Dem kaldte den afgående ungarske EU-kommissær for uddannelse Tibor Navracsics for "forandringens fyrtårne", da rapporten blev offentliggjort.

Ingen strategi er noget værd, hvis ikke dem, der i sidste ende skal udføre den ude i klasseværelset, er indforstået, lod han vide.

I Danmark er der blevet færre lærere til at føre uddannelsesstrategierne ud i livet i klasserne, konkluderer rapporten. Siden 2009 er antallet af lærere reduceret med 11,8 pct, mens elevtallet kun er faldet med 7 pct. Det har ført til gennemsnitligt 10 pct. flere elever i klasserne.

Men mange flere lærere kan være på vej ud af skolen. I hvert fald peger rapporten på, at danske lærere i højere grad end deres europæiske kollegaer ville fravælge lærerfaget, hvis de skulle vælge karrierevej i dag.

5,3 procentpoint færre unge lærere end EU-gennemsnittet ville vælge samme job igen, mens hele 7,2 procentpoint af lærere, der har været i jobbet i mindst fem år, ville gå en anden vej, hvis de fik muligheden i dag. EU-gennemsnittet for lærere, der ville vælge lærerfaget igen, ligger på 83,7 procent for nye lærere og 73,4 procent for lærere med fem års erfaring.

Flad lønkurve

I den seneste Talis-undersøgelse fra OECD har man blandt andet spurgt lærerne til deres jobtilfredshed og om de, hvis de kunne vælge karriere igen, stadig ville vælge lærerfaget.

Her ligger danske lærere nogenlunde på EU-gennemsnittet med en jobtilfredshed på 89 pct. Ligesom i andre EU-lande falder den en anelse efter fem år. Til gengæld er danske lærere mere lunkne ved lærerfaget end deres europæiske kollegaer, hvis de kunne vælge karriere igen.

Stor international undersøgelse: Danske lærere har styr på klassen

Ifølge rapporten motiveres danske lærere mindre af løn og jobsikkerhed og mere af at gøre en forskel end deres kollegaer i andre EU-lande. Når det kommer til løn, er startlønnen i Danmark tredjehøjeste i EU - til gengæld ligger slutlønnen kun en smule over gennemsnittet. 

Er der færre danske lærere i klasseværelserne, bruger de til gengæld mere tid der. I 2015 underviste en udskolingslærer 784 timer om året. EU-gennemsnittet lyder på 665 timer.

Teachers first

Danmark står langt fra alene med udfordringen om at tiltrække og fastholde lærere. EU-kommissionen havde derfor valgt at gøre netop lærernes rolle til hovedtema for dette års europæiske uddannelsestopmøde - det andet af sin slags. Cirka 160 lærere fra alle lande og alle niveauer af uddannelsessystemet var inviteret til topmødet.

"Alle EU-lande skal over de næste 10 år udskifte mindst en tredjedel af lærerstaben. Nogle lande skal udskifte cirka halvdelen", lød det fra Tibor Navracsics. I Danmark er 45 procent af udskolingslærerne 50 år eller ældre - 10 procentpoint over EU-gennemsnittet.

Hver tredje lærer over 50 år er forsvundet

Hvis man skal tiltrække nye lærere til faget, skal man have højnet dets status, understregede EU-kommissæren på baggrund af rapportens konklusioner.

"Hovedparten af lærerne i EU føler ikke, at deres profession bliver værdsat af samfundet. Andelen, der igen ville vælge en karriere som lærer, er faldende efter fem år i jobbet. Først og fremmest bør vi forbedre arbejdsforholdene og karrieremulighederne. Løn spiller en vigtig rolle, men den gør det ikke alene", lød det fra Tobor Navracsics, som tilføjede:

"Karrieremuligheder, efteruddannelse, jobsikkerhed for ikke at tale om prestige og respekt er alle mangelvarer. Lærere vælger jobbet for at være i kontakt med unge, men de efterspørger også en meningsfuld fordeling af deres arbejdstid, hvor de også får mulighed for at danne relationer med andre lærere, forældre og bruger mindre tid på administrative opgaver. Det bør vi lytte efter".

Læs mere

Læs hele rapporten 'Education and TrainingMonitor' her

Powered by Labrador CMS